מגזין הביטחון - גיליון מספר 53 | נובמבר- דצמבר 2013 - page 32

מצלמות
נובמבר-דצמבר 3102
הביטחון
| 32
סביון גרינברג*
כל העוסקים בענף הווידיאו יודעים, שאם ברצוננו לראות ולהבחין
היטב בפרטים, כאשר המצלמה מרוחקת ממוקד ההתרחשות, יש
להשתמש בעדשה מקרבת, עם זום חזק יחסית.
ההחלטה באיזו מצלמה ויותר מכך, באיזו עדשה לבחור תהיה פועל
יוצא של גודל התמונה הרצויי של האובייקט על המסך, לדוגמה, תווי
הפנים או לוחית רישוי של רכב, וליתר דיוק, מה כמות הפיקסלים
המינימאלית, שאנו רוצים שיהיה לתווי הפנים או ללוחית הרישוי על-
מנת לזהותם בבירור מבלי לאבד פרטים נוספים בתמונה. למשל, נהוג
להגדיר כי על מנת לזהות בבירור לוחית רישוי של רכב או תווי פנים
נחוצים 05 פיקסלים בגובה התמונה או 05 קווים אופקיים.
דוגמה לגובה תמונת תווי הפנים היחסי הנדרש לזיהוי ברזולוצייה
סטנדארטית
לכן, אם מדובר במצלמות אנלוגיות, אשר כיום רובן מגיעות
ברזולוצייה של 007-056 קו, לוחית הרישוי חייבת להיות בערך 31/1
מגובה התמונה על-מנת שיהא באפשרותנו לזהות בבירור את מספר
הרישוי.
לעומת זאת, אם מדובר במצלמות מגה פיקסל וניקח לדוגמה
מצלמת 2 מגה פיקסל אשר יש בה 0821 קווים אופקיים, אזי גובה של
05 פיקסלים ייקח לנו 52/1 מגובה התמונה הכללי.
ממרחק רב יותר הגובה מצטמצם וקשה לזהות תווי הפנים
אם ננסה לבחון, מה המשמעות מבחינת המרחק של המצלמה וגודל
העדשה, אזי במצלמה אנלוגית הממוקמת במרחק 01 מטר מלוחית
הרישוי, גודל העדשה המינימאלי הנדרש יהיה 8 מ"מ.
ברזולוציה של 3.1 מגה פיקסל תספיק
HD
לעומת זאת, עבור מצלמת
עדשה של 4 מ"מ למצלמה המותקנת במרחק של 01 מטר, כלומר, נקבל
תמונה רחבה פי שתיים מבלי לאבד בחדות וביכולת הזיהוי של מספר
הרישוי.
אולם האם זה כל-כך פשוט? האם לצורך בחירת מצלמה ועדשה,
מעבר לשיקולי העלות מספיק רק להתחשב בגודל האובייקט הנדרש?
התשובה היא כמובן לא!
השיקול הנוסף אשר במרבית המקרים אנו נוטים להתעלם ממנו
הוא כמות האור המגיעה לחיישן. לצערנו, כמות האור הנכנסת נמצאת
ביחס הפוך לגודל העדשה. ליתר דיוק, היחס בין כמות האור לגודל
העדשה הוא יחס הפוך בריבוע! הווה אומר, אם הרחקנו, הכפלנו את
מרחק המצלמה מהאובייקט הרצוי ועדיין אנו רוצים לראות אותו גודל
תמונה ובאותה חדות, נהיה חייבים לכאורה, להשתמש בעדשה בגודל
כפול. עד כאן הכל טוב ויפה, אולם בעשותנו כך, הקטנו את כמות
האור המגיעה לחיישן מאותו אובייקט לא במחצית כי אם ברבע! ואם
הרחקנו את המצלמה פי שלושה, כמות האור שתגיע למצלמה מאותו
אובייקט תקטן לא בשליש כי אם ב 9/1.
ניתן כמובן יהיה לפצות על האובדן בכמות האור המגיעה על-
ידי הגדלת היקף העדשה באותו יחס, כלומר, עדשה בקוטר גדול פי
שלושה! אולם המחיר של העדשה ינסוק פלאים ויתקיים בסופו של
דבר הפסוק, "שכרו יצא בהפסדו". ולכן, העדשות עבור מצלמות מגה
פיקסל אינן שונות מהותית במימדיהן מעדשות סטנדארטיות. השוני
הוא בתכונות ולא במימדים.
חשוב לזכור עובדה נוספת, ככל ששטח הפיקסל קטן יותר, הוא
פחות ופחות רגיש לאור ורמת רגישותו שלו לאור יורדת!
, כלומר,
HD
בהתחשב באמור לעייל חשוב יהיה לזכור כי מצלמות
מצלמות מגה פיקסל, גם כאשר הן מצלמות יום-לילה, אלו יהיו פחות
רגישות לאור ממצלמות סטנדארטיות בהגדרה וככל שנרחיק את
, נקטין מכמות האור
HD
המצלמה, בין אם היא סטנדארטית ובין אם היא
הנכנסת. ולכן, כאשר אנו בוחרים את מיקום המצלמה, נודעת חשיבות
רבה גם לבדיקת תנאי התאורה ולא רק לנתוני המרחק וגודל האובייקט.
אי-לכך, בחלק גדול מהמקרים, הרצון לתפוס תמונה רחבה תוך ניצול
הרזולוציות הגבוהות של מצלמות המגה פיקסל, יהיה לרועץ, כאשר
שיקולי תנאי התאורה
בבחירת מצלמה
*הכותב הינו מנהל תחום טלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס) בחברת "פימא"
דוגמא לגובה תמונות תווי הפנים היחסי הנדרש לזיהוי ברזולוצייה סטנדארטית
צילום ממרחק רב יותר. הגובה מצטמצם וקשה לזהות את תווי הפנים
1...,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...60
Powered by FlippingBook