10
"התפקיד שלנו הוא להזיז את המכשולים שמפריעים לילד ללמוד."
, בוגר הנדסת חשמל, חזר משהות של ארבע שנים
ו דבּרן
ֵ
של
באיטליה היישר לעולם ההוראה
י
מבטים
תוכנית
לדוּת בבת ים, לימודים בתיכון אנקורי,
הדרכה בצופים, גרעין נח"ל - אלה
הדברים שהרכיבו את עשרים שנות חייו
ן. כשהשתחרר
ָ
ר
ּ
ְ
ב
ּ
ַ
ו ד
ֵ
ל
ָ
הראשונות של ש
מהצבא, כקצין, יצא עם חברתו מורן לטיול
ארוך - שנה שלמה בדרום אמריקה, הודו
ונפאל. כשחזר, נרשם למכינה הקדם-
אקדמית בטכניון. "לא היה לי שום 'חלום
ם
ֶ
כ
ֶ
אקדמי' ספציפי, אבל יד הגורל וציון-הס
הובילו אותי לפקולטה להנדסת חשמל."
דברן החל את לימודיו בפקולטה זמן קצר
לאחר פרוץ אינתיפאדת אל אקצה, ובשנים
הללו עשה כשישים ימי מילואים בשנה, מה
שלא הקל עליו בלימודים הקשים ממילא.
לקראת סיום התואר התקבלה אשתו, יועצת
חינוכית, לשליחות באיטליה מטעם הסוכנות
והשומר הצעיר.
השניים יצאו לאיטליה לשנתיים, שהתארכו
לארבע. "ניהלנו ארבעה קינים ברחבי
איטליה, ביניהם שניים גדולים ברומא
ובמילאנו, ובנוסף עסקנו בחינוך בלתי
פורמלי ליהדות איטליה."
במהלך שהותם בחו"ל נולד בנם הבכור,
ושלו שהה איתו בבית במשך שנה. "החוויה
הזאת היתה חזקה מאוד, והובילה אותי
להחלטה לוותר על החלום להיות ביל
גייטס הבא. אמרתי לעצמי שלא אמכור
את נשמתי לשטן-הכסף. כשחזרנו לארץ
באוקטובר 0102 הגיע הזמן לממש את
ההחלטה הזאת - ובחרתי בהוראה."
בחיפושיו אחר מקום ללמוד בו הוראה
נתקל שלו במודעה של תוכנית 'מבטים'
הטכניונית, ונרשם. "בדיעבד אני שמח
שבחרתי בטכניון ולא במכללה, למרות
הלימודים התובעניים כאן. אני ממש מחכה
ליום הלימודים השבועי שלי כאן, וגם שוקל
להמשיך לתואר שני במחלקה לחינוך למדע
וטכנולוגיה. המחלקה הזאת הרבה יותר
איכותית מיחידות דומות במוסדות אחרים,
ורמת ההוראה כאן גבוהה בהרבה ממה
שמקובל בפקולטות אחרות בטכניון.
מעניין?
מאוד. הטכניון לקח כאן סיכון - לוקחים
אנשים מבוגרים, עם אגו וניסיון, ומושיבים
אותם בכיתה בתור סטודנטים. זה ניסיון
שיכול להתרסק, ויכול להמריא - והוא
ממריא. יש כאן בהחלט הליכה אל הלא
נודע, שהיא חלק משמעותי בתהליך
ההוראה. ויש כאן אנשים נהדרים, עם המון
ניסיון - רובם מבוגרים ממני.
מה אתה מקבל כאן?
המון. הלימודים קשים, אבל אני מקבל כלים
מצוינים ומעשיים. זאת לא 'עוד תעודה'
אלא תהליך שאתה עובר. יש כאן מרצים
איכותיים, עם חזון אמיתי בנוגע לדמותה של
מערכת החינוך, מרצים עם צניעות חיובית
ובלי שאיפות להתחרות איתנו בתחומי
הדעת, שבהם אנחנו לא פחות חכמים מהם.
יש כאן שליחות, מבחינתך?
בהחלט. גדלתי בבית של יוצאי קיבוץ
וקיבלתי חינוך מצוין. לא לכולם יש נקודת
מוצא טובה כזאת, והרבה ילדים נלכדים
במעגל של אי-הצלחה. חשוב לי לתת
לילדים צ'אנס לשבור את המעגל ולהצליח
בלימודים באופן שיפתח להם דלת
להשכלה גבוהה, למשל בטכניון. וישנם
כמובן גם שיקולי נוחות: אני נמצא הרבה
בבית, עם שני הילדים שלי, ויש לי זמן
בשבילם.
"מבטים" היא בעיניך חלק מתהליך גדול
יותר?
בהחלט. יש כיום כניסה של כוחות חדשים
למערכת החינוך. אני עובד בבתי הספר
של "אורט" בנצרת עילית וביקנעם, ובנצרת
עילית אנחנו כבר שלושה מהנדסים בצוות
המורים - מציאות שלא התקיימה קודם.
המורים והתלמידים מעריכים אותנו, ומבינים
שבאנו לעזור.
מיהו מורה טוב?
מורה שמאמין במה שהוא עושה, ומוכן
להתאמץ וגם לדרוש מאמץ מהתלמידים
- אבל עושה את זה בחוכמה, לא בכוח.
בקורס של ד"ר ארי גרו למדנו שאין ילד
טיפש; יש רק ילד שלא פנוי כרגע ללמידה,
והתפקיד שלנו הוא להזיז את המכשולים
שמפריעים לו.
לעתיד
מבט חינוכי
תוכנית "מבטים" יצאה לדרך בשנת הלימודים תשע"ב, ומיועדת
לבוגרי טכניון. המשתתפים בתוכנית לומדים לתואר ראשון
נוסף, ומקבלים גם תעודת הוראה לבתי ספר על יסודיים
ולמכללות לטכנאים והנדסאים.
הלימודים מתקיימים במחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון,
המעניקה לסטודנטים בתוכנית מלגת שכר לימוד מלאה ל-4
סמסטרים. ראש המחלקה, פרופסור אורית חזן, מסבירה כי
"זוהי יוזמה טכניונית חדשנית, שצמחה מתוך הכרה ביכולתם
של בוגרי הטכניון לקדם גם את מערכת החינוך."
מאז ייסוד התוכנית לפני כשנתיים החלו ללמוד בה יותר מ-002
סטודנטים, כ-%06 מהם גברים - עדות לכך שהתוכנית מושכת
גם אוכלוסייה שאינה בוחרת בחינוך באופן מסורתי. "תוכנית
'מבטים' מעניקה ללומדים בה הזדמנות להגשים את חלומם
לתרום למערכת החינוך בישראל," אומרת פרופסור חזן.
ילד טיפש"
אין
"
"ההליכה אל הלא נודע."
שלו דברן