

5
.)2016
התעסוקה בתחום הפרט בכל אחד מחמשת המרכזים (אוגוסט
למהלך ניסיוני זה היו כמה השפעות עיקריות:
כדי לאפשר רפלקציה מקצועית של המקדם על עבודתו
•
¯
שיפור התיעוד של תהליכי הליווי וההכשרה
ובקרה וחניכה של החונך על התוצרים; שימור של הידע בתוך התכניות; וכלי לבקרה על עבודת מקדם
התעסוקה ולהערכה מקצועית יותר של עבודתו ושל עבודת המרכז.
חניכה מחודשים (הכוללים תצפיות ומשובים)
•
נוצרו תהליכי
¯
הכשרה רטרואקטיביתשל עובדים ותיקים
והושלמו פערי ידע. שיטות עבודה קודמות שונו לשם התאמתן לסטנדרט העבודה החדש.
עבודה
•
הוטמעו כלי
¯
נוצרה אחידות בדרכי עבודה והתחזק ערך המקצועיות בקרב צוותי המרכזים
חדשים, נוצרה אחידות בכלי העבודה בין העובדים (ותיקים כחדשים) והמרכזים ונוצרה שפה
מקצועית משותפת (לצד איתור ההבדלים הקיימים בין המרכזים); תשומת הלב הארגונית הוסבה
לרמה המקצועית של הצוות והודגש תפקידם של מנהלים בשמירה על מקצועיות עובדיהם. הטמעת
אמות המידה וההכשרה על פיהן העניקו כלים ברורים להערכת מקצועיות העובדים והובילו להערכה
אובייקטיבית יותר שלה.
מהלך זה עורר שאלות מורכבות שקצרה היריעה מלעסוק בכולן, אך עיקריהן יצוינו כאן:
(תבת) וגוף
•
גוף מכיר (משרד הרווחה), גוף מפתח ומלווה
¯
האופן הראוי לשילוב כמה ארגונים בתהליך
לכל גוף התרבות הארגונית שלו, דרכי עבודה ונהלים שונים.
¯ )
מכשיר ובוחן (בית הספר המרכזי
פיתוח מדיניות של שמירה על
¯
ברמה הארגונית וברמה האישית
•
משמעות ההכרה במקצועיות
כשירות מקצועית של העובדים והגדרת ההשלכות של הכרה או היעדר הכרה בכשירותו המקצועית
של עובד.
•
מי רשאי לקבל את התוצרים האישיים, מה תפקידו של
¯ )
זהות בעל התהליך (העובד או מקום העבודה
המנהל הישיר בתהליך ועד כמה תהליך ההכרה במקצועיות הוא חיצוני לארגון או שייך לארגון ונתון
לשימושים שונים.
יש מקום להתאים
•
האם
¯
מידת ההשפעה הראויה של אופן עבודת התכניות על הגדרת אמות המידה
את אמות המידה לייחודיות של כל תכנית או שראוי לקבוע אמות מידה אחידות וגנריות?
סיכום
הפיכת תפקיד מקדם התעסוקה לפרופסיה הוא תהליך ארוך. תהליך קביעת אמות המידה והתהליך
המשלים של הכשרת המקדמים לאמות מידה אלו לוו בשינויים ובהתאמות הן בתכניות והן בתחום פיתוח
הידע בתבת. לא בטוח שתהליך זה יסתיים בפרופסיה סדורה, ואפשר שרק יבסס הגדרות אחידות וכלי
ביום ההערכה המסכם השתתפו ארבעה־עשר מקדמי תעסוקה אשר סיימו את תהליך ההכשרה והחניכה והגישו תיק עבודות.
5
ונבחנו בהן על עמידתם בחמש עשרה
¯
ריאיון מקצועי, ניתוח מקרה, סימולציה ומבחן ידע
¯
הם עברו בתחנות הערכה שונות
אמות המידה שנקבעו. הציונים המסכמים היו תמהיל של הציון עבור אמות המידה הרלוונטיות בכל אחת מארבע הקטגוריות
מתוך
3
שנקבעו, ונוסף להם מדד של התרשמות מסכמת של כלל הבוחנים. מקדמי התעסוקה נדרשו לציון מינימלי של
בכל אחת מארבע הקטגוריות ובמדד הנוסף כדי להיות זכאים לתעודת הכרה במקצועיותם. שנים־עשר מתוכם נמצאו
5
זכאים לתעודה. התוצאות הועברו למקדמי התעסוקה, ואלה בחרו אם לשתף את מנהליהם בפירוט התוצאות לשם המשך
הפיתוח מקצועי; המנהלים קיבלו את שקלול התוצאות עבור כלל הנבחנים (ללא פירוט של תוצאות כל נבחן) וכן את רשימת
העומדים בדרישות המקצועיות.
18
9 '
גיליון מס
|
אדם ועבודה