˙ Â · ¯ Â Ú Ó
≤μ
˜ Â È Ê
‰ È Ï Ú ·
מועדון מעריצי הכרמלית" - זהו שמו של מועדון
מוזר ומפתיע שהוקם על ידי שני סטודנטים
בטכניון - אייל דקל וניר מונטג. מושא ההערצה
הוא הרכבת התת-קרקעית היחידה בישראל -
הכרמלית, שנוסדה בחיפה בשנות החמישים.
(, הנעה על
funicular
הכרמלית היא רכבת כבלים )
מסילה אך מוסעת על ידי כבלים, ומחברת בין
העיר התחתית, הדר ומרכז הכרמל. גלגלי ההנעה
וחדר הבקרה נמצאים בתחנה העליונה, תחנת גן
האם. במשך שנים רבות התאפשרה הנסיעה
בכרמלית על סמך אסימונים שנקנו בתחנות,
ועליהם הוטבע יעד הנסיעה.
במהלך שנות קיומה הושבתה הכרמלית כמה
פעמים בשל תאונות ו"כמעט-תאונות". בשנת
2991, אחרי הפסקה ממושכת בפעילותה, נחנכה
הכרמלית המחודשת, הכוללת ארבעה קרונות
ממוזגים העוברים מדי שנה "טסט" על ידי מומחים
מהטכניון ומהחברה השוויצרית פריי. על פי דיווחי
הנהלת הכרמלית נוסעים בכרמלית כ-008 אלף
נוסעים בשנה.
¢‰Ï†‰ÎÁÓ†·Â˘¢
"הכל התחיל כשידידה שלנו חזרה מלונדון עם
קלמר ועליו מפה של הרכבת התחתית," מספר
ניר. "כחיפאים ותיקים, האסוציאציה לכרמלית
התעוררה בנו מיד - בהתחלה בצחוק, ואז ברצינות.
דיברנו עם סטודנטים בפקולטה שלנו )הנדסת
תעשייה וניהול( ונדהמנו שיש אפילו חיפאים
שלא יודעים על קיומה של הכרמלית."
מונטג ודקל החליטו לעשות מעשה, ולהקים
מועדון שידחוף להגברת השימוש בכרמלית.
"בהתחלה חשבנו על מחזיק מפתחות, אבל אז
החלטנו על חולצות מודפסות. הדפסנו מאה
חולצות של מועדון מעריצי הכרמלית, וכולן נמכרו.
בקיץ האחרון ערכנו סיור חשיפה לכרמלית,
בשיתוף מנכ"ל הכרמלית, והגיעו כשמונים איש
שזכו בהסבר, נסיעה חינם בכרמלית וביקור בחדר
המכונות שנמצא בתחנה העליונה."
במקביל לפעילויות אלה השיקו השניים אתר
אינטרנט המכיל עידכונים, סלוגנים ואפילו שירי
אהבה לכרמלית. "שוב מחכה לה / מביט לשחור
בעיניים ומחכה שתצוץ / ללכת למקום אחר /
שתיקח אותי רחוק מכאן" - כך כתב ע. יולס.
"אנחנו מרוצים מאוד מהיוזמה של אייל וניר
ומפעילותו של מועדון המעריצים," אומר אבישי
הדר, מנכ"ל הכרמלית. "היו אנשים שחשבו
בהתחלה שמדובר בקוריוז, אבל החבר'ה האלה
הוכיחו לנו שהם רציניים, ולכן אנחנו מברכים על
היוזמה ועוזרים ככל יכולתנו בהיבטים הלוגיסטיים
של פעילות המועדון.
" כרגע עוד קשה להצביע על שינויים בשטח, אבל
אני בהחלט חושב שהניצנים שאנחנו רואים יפרחו
בעתיד."
בעקבות סיור החשיפה וההדים בעיתונות קיבלו
מונטג ודקל פניות לסיורים נוספים. בין הפונים:
שבט "צופית" מתנועת הצופים, קבוצת תיירים
מבוסטון וקבוצה מבוליביה. השניים מבקשים
להבהיר שכל פעילותם נעשית בהתנדבות מלאה,
מתוך רצון לקדם את הכרמלית ואת השימוש בה.
"יחד עם החברה להגנת הטבע גיבשנו קמפיין
שמטרתו לאפשר לרוכבי אופניים להעלות את
אופניהם לכרמלית. הגשנו מעין 'תוכנית עסקית'
שבה מפורטים הפרויקטים העיקריים שיקדמו
לדעתנו את הכרמלית. הצענו כרטיס משולב של
הכרמלית, אגד והמטרונית )מערכת חדשה להסעת
המונים, שעל פי התכנון תתחיל לפעול כבר
השנה(.
"בגדול, אנחנו חושבים שהכרמלית יכולה להיות
כלי מרכזי בהחייאה של העיר התחתית כאזור
הבילויים של חיפה. הכרמלית מאפשרת ירידה
ללא פקקים לעיר התחתית. הבעיה היא כמובן
התשתית - איך מגיעים לתחנת הכרמלית וממנה,
איך פותרים את מצוקת החנייה באזור תחנות
הכרמלית - דברים כאלה. ברור שהעובדה שאין
גוף אחד שמרכז את התחבורה הציבורית בחיפה
מקשה על מהלכים אסטרטגיים גדולים."
ממש לא קוריוז. ניר מונטג )מימין( ואייל דקל בתחנת הכרמלית