Background Image
Next Page  7 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 40 Previous Page
Page Background

// ימאות

זו המגמה

מ

דינת ישראל התברכה בחופי ים

מהיפים והנוחים בעולם לפעילות

ספורטיבית - וגם התלמידים נהנים

מכך, כחלק מלימודי החינוך הגופני

של בתי ספר בכל רחבי הארץ. בישראל פועלים

כיום 31 בתי ספר לחינוך ולספורט ימי, שבהם

לומדים מדי שנה כ־000,01 תלמידים ותלמידות

מכיתות ה' עד ט'.

אברהם זוכמן, המפקח המרכז והממונה על

החינוך הגופני במשרד החינוך, שהוא גם המפקח

הארצי על החינוך הימי, מסביר כי "מטרתם של

בתי הספר היא ליצור אצל התלמידים קשר לים

ולסביבתו ויכולת לפעול בתוכם באופן מגוון,

תוך שמירה על ערכי הסביבה והטבע".

בנוסף לתלמידי כיתות ה'-ו' וחטיבות

הביניים, בחלק מבתי הספר לחינוך ימי קיימים

מסלולי לימוד ייחודיים לתלמידי תיכונים

וכן התמחויות מטעם המכללות לחינוך גופני,

להכשרה להוראה בתחום הימי. נושאי הלימוד

מגוונים ומאתגרים, והחלק המעשי כולל הפעלת

כלי שיט שונים והפלגות בים.

בית הספר לחינוך וספורט ימי באשקלון

נחשב אחד הגדולים והמובילים בתחום. שלמה

שוורצשטיין, מנהל בית הספר, מספר כי תוכנית

הלימודים בבית הספר נחלקת לשלוש קטגוריות.

הראשונה שבהן היא תוכנית לימודים לשכבת

כיתות ז', המופעלת בשישה בתי ספר תיכוניים

בעיר וכוללת לימודי ימאות בסוגי כלי שיט

שונים: קייאק, סנונית חתירה, אופטימיסט,

גלשני רוח וסנונית מפרש, וכן כלי שיט

יחידניים וכלי שיט קבוצתיים.

התוכנית השנייה שמפעיל בית הספר

מיועדת לתלמידים מהחינוך המיוחד, והתוכנית

השלישית היא לימודי ימאות מתקדמים לכיתות

ח' עד י', ומטרתה המשך לימודים לתלמידים

המעוניינים בהרחבת הידע הימי, תוך התמקדות

בתהליכי מנהיגות ופיקוד. בכל שבוע פוקדים

את בית הספר באשקלון כ־059 תלמידים, שכל

אחד מהם מבלה במקום שעתיים או שלוש. בין

התלמידים בנים ובנות, ילדי חינוך ממלכתי

ודתי. "בשנת הלימודים הבאה אנו מעוניינים

להמשיך בהוראה גם לכיתה י"א, ואולי להגיש

חלק מהתלמידים למבחני בגרות במספר

יחידות", מספר שוורצשטיין על התוכניות

לעתיד.

דרור לאובר הוא מורה לחינוך גופני המלמד

ימאות בבית הספר לחינוך ולספורט ימי בנהריה.

בית הספר כולל 053 ילדים בכיתות ה'–ט',

הלומדים בבתי ספר שונים בעיר ובאזור,

ורובם תושבי נהריה. המגמה קיימת כבר 61

שנה, במסגרת לימודי בוקר, והיא מהווה חלק

אינטגרלי מתוכנית הלימודים, עם מטלות

וציונים. במסגרת הזו משולבים גם תלמידי

החינוך המיוחד בעיר ומהאזור.

לדברי לאובר, "תלמיד בחינוך הימי מתמודד

עם מצב שבו הוא צריך לפקד על כלי שיט, החל

בקייאק ועד סירת מפרש. הוא משולב בעבודת

צוות ואחראי באופן מלא על הפעולה שלו.

מכיתה ה' לומדים גם להשיט סירות חתירה

בקבוצה. החומר העיוני כולל הכרה של כלי

השיט והפעלתם, חלקי הסירה, מונחים ימיים

והרבה מידע על נושא שמירת הסביבה הימית".

ראובן שבת

אני אהיה עוד רב חובל

ב־31 ערים ברחבי ישראל התלמידים לא מגיעים

לחוף הים כדי לברוח מהלימודים - אלא כדי להשתתף

בפעילויות חינוך ימי וללמוד להכיר כלי שיט

ב

כמה וכמה תיכונים ברחבי הארץ,

הנערים שמסיימים את יום הלימודים

לא ממהרים הביתה, לגלוש באינטרנט

או לצפות בטלוויזיה. במקום זאת, הם

מגיעים למפעל, לובשים בגדי עבודה וניגשים

למלאכה. ממש כמו במפעל אמיתי, מלאכה זו

כוללת את כל הדרוש לייצור מוצר מצליח -

קביעת יעדי ייצור, בקרת איכות, הכנת סידור

עבודה, חלוקת תפקידים, מעקב אחר ההספק ולא

פחות חשוב - שכר מלא על כל שעת עבודה.

בני נוער אלה משתתפים בפרויקט "העסק

שלנו" - שיתוף פעולה בין עמותת ציונות 0002,

הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, שנועד לקדם

בני נוער באמצעות עבודה יצרנית, איכותית

ומשמעותית. הפעילות הזאת מתקיימת כיום

בעיקרה ברשת בתי הספר התיכוניים מקצועיים

"מפתן" בכל רחבי הארץ. צוות הפרויקט מפתח

פעילות עסקית לאחר שעות הלימודים בסדנאות

מקצועיות בבתי ספר של הרשת הנמצאים בטמרה,

אשדוד, יבנה, רחובות, פתח תקוה, קריית ים

ומית"ר אשקלון. בני הנוער המשתלבים בפעילות

העסקית מקבלים שכר מלא על עבודתם ובאמצעות

העבודה רוכשים כלים לעולם העבודה כפרט

ולהשתלבות נורמטיבית בחברה ככלל.

המפעלים מייצרים מוצרים ידידותיים לסביבה,

בעיצוב של מומחים בתחום, הנארזים באריזות

ממותגות ואיכותיות. כל הרווחים מיועדים לקידום

בני הנוער והפעילות שלהם. "במהלך החגים ייצרו

בני הנוער במפתנים יותר מ־31 אלף תיבות עץ

למתנות חג, והפקנו יותר מ־05 תלושי משכורת

לעובדים הצעירים והנמרצים בכל רחבי הארץ",

אומר אפי טולדנו, מנהל התחום בציונות 0002

ומנכ"ל "העסק שלנו".

"השותפות היא הבסיס", הוא מוסיף, "החל בשיתוף

הפעולה הצמוד והנאמן עם השותפים במשרד

הרווחה והביטוח הלאומי, ועבור בהירתמות של

הצוותים והמנהלים במפתנים למשימה החדשנית,

שאינה פשוטה כלל וכלל. מעבר לפוטנציאל

העסקי, למפעלים הללו יש משמעות חברתית,

התורמות רבות לבני הנוער בפרט ולרשת מפתן

בכלל".

לדבריו, התוצאות כבר ניכרות בשטח. בני

נוער נוספים משולבים במעגל העבודה, ומגוון

העסקות ואיכות המוצרים נמצא בתהליך תמידי

של התפתחות ועלייה.

"לצורך ניהול 'העסק שלנו' הקמנו חברה בע"מ

שכל מניותיה שייכות לגוף המפעיל והיוזם –

ציונות 0002. החברה פועלת בשקיפות מלאה,

מלווה ומפוקחת על ידי כל השותפים, להשגת

המטרות החברתיות ועמידה באתגר הכלכלי

בשלוש השנים הראשונות של הפעילות. מדובר

בעסקים יצרניים - בשישה מפתנים בני הנוער

העובדים מרוויחים שכר מלא ובזכות תוצרי

עבודתם הם מכסים את עלות שכרם, חומרי הגלם

והוצאות הייצור. כל מוקד ייצור מלווה על ידי

מנהל מקצועי.

״זוהי רק ההתחלה, וברור שהמשימה אינה פשוטה

כלל וכלל ומחייבת יצירתיות, אורך רוח ואמונה

עיקשת, לא רק ברעיון אלא גם ביכולות של

בני הנוער", מסכם טולדנו. "אנו מודים וגאים

בשיתוף הפעולה עם צוותי המפתנים, שרק יחד

אתם ניתן היה להגשים את הרעיון ולהתמיד

בביצוע, ומאחלים לכולנו הצלחה עסקית-חברתית

לשנים ארוכות".

ראובן שבת

מפעל של פרויקט "העסק שלנו".

השותפות היא הבסיס

בית הספר לחינוך וספורט ימי

באשקלון. המטרה: להגיש את

התלמידים לבחינות בגרות

במקצוע

הנוער העובד והלומד,

גרסת 5102

פרויקט "העסק שלנו" שיזמה עמותת "ציונות 0002"

מאפשר לבני נוער להרוויח שכר מלא על עבודה אחר

הלימודים - ולהכיר מקרוב את סודות תהליך הייצור

7

שיעור חופשי

>

יוני 5102