16
<<
תדריך מנטורים
אפקט פיגמליון נוצר כאשר המנהל משדר ציפיות גבוהות מהעובד דרך התנהגותו. ציפיות אלה
משפיעות לחיוב על הביטחון ועל המוטיבציה של העובד, מניעות אותו להשקיע מאמץ רב יותר,
ובסופו של דבר מביאות להשגת תוצאות טובות יותר בפועל. ההישגים הטובים משמרים את
הציפיות הגבוהות של המנהל, וכך גורמים להמשכיות המעגלית של אפקט פיגמליון.
אפקט פיגמליון
, שמבטא את ההשפעה השלילית של ציפיות
אפקט הגולם
צדו השני של אפקט פיגמליון הוא
נמוכות על ביצועי הכפיפים. כלומר כאשר מנהל משדר לעובד כי אינו מאמין בו, העובד חש
בזה, המוטיבציה שלו נפגעת והתוצאות - בהתאם.
על
שידור ציפיות גבוהות
אם כך, יישום "הנבואה המגשימה את עצמה" צריך להתבסס הן על
.
הימנעות משידור ציפיות נמוכות
אפקט פיגמליון נחקר והוכח במסגרות שונות: במערכת החינוך, בכלכלה, בצבא וכן בתעסוקה.
בתחום התעסוקה נמצא כי ציפיות גבוהות של מנהל מעובדיו מובילות לביצועים גבוהים יותר של
העובדים, ולהיפך - ציפיות נמוכות מובילות לביצועים נמוכים, כאשר ההשערה היא כי התנהגות
המנהל היא זו שמשפיעה על ביצועי העובדים.