˙ Â Ï Î È ¯ „ ‡
≤µ
ב-81 במאי התקיים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים הכנס הבינלאומי
". כנס זה הינו השני בסדרת הכנסים
Form_D4: Digital Typologies
"
." יוזמי הכנס ומארגניו - ד"ר ערן נוימן, אדריכל יאשה
Form_D
הבינלאומיים "
גרובמן, ד"ר גדי קפלוטו וד"ר אברהם יזיאורו מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי
ערים - הסבירו כי מטרת הכנס היא עיסוק בשאלת הרלוונטיות של הטיפולוגיה
האדריכלית בעידן הדיגיטלי.
"נשאלת השאלה מה הרלוונטיות של הטיפולוגיה לתרבות הפוסט-מודרנית,
הפוסט-אידיאולוגית, המדגישה את האינדיווידואליות על חשבון הקהילה,"
מסביר ד"ר נוימן. "התשובה שלי היא שהטיפולוגיה עדיין רלוונטית."
"המהפיכה הדיגיטלית, ובעקבותיה המעבר לתכנון ולייצור מבוססי-מחשב,
מאפשרים תנועה מייצור סטנדרטי המוני לייצור המוני מותאם-אישית
(," אומר אדריכל יאשה גרובמן.
mass customization
)
(
Kas Oosterhuis
המרצה המרכזי בכנס היה פרופסור קאס אוסטרהויס )
בהולנד, מהאדריכלים המובילים
TU Delft
ומאוניברסיטת
ONL
ממשרד
העוסקים באופן פרקטי ותיאורטי בשיח הדיגיטלי באדריכלות.
"אנחנו מנסים להסתכל על העולם באופן אחר, מנקודת הראות של האדריכל
הלא סטנדרטי, התופס את היוצא מן הכלל כאילו הוא הכלל," הדגיש פרופסור
תקן המגיב, או הרגיש. כשאנו מדברים על
ִ
אוסטרהויס. "החזון שלנו הוא המ
רגישות אנחנו מתכוונים לרגישות לאדם. במילים אחרות, אנחנו מדברים על
מבנה המשתנה על פי צרכיהם של האנשים המאכלסים אותו.
"ההיגיון שעומד בבסיס החזון הזה הוא פשוט: הצרכים של ה'לקוח' משתנים
ללא הרף, והמצב המתבקש הוא שינוי-בהתאם בפונקציונליות של המבנה.
עכשיו אנחנו יושבים באודיטוריום הזה, אבל כשנצא ממנו אין שום טעם שהוא
‰˘„Á†˙ÂÏÎȯ„‡†˙‡¯˜Ï
, בעריכתה של פרופסור רבקה
Design Studies
גיליון מיוחד של כתב העת
אוקסמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, יצא לאור בחודש מאי השנה.
הוא כתב עת בינלאומי לחקר התכן. הגיליון המיוחד מוקדש
Design Studies
לבחינה מחדש של השפעת הטכנולוגיה הדיגיטלית על אופייה והתפתחותה
של האדריכלות בעידן הדיגיטאלי. בגיליון המיוחד מתפרסמים מאמרים של
פרופסור אוקסמן ושל חוקרים מובילים של השטח מארה"ב, אירופה ואסיה.
פרופסור אוקסמן, יו"ר ועדת המסלול ללימודי מוסמכים בפקולטה, עוסקת
כבר שנים רבות בחקר התכן. באחרונה היא מתמקדת בנושאים הקשורים
לטכנולוגיה הדיגיטלית והשפעתה על החשיבה והעשייה האדריכלית. היא
, מאוניברסיטת ברקלי,
MIT
משתפת פעולה בנושא זה עם חוקרים מובילים מ-
אוניברסיטת קרנגי מלון ואוניברסיטת טייוואן. בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי
ערים בטכניון היא יזמה ומובילה בתחום זה פעילות ניסיונית במסגרות ההוראה
)סטודיו ניסיוני לתכן דיגיטלי במסגרת הסטודיו התימתי של השנה הרביעית(
והמחקר )פורום סמסטריאלי שמטרתו להעשיר את הידע של קבוצת המחקר
של סטודנטים לתארים מתקדמים מהמסלול לארכיטקטורה ובינוי ערים
ומהמסלול לעצוב תעשייתי(.
במסגרת הסטודיו מבצעים הסטודנטים פרויקטים ניסיוניים חדשניים, אשר
זוכים להכרה ולפרסום בכנסים בינלאומיים )אירופה, ארה"ב, יפן, ועוד(.
הסטודנטים עוסקים בחקר המדיה
הדיגיטלית ויישומה בתכנון אדריכלי
בעולם המעשי ובעולם הווירטואלי.
"במסגרת היוזמות האלה אנחנו שואפים
לסינרגיה בין המחקר לבין העשייה
הניסיונית," מסבירה פרופסור אוקסמן.
"המדיה הדיגיטלית מאפשרת התנתקות
מצורות ייצוג מסורתיות המאפיינות את
ÈÂÓ‰†¯ÂˆÈȆ†Ï˘†Ô„ÈÚ·†È˘È‡†ÈÂËÈ·†∫˙ÈÏËÈ‚È„†‰È‚ÂÏÂÙÈË
"ביצת הזהב" - פרויקט של קאס אוסטרהויס בדובאי.
קוטר ה"ביצה", המאכלסת אולם קולנוע משוכלל -
07 מטרים. גובה המתקן - למעלה מ-002 מטרים
המוקדמים. כלים אלו
CAD
החשיבה באמצעות סקיצת הנייר ומכלי
(Presentation)
ייעלו את העבודה ואת התכנון, שיפרו את הייצוג
( והניתוח, אך לא היוו פריצת דרך
Evaluation
ושדרגו את ההערכה )
בחשיבה האדריכלית. לעומתם, מחקרים לניצול טכנולוגיות דיגיטליות
מתקדמות בתכנון מרמזים על פריצת דרך ושינוי בעולם המושגים."
פרופסור אוקסמן משתפת פעולה עם חוקרים מובילים בעולם, ונמנית
על חבר השופטים של תחרויות בינלאומיות בנושאים של אדריכלות
דיגיטלית. היא שימשה כפרופסור-אורח באוניברסיטת סטנפורד,
בארה"ב, באוניברסיטה הטכנולוגית של דלפט בהולנד, וכמרצה-אורחת
, ובאוניברסיטת קליפורניה בברקלי.
MIT
במכון הטכנולוגי
יישאר כפי שהוא ויתפוס כל כך הרבה מקום. עדיף שיתכווץ."
בנוסף הרצו בכנס פרופסור הלן פוריין מאוניברסיטת פנסילבניה,ד"ר
צ'זרה גריפה מפוליטכניקום טורינו, פרופסור אנטונינו סאג'יו
מאוניברסיטת לה ספיאזה, ואולריקה קארלסון מקבוצת האדריכלים
" הדיגיטאלי.
type
"סרבו" שהרצתה על ויסות ה"
אתר הכנס: