µ≤
במחוז תל אביב במשרד החינוך נכללים 31 רשויות
מקומיות, כ-623 בתי ספר ו-004,1 גני ילדים. מספר
הילדים שעליהם ממונה מנהלת המחוז אורלי פרומן
עומד על כ-000,081.
מחוז תל אביב, שבו מתקיימת קוטביות המהווה
משל לארץ כולה – ערים עשירות לצד עניותו
ושכונות מבוססות הגובלות בשכונות מצוקה - הינו
המחוז המוביל בהישגי התלמידים בבחינות המיצ"ב
והבגרות. על חינוכם של תלמידי מחוז זה והישגיהם
מופקדת אורלי פרומן, מנהלת המחוז. למרות העומס
הרב והאינטנסיביות הכרוכים בתפקידה התייצבה
פרומן מאחורי יוזמתו של יהודה זיסאפל, נשיא
קבוצת רד-בינת, להפעיל את פרויקט "עיר מצויינת"
בבת-ים, ולעודד, במקביל, הרצאות ומפגשים של
מדעני הטכניון במספר רב מאוד של בתי ספר
על-יסודיים במחוז.
ביקשתי את אורלי להתייחס לפעילות ארגון בוגרי
הטכניון בעיר בת-ים. דבריה יובאו כאן כלשונם.
"אני מברכת על הפעילות ומודה גם לטכניון על
התפיסה והחשיבה העומדת מאחורי התוכנית,
ומודה אישית לכל אחד מהמתנדבים על עבודתם
האיכותית והראויה בשטח.
"אני סבורה שיש פה אמירה חברתית חשובה מאוד
– אזרחים שאינם עובדי מערכת החינוך מוכנים
לקחת חלק בשליחות החברתית החשובה הזו של
חינוך ילדי ישראל. ההתנדבות הזו, שהיא ערך בפני
עצמו ודוגמא לדור הצעיר, מהווה נדבך חינוכי ערכי
ÔÓ¯نÈϯ‡†ÌÚ†‰˘È‚Ù
כיוון שהמפגש חשוב, מעניין, מפרה ומועיל.
"בנושא של שיתוף פעולה, הטכניון יכול להציע
עצמו גם לפעילות מול המורים ברחבי המחוז
בתחומי המדע והטכנולוגיה. יש משימה משותפת
וחייב להיות קשר בין המחוז והמוסדות האקדמיים,
שאת הפתח לו יצר הטכניון".
על חשיבות המסלול המדעי-טכנולוגי אין צורך
היא עצמה מייצגת אותו בהיותה
-
לשאול את אורלי
בוגרת הפקולטות למתמטיקה ומדעי המחשב,
ונשואה למנכ"ל חברת היי-טק.
את הקשר עם התעשייה היא רואה כ"השלמה
טבעית", שכן הסדר הוא קודם מסלול האקדמיה
ואחר כך יציאה לשוק העבודה.
את העיקרון של מפגש עם אנשים שמיישמים את
תהליכי הלמידה רואה פרומן כ"השלמת התמונה".
להיבטים של אימוצי בתי הספר על ידי מפעלי
תעשייה יש אותם עקרונות של תרומה לקהילה,
התעשייה רוצה
-
ערבות הדדית וראיה עתידית
עובדים איכותיים שהם גם אזרחים איכותיים, והיא
תורמת את חלקה בתהליך ההכשרה.
את הראיון מסיימת אורלי, אם לשלושה ילדים,
בתפיסת עולם הגורסת שיש לתת לילד בסיס
עמוק ולציידו בתשתיות הראויות שתאפשרנה לו
לבחור, בהמשך דרכו, במה שירצה.
היא אוהבת את מה שהיא עושה, חיה את שדה
החינוך, ורואה בחינוך ילדי ישראל את השליחות
החברתית החשובה ביותר שהיא יכולה לעשות.
ועם פרטנרית כזו ניתן לרוץ קדימה.
˙˘˜†ÏÁ¯†∫‰Èȇ¯
Ô Â È Î Ë ‰ † È ¯ ‚ Â · † Ô Â ‚ ¯ ‡
משמעותי ביותר.
"בנוסף לכך, לאותם מתנדבים, שהתנסו ביישום
הנושאים התיאורטיים הנלמדים, יש היום מבט
-
אחר לחלוטין, ממרחק של הרבה שנות לימוד
ראייה אחרת, ראייה מפוקחת, בשלה ומקצועית,
שיש לה ערך מוסף אדיר במפגש עם הילדים.
"מעל לכל יש כאן תרומה אישית להרבה מאוד
בני נוער שמתקדמים בלימודים ובתוך כך מתחזק
ביטחונם האישי ונבנית ומתעצמת אישיותם.
"הנכונות הכל-כך עמוקה של המתנדבים לתרום
לנוער, ואמונתם שתרומתם אכן חשובה, יצרה
מערכת יחסים בינאישית כזו שבני הנוער מצאו
בהם כתובת לשיחות והתייעצויות".
בנושא הידוק הקשר בין הטכניון לבין בתי הספר
במחוז תל-אביב, תהליך אותו יזם פרופסור פרץ
לביא, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח
-
משאבים, באמצעות פרוייקט "מדעני הטכניון
חוגגים 08", מציינת פרומן: "ישנה חשיבות גדולה
מאוד למעורבות המוסדות האקדמיים בחיי הילדים
וקהילתם. אחד מהדגלים של משרד החינוך הינו
צמצום הפערים. משמעות הנושא היא גם לקדם
תלמידים לעבר העולם האקדמי, ולקדם את העולם
האקדמי אליהם במובן של "זה אפשרי, אתם
יכולים". יש להשכיל להרחיב את פעילויות הטכניון
בבת-ים, על מנת שהתלמידים יכירו מוסד אקדמי
מבפנים, ולחדד את החשיבות של ההשכלה
האקדמית בעידן שלנו.
"הייתי רוצה שהפעילות בבת-ים תתרחב, ובמידת
האפשר להפעיל את הפרוייקט בערים נוספות,
"אמירה חברתית חשובה". אורלי פרומן
במסגרת חגיגות ה-08 של הטכניון
יצאו רבים ממדעני הטכניון,
ביוזמתו של סגן הנשיא לקשרי
חוץ פרופסור פרץ לביא, לפגישות
עם תלמידים במחוז תל אביב.
האירועים אורגנו בידי רחל קשת,
מנהלת פרויקטי "קידום" בארגון
בוגרי הטכניון.
‰ˆ¯Ó†‡È·Ï†ı¯Ù†¯ÂÒÙ¯ن∫‰ÂÓ˙·
¨ÌȆ˙··†ÔÂÎÈ˙†È„ÈÓÏ˙†˙‡ӆÈÙ·
˙ÈÎÂ˙‰†˙‡†Á˙Ù˘†Ú¯ȇ·
∏∞†ÌÈ‚‚ÂÁ†≠†ÔÂÈÎˉ†ÈÚ„Ó