57
מה משותף לאיינשטיין, למוצרט
ולמיכלאנג'לו? האם היצירתיות שבורכו
בה היא מולדת או נרכשת? והאם אפשר
לזמן אותה על פי הצורך? פרופ' מרים
פאוסט, מומחית בתחום הקוגניציה
ומדעי המוח, חוקרת את היצירתיות
*(רעייתו של חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן)
אפילו את הסלט
בבית הוא מכין
בצורה יצירתית*
לא "עוד מאותו הדבר"
רעיונות יצירתיים משנים את העולם בכל
תחום של פעילות אנושית. החיים בחברה
המודרנית נראים כפי שהם נראים, לטוב
ולרע, בעיקר בגלל אנשים שיצרו חיבורים
חדשים ושינו את המציאות הקונבנציונלית.
העולם אינו משתנה בעקבות חשיבה שגרתית
המספקת לנו "עוד מאותו הדבר", אלא
בעקבות רעיונות חדשים, מקוריים ולעיתים
קרובות גם מהפכניים. בנוסף, פסיכולוגים
טוענים שחיים של יצירה תורמים לאושר
ולבריאות הנפש. הרב דב הלוי סולובייצ'יק
בספרו "איש האמונה" אף רואה ביכולת
היצירתית את הביטוי האולטימטיבי של צלם
אלוקים באדם.
תמונת מציאות חדשה
יצירתיות מבוססת על שני עקרונות: האחד
הוא היכולת למצוא קשר בין אלמנטים
שלא נתפסו בעבר כקשורים, ובכך להתנתק
מתמונת עולם שגרתית ולגלות בה משהו
אחר, חדש ומקורי. יכולת זו דורשת הגמשה
מנטלית. העיקרון השני מתבסס על מותאמות
ורלוונטיות. יצירה אמיתית מציעה תמונת
מציאות חדשה ומקורית אבל גם רלוונטית
ובעלת יכולת השפעה ממשית. כאן ההבדל,
למשל, בין משורר היוצר צירופים חדשים של
מילים ושירתו משפיעה עמוקות על קוראיו,
לבין אדם עם הפרעת חשיבה, ה"יוצר" צירופי
מילים חדשים שאינם תקשורתיים ולכן אין
בהם עניין.
להגביר חשיבה יצירתית
כמו לגבי כל יכולת מנטלית, ההבדלים
בין אנשים קשורים לאינטראקציה בין
יכולות מולדות לבין השפעות סביבתיות. יש
הטוענים שבתרבויות מסוימות יש חסימה של
היכולות היצירתיות בגלל חינוך לקונפורמיות
והתנהלות במסגרת של חוקים נוקשים;
לעומתן יש תרבויות המגלות סובלנות
לאינדיבידואליות וליוזמות מקוריות ולכן
מעודדות חשיבה יצירתית. עבודה בסביבה
בין-תחומית למשל, מעודדת יצירתיות.
יצירתיות במדע ובאמנות
ישנם מנגנונים מוחיים המשותפים לכל
סוג של יצירה וגם אזורים ספציפיים במוח
הקשורים לסוג הידע הרלוונטי. כדי ליצור
משהו משמעותי דרוש בסיס ידע רחב, עניין
ועיסוק מנטלי רב בתחום שבו יוצרים. יצירה
בשפה, כמו כתיבת שירה, מחייבת ידע
לשוני נרחב, ולכן יש מעורבות גבוהה של
אזורי השפה במוח השמאלי. עיסוק באמנות
פלסטית מתבסס על ידע מסוג אחר ועשוי
לערב אזורי מוח אחרים. אפשר גם להיות
יצירתי בתחומים מדעיים ואמנותיים בו-
זמנית. פרופ' דן שכטמן, מדען שזכה בפרס
נובל לכימיה, הוא גם אמן היוצר תכשיטים.
לדברי אשתו, אפילו את הסלט בבית הוא
מכין בצורה יצירתית. זהו אדם יצירתי במיוחד,
המתבטא בתחומים רבים ושונים. היצירתיות
שלו מתבססת כנראה על כישורי חשיבה
משותפים, אבל גם על בסיסי ידע נרחבים
בכל אחד מהתחומים המסוימים הללו.
פרופ' פאוסט: "יצירתיות משנה מציאות"
מאת: אריאל רובינסקי
המגזין של אוניברסיטת בר-אילן
בר-שיח