≥≥
לסטודנטים לתארים גבוהים תפקיד מרכזי וחיוני בתהליכי המחקר
וההוראה בטכניון. מאחר שהמחקר מהווה את המטרה המוצהרת במהלך
הלימודים לתואר, עבודת ההוראה נדחקת לעתים אל מחוץ לאור הזרקורים.
בכתבה זו ננסה לשפוך מעט אור על אופיה וחשיבותה של עבודת ההוראה
של הסטודנטים לתארים גבוהים בטכניון, שרבים מהם משמשים
כמתרגלים וחלקם אף כמרצים.
מכלול המשימות הכלול במונח "הוראה" מגוון מאוד. בראש ובראשונה,
כמובן, צועדת ההוראה הפרונטלית המסורתית. בעוד שאת עיקר הנטל
בהעברת הרצאות נושאים חברי הסגל, את עיקר הנטל בהעברת תרגולים
נושאים הסטודנטים לתארים גבוהים. אין להמעיט בערכן של שעות
התרגול, המהוות כשליש משעות ההוראה הפרונטליות בטכניון. התרגולים,
המועברים על פי רוב בקבוצות קטנות יותר מאשר ההרצאות, הם
ההזדמנות הראשונה של הסטודנט לוודא ולבסס את הבנת החומר שנלמד
בהרצאה תוך הנחיה מסגל הקורס באופן בלתי אמצעי. בעוד שמרצה
טוב ניחן ביכולת לסקרן ולהציג באופן ברור נושא שהוא חדש לסטודנטים,
מתרגל טוב ער לקשיי הסטודנט ומצטיין בסידור פיסות המידע מההרצאה
לכדי כלים שימושיים לסטודנט להמשך דרכו.
"האתגרים הניצבים בפני מתרגל הם רבים.
הסטודנטים מגיעים לתרגול לאחר ההרצאה,
בה למדו לראשונה את הנושא. מהתרגול הם
אמורים לצאת כשביכולתם להפגין בקיאות
וליישם את הנלמד בהמשך דרכם.
על הצלחת התהליך שבין לבין אחראי המתרגל.
לשם כך עליו ליצור עניין ואפילו לרתק; לסדר
את פיסות המידע במקומן ובו בזמן לדייק
בפרטים; להעביר את מלוא המסר ותוך כך
להקנות לסטודנטים היכולת להבחין בין העיקר
והטפל.
אנו, המתרגלים, מצויים בתקופה בה ישנה
חשיבות הולכת וגדלה של התרגול הן מפאת
גודל הכיתות בהרצאות ותרגולים, והן בגלל
היכולת לתקשר עם סגל ההוראה, קרי המתרגל,
באמצעות אי-מיילים - ולקבל תשובות כמעט
מיידיות. ולמרות זאת, שכרנו הולך וקטן לעומת
הפעילות ההולכת וגדלה, הן בהשוואה לשנים
קודמות והן בהשוואה להיום לאוניברסיטאות
אחרות.
על רקע זה, הישגיכם שלכם, המתרגלים
המצטיינים, בולטים במיוחד. אין ספק כי אתם,
למרות התנאים הלא הוגנים, הגעתם להישגיכם
בהוראה בזכות הערך המוסף האישי של כל
השקעה ומסירות, הקשבה
-
אחד ואחת מכם
ואכפתיות, התמדה וסבלנות, הקפדה ויצירתיות.
כמוסד מוביל להשכלה גבוהה, טוב יעשה
הטכניון אם ישנס מותניו בכדי להפוך מגמות
אלו, בכדי להגיע לפחות לרמת השכר השקולה
לאוניברסיטאות אחרות, ויותר מזה כי כך ישוב
להיות המוסד המוביל ולא המובל.
מי ייתן והצלחתכם תהווה מקור השראה
לכולנו, עלו והצליחו!"
)דברי יו"ר ארגון הסטודנטים לתארים גבוהים,
מר מארק ישי, בטקס מתרגלים מצטיינים(
È˘È‡†ÛÒÂӆͯÚ
Ìȯ˜¯Ê‰†¯Â‡Ó†˜Á¯‰†≠†‰‡¯Â‰·†ÈÊίӆ¢‚¯Â·¢
המשוב העיקרי לתהליך הלמידה של הסטודנט מועבר באמצעות תרגילי
הבית והעבודות, אותם בודקים המתרגלים. בחלק ניכר מהקורסים,
המתרגלים משקיעים זמן ניכר בכתיבת תרגילי בית איכותיים שיתרמו
משמעותית הן כהתנסות חיונית בתהליך הלמידה של הסטודנט והן
כבסיס למשוב. מעבר לתרגילי הבית, כל מתרגל נותן שעות קבלה
במהלכן יכול כל סטודנט לפנות למתרגל באופן פרטי לקבלת הדרכה
צמודה ואישית בנושאים שבהם הוא מתקשה. מתרגלים רבים נוקטים
במדיניות "הדלת הפתוחה" ונותנים מענה לכל שאלה כמעט בכל שעה
ביום בין אם במשרדם ובין אם בדואר אלקטרוני או בפורומים באינטרנט
בהם סטודנטים מעלים שאלות. לכל אלה יש להוסיף מטלות נוספות
המבוצעות על ידי המתרגלים: הנחייה במעבדות השונות, המהוות את
השלב הראשון במעבר מתיאוריה לפרקטיקה; שותפות מלאה בטיפול
במבחנים; וניהול אדמיניסטרטיבי מלא של הקורס על כל המשתמע
מכך.
על חשיבותה של ההוראה יכול לעמוד כל סטודנט ובוגר. העובדה כי
נתח משמעותי כל כך מההוראה נתון בידי הסטודנטים לתארים גבוהים
מדגישה את חשיבותם לבנייה ותחזוקה של הוראה ברמה גבוהה בטכניון.
ÌÈË„ÂËÒ‰†Ô‚¯‡
Ìȉ·‚†Ìȯ‡˙Ï
ÌÈË„ÂËÒφÏÁ‡Ó
ÔÂÈÎˉ†˙È·†ÏÎÏÂ
שנת לימודים טובה
47...,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...1