

במשך כשנה וחצי עסקה תבת בהגדרת אמות המידה לתפקיד מקדם תעסוקה בתחום הפרט, בניתוח
התפקיד ובהגדרת הסטנדרט המקצועי המצופה ממקדם תעסוקה לאחר הכשרתו לתפקיד. במשימה זו
סייעו אנשי מקצוע מתכניות התעסוקה השונות, חברות ייעוץ, הערכה ומדידה חיצוניות ("בסיס להערכה"
ו"לוטם") ויועצת מהאקדמיה (ד"ר דנה פרג), והן אושרו בוועדה בין־משרדית שחברים בה נציגי משרד
הכלכלה ומשרד הרווחה ונציגי תבת. לשם דיוק הגדרת הסטנדרט המקצועי נדונו שאלות כגון "מהו ייחודו
של תהליך הליווי של אוכלוסיות ייחודיות?", "מהם המפתחות להצלחת תפקיד מקדם התעסוקה?" ו"מה
הופך את תהליך הליווי ליעיל?". לבסוף נקבעו כמה גורמים מרכזיים המייחדים את תהליכי הליווי שבהם
עוסקים מקדמי התעסוקה:
תהליך הליווי מבוסס ברובו על חיזוק
¯
. תפיסת "פיתוח קריירה" לעומת תפיסת "מציאת עבודה"
1
מסוגלות תעסוקתית כדי להעניק למשתתף כלים לטווח ארוך. לכן, מטרת התהליך לרוב אינה ההשמה
כשלעצמה אלא טיב ההשמה ויצירת אופק תעסוקתי. היכולת לשכלל ולחזק את המסוגלות התעסוקתית
והשתלבות המשתתף בשוק העבודה משמשות מדדים להצלחת התהליך.
הליווי התעסוקתי מכוון לבחון את ההווה ואת העתיד
¯
התבססות על גישת הכוחות ועל כלי אימון
.2
ונועד לזהות את מטרותיו התעסוקתיות של משתתף, את הכוחות הקיימים בו ואת החסמים המרכזיים
המונעים ממנו להתקדם, ולחזק את המוטיבציה שלו לחולל שינוי באמצעות כלים פרקטיים שיאפשרו
לו להתקדם לעבר השגת המטרות שהוגדרו עמו בתהליך.
תהליך הליווי משלב מאפיינים של
¯
. תפיסת תהליך הליווי כתהליך מקביל להשתלבות בשוק העבודה
3
שוק העבודה ומעמיד בפני המשתתף אתגרים הצפויים להתעורר במקומות העבודה, ובכך משמש בסיס
לאימון, לתרגול ולחיזוק של היכולות בתחום התעסוקה.
חיזוק המוטיבציה להשתלב בשוק העבודה ולפתח קריירה;
¯
. התמקדות בחמישה צירי עבודה מרכזיים
4
הגדרת חזון ומטרות; מתן כלים וידע בתחום
2
חיזוק פרו־אקטיביות; אמונה ביכולת וחוללות עצמית;
התעסוקה.
מושם דגש רב באיתור מקדמי תעסוקה
¯
מקדם התעסוקה ישתייך לאוכלוסיית היעד
עוד נמצא כי חשוב ש
מתוך אוכלוסיית היעד שלה מעניקה התכנית שירות, מתוך הבנה כי תהליך הליווי מושפע ממאפיינים
קהילתיים ותרבותיים וכי קיימת חשיבות להיכרות מעמיקה עם האוכלוסייה ועם מאפייניה. נוסף על כך,
מקדם תעסוקה המגיע מתוך החברה עשוי לשמש מודל בר־השגה ודמות לחיקוי.
אמות המידה לתפקיד מקדם תעסוקה בתחום הפרט הוגדרו ואושרו בוועדות מקצועיות של תבת ושותפיה
במשרדי הממשלה, והן חולקו לארבע קטגוריות מרכזיות: התפיסות שביסוד התפקיד, מיומנויות נדרשות,
ידע מקצועי וכלים עיקריים. עוד נקבע כי על מקדם תעסוקה בתחום הפרט לעמוד באמות המידה בתוך
כשמונה חודשים עד שנה בתפקיד.
.אהתפיסות שביסוד תפקידם של מקדמי תעסוקה
1 1 .
¯
אמונה ביכולתו של כל אדם ללמוד ולהשתנות, לפעול באופן שונה מזה שנהג בו בעבר, ובהתאם
להציב לעצמו אתגרים הניתנים להשגה אך דורשים מאמץ ולהציע משרות המבטאות את היכולת
להשתנות.
: תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו להתנהג באופן שיוביל לתוצאה מסוימת, אמונתו של האדם ביכולתו לבצע
Self-efficacy
2
.
)Bandura, 1982(
משימה מסוימת. מושג זה שייך לתאוריית הלמידה החברתית שפיתח אלברט בנדורה
15
9 '
גיליון מס
|
אדם ועבודה