Á¯‰ ÔÂÁˆ
20
כשקיבל אחמד עבאסי את
זוג המשקפיים הראשון שלו,
בגיל שלוש, הוא התעקש
וטען שהמשקפיים לא עוזרים
לו. ההורים התעקשו גם הם,
והמשיכו לקנות לו משקפיים
בתקווה לעזור לבנם. כיום
שמורים בבית המשפחה
בחיפה שישה זוגות משקפיים,
סמל לנחישותה הנדירה של
משפחת עבאסי.
סיפורו של אחמד עבאסי הוא
סיפור שכל הקלישאות קטנות
עליו. הוא נולד בארצות הברית
ה לחינוך גופני,
ָ
לחאולה, מור
וזייד, חבר סגל בפקולטה
לרפואה ע“ש רפפורט ורופא
במרכז הרפואי רמב“ם.
חודשים ספורים לאחר לידתו
זוהתה אצלו מחלת עיניים
תורשתית בשם ניסטגמוס, המאופיינת בריצוד בלתי פוסק ובלתי רצוני של העין,
וברגישות לאור. ”זו מחלה שפוגעת רק בבנים,“ מסבירה חאולה, ”והיא קיימת אצל
כמה מבני המשפחה המורחבת שלנו, אבל רק באחמד היא פגעה באופן חמור כל
כך - עיוורון כמעט מוחלט.“
כשהיה אחמד בן ארבע חזרה המשפחה לישראל. זייד וחאולה סירבו לשלוח את
בנם למסגרות מיוחדות, והוא למד בבתי ספר רגילים ואף תובעניים, ביניהם בית
הספר של הנזירות הכרמליטיות בחיפה. כאשר היה אמור להתכונן למבחן היתה אמו
יושבת לילות ארוכים ורושמת עבורו את החומר באותיות גדולות. בית הספר הלך
גם הוא לקראתו, ואיפשר לו לעשות את המבחן בחדר המנהלת, עם עותק מוגדל של
טופס המבחן.
אחמד סיים את לימודי התיכון בהצטיינות - הישג שזיכה אותו בתעודה מיוחדת
מראש עיריית חיפה - והחל להתלבט באשר להמשך דרכו. ”במשך שנים רבות
חלמתי ללמוד בטכניון, אבל התייחסתי לזה כאל שאיפה בלתי אפשרית,“ הוא אומר.
ואז, באחד מביקוריו במחלקת העיניים במרכז הרפואי רמב“ם, הוא פגש את פרופסור
אוֹרי בתר, רופא וחבר סגל )אמריטוס( בפקולטה לרפואה ע“ש רפפורט. ”התחלתי
לדבר עם אחמד וגיליתי אדם מבריק,“ מספר פרופסור בתר. ”מהר מאוד הבנתי שאין
שום סיבה שהבעיה הגופנית הספציפית - המגבלה האופטית
- תפריע לו לממש את כישוריו האינטלקטואליים יוצאי הדופן.
יותר מזה: המגבלה הזאת חידדה את שאר החושים שלו, כפי
שקורה בקרב עיוורים רבים. מעבר לכך, ראיתי מולי אדם
אופטימי שאינו מתמרמר על גורלו, אלא מנסה להפיק מתוך
הטרגדיה הגנטית שלו כל יתרון אפשרי. אם להשתמש בדימוי
מעולם שיט המפרשים, הרי שיש כאן בחור צעיר שמנצל את
הרוח כדי להפליג נגדה.“
אחמד עצמו מצטרף לאבחנות הללו. ”כשאני מסתכל על זה
ברטרו, המגבלה שלי פעלה לטובתי. היא איפשרה לי לפתח
כישורים שבן אדם רגיל לא מ נע לפתח. הייתי חייב לשרוד,
וזה אילץ אותי לדרוש מעצמי הרבה, לא לוותר לעצמי.“
פרופסור בתר לא הסתפק בהתפעמות מנחישותו של הבחור
הצעיר. הוא החליט לקשר אותו לטכניון, ובאביב 0102 החל
אחמד ללמוד הנדסת מחשבים בפקולטה להנדסת חשמל
)מסלול משותף עם מדעי המחשב(. מאז תחילת לימודיו
סיפור על
אהבה
וחושך
”לצייר את הגורל שלי בעצמי.“
אחמד עבאסי
הוריו עטפו אותו באהבה ונלחמו
על זכותו לעשות הכל למרות עוורונו
פגישה מקרית במחלקת העיניים
•
ברמב"ם הובילה אותו לטכניון -
"המסגרת המושלמת בשבילי"
אחמד עבאסי, תלמ י ד מצט י י ן ו סט ו ד נ ט
•
מבר י ק , מסכם עשר י ם שנ ו ת ח י י ם ו של ו שה סמסטר י ם בטכ נ י ו ן