Background Image
Next Page  26 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 64 Previous Page
Page Background

25.09.15 |

י"ב תשרי תשע"ו

| 177

גליון

שביעי

| 26

ל

פני מספר שבועות העלה דובר

צה"ל בערבית, אביחי אדרעי,

את השיר 'ושמרו בני ישראל את

השבת' בלחן של הפייטן דוד ריאחי

ז"ל בביצוע של התזמורת 'פירקת אלנור'.

הקישור נעשה מתוך עמוד הפייסבוק בע

ש

רבית של התזמורת והתגובות היו מרת

ש

קות. עשרות אלפי צפיות, מאות תגובות

ולייקים, בעיקר של ערבים מהמזרח התיכון

שמשבחים ומהללים את התזמורת הישרא

ש

לית. חלקם מזכירים בגעגועים וערגה את

גדולי הנגנים והמלחינים היהודים שצמחו

בעירק, מצרים, סוריה וארצות המזרח התי

ש

כון, יוצרים שהיו ואינם.

ל

ו

ן ק

ו

כ

י

ת

ה

ח

ר

מז

ה

תזמורת 'פרקת אלנור' מנגנים מוזיקה מזרחית קלאסית.

הם מבצעים פיוטים וזמירות מבתי הכנסת, שירים בעברית וערבית,

ומנציחים את גדולי המוזיקאים היהודים מארצות ערב שנגנו ב'תזמורת

קול ישראל בערבית', והיו מגדולי המעצבים של המוזיקה במזרח התיכון.

פלא שהם מקבלים תגובות אוהדות מרחבי העולם הערבי? ומדוע

ישי פרידמן

התזמורת מתקשה להשיג תקצוב ממשרד התרבות?

'פירקת אלנור' - 'להקת הלהבה' (או

'האש' או 'האור') הוקמה על מנת לשמר,

להפיץ ולקדם את המוזיקה המזרחית הק

ש

לאסית כמו אום כולתום, ובעיקר להנגיש

אותה לקהל הרחב שזוכה ללא מעט תזמו

ש

רות וסימפוניות אך לא של הז'אנר המוזי

ש

קלי הזה. הם מבצעים שירים בעברית, ער

ש

בית וארמית, פיוטים עתיקים ומודרניים,

מנגינות וביצועים מרחבי המזרח התיכון

- מארמונות בגדאד ועד בית האופרה

במצרים. הם נשענים על שירים, ולחנים

ועל עבר מאוד מפואר של גדולי המלחינים

והנגנים במזרח התיכון של הדור האחרון,

אשר רבים מהם היו יהודים, שעצבו את

המוזיקה הקלאסית במזרח התיכון.

למעשה 'פירקת אלנור' הולכת לאורם של

התזמורת הישראלית הראשונה (ולמעשה גם

האחרונה) שנגנה מוזיקה מזרחית קלאסית,

הלא היא: 'תזמורת קול ישראל בערבית'.

'תזמורת קול ישראל בערבית', שדרה

ברדיו קול ישראל בערבית שהיה למע

ש

שה ערוץ תעמולה שכוון לעולם הערבי.

התזמורת הורכבה מעולים שעלו בעיקר

מעיראק ומצרים בשנות ה-05', והיא נגנה

משנת 84' עד 3991. למרות שמדובר היה

בערוץ תעמולתי, שמה של התזמורת יצא

למרחקים ברחבי המזרח התיכון,

מהסיבה שמדובר היה באחת הלהקות

צילום: ששון תירם