14
<<
תדריך מנטורים
הבסיס לפיתוח המודל: ממצאי מחקרים וגישות מנחות
מודל המנטורינג בתבת פותח בתהליך מעמיק, שכלל למידה מניסיונן של עמותות המגייסות
מנטורים מתנדבים, סקירת מחקרים הבוחנים תהליכי מנטורינג יעילים, ובחירת גישות אשר
ישמשו מסגרת מחשבתית ויישומית בגיבוש המודל החדש.
ממצאי מחקרים בתחום המנטורינג בתעסוקה
.
7
מחקרים על מנטורינג נערכו בדרך כלל על מנטורינג לנוער, לסטודנטים או במקום העבודה
במחקרים על מנטורינג במקום העבודה נמצא כי מנטורינג הוא לרוב כלי משלים, ואינו עומד
בפני עצמו; הוא מהווה חלק מתכנית רחבה יותר של פיתוח קריירה, הכוללת מיני מרכיבים.
בספרות מצוינים גורמים שונים התורמים להצלחת תהליך המנטורינג:
פרופיל המנטורים והמנטי’ס:
- גיוס מנטי’ס שיפיקו תועלת מתהליך מנטורינג ומסוגלים להתחייב לתהליך, למשל
בהגעה למפגשים ועמידה במטלות.
- גיוס מנטורים מתאימים באמצעות תהליך מיון, הכולל בין היתר ראיונות אישיים. ניהול
התהליך בשיתוף עם הארגון, ומתוך חיבור לאסטרטגיה ולצרכים הארגוניים.
על בסיס כישורי המנטור וצרכים משותפים של
•
)Matching(
הצמדה בין מנטור ומנטי
המנטי ושל המנטור.
•
הכשרה ותאום ציפיות למנטורים ולמנטי’ס:
- מתן הכשרה מתאימה למנטורים, הכוללת תכנים כמו: כללי התכנית, מטרות התהליך,
תפקיד המנטור, יחסי מנטור-מנטי, סוגיות אתיות וסיום הקשר.
- ביצוע תאום ציפיות איכותי למנטי’ס, תוך התייחסות לתכנים כמו כללי התכנית ותפקידי
המנטור והמנטי.
הגדרת פונקציה האחראית על תפעול התהליך, כולל מתן
•
תפעול התהליך, מעקב ובקרה:
תמיכה, הנחייה וייעוץ למנטורים, וכן מעקב אחר יישום התהליך ובקרתו.
תדירות המפגשים, שביעות רצון מהתכנית, השפעת
•
הגדרת מדדי הצלחה ומדידת תוצאות:
התכנית על קידום המשתתפים וכדומה.
בצורה פורמלית, למשל באמצעות טקס חגיגי, ראיונות
•
)Closure(
סיוע לסיום המנטורינג
סיכום והגדרת פעולות המשך למנטי’ס.
גישות מנחות
שלוש גישות מרכזיות עומדות בבסיס תהליך החניכה במודל המנטורינג של תבת: מנהיגות
מעצבת, מנהיגות פיגמליונית והגישה המוטיבציונית. גישות אלה אינן מכוונות מלכתחילה
למנטורים: מנהיגות מעצבת ומנהיגות פיגמליונית מיועדות בראש ובראשונה למנהלים ולמנהיגים,
והגישה המוטיבציונית - למטפלים וליועצים. עם זאת, ניתן וחשוב ליישמן גם בתהליכי ליווי
וחניכה. נסקור אותן כעת בקצרה.
7
. Dinoflo & Nugent, 2010; Eby et al., 2013; Rhodes et al., 2002.