ה
אם חלום הבית עם הגינה יכול להתגשם בשיכו
כ
נים של נווה דוד או של נוה יוסף או של כל שכונה
שנבנתה אי אז בשנות ה-05? עם קצת חזון ומעוף
הכול אפשרי... ד"ר עינת קליש רותם מציגה חזון לשיקום
שיכוני מגורים, חזון שנולד בחיפה עבור חיפה, חזון שיוכל
להוביל את חיפה להיות העיר הירוקה הראשונה בארץ
ואחת הערים הירוקות המובילות בעולם. משרד מהנדס
העיר לא מצא זמן לבדוק את הנושא, ובינתיים ערים אח
כ
רות בארץ מתחילות להתעניין ולהזיז את היוזמה. אם יש
עיר אחת בארץ שצריכה להניף את דגל הסביבה זו חיפה.
חבל שבעיריית חיפה לא רואים את הפוטנציאל.
הירוק היום ירוק מאוד
הבנייה הירוקה הפכה זה מכבר לבון-טון, למקדם
מכירות ולביטוי שגור גם אצל אלה שהזיקה הסביבתית
היום לתכנן בנייה חדשה
שלהם מקרית בהחלט. אבל
על פי העקרונות הירוקים משמעו להתמודד בעלויות
נמוכות עם נזקי ירושות העבר, עם כל הבניינים שכבר
,)
Eco Skin
(
אקו סקין
את זה עושה ה
עומדים על תלם.
בלי להרוס את הבניין הקיים ובלי שדייריו יצטרכו לעזוב
אם תרצו,
העור הירוק,
אותו אף ליום אחד.האקו סקין או
מאפשר להפוך מבני מגורים קיימים לסביבות ירוקות
וקהילתיות.
העור הירוק הוא תוספת בנויה, העוטפת חזיתות
בניינים קיימים ונוטלת על עצמה תפקידים רבים, החל
בתפקיד הסביבתי (ניקוי האוויר, המים, איסוף אנרגייה
סולרית) וכלה ביזמות כלכלית וטיפוח קשרי קהילה
(מקומות שיעודדו פתיחת עסקים קהילתיים ושכונתיים).
היא גמישה, פתוחה לשינויים ויכולה להתאים את עצמה
לסגנון ולמיקום העירוני של כל מבנה ומבנה.
תארו לכם את אותם בניינים, לעתים רבי קומות
מגושמים ודהויים שנבנו לפני עשרות שנים, הופכים
לבניינים ירוקים. צמחיית הגינות התלויות מכסה אותם,
כאילו לבשו חליפת ירק.
תארו לכם את מגרשי החניה, מכוסי האספלט האפור
והאינסופי, שתפסו בעבר כל פיסת קרקע פנויה, מפנים
את מקומם לטובת מרחב שוקק מלא בבני אדם, טבע וחיים.
במקום קומות העמודים והמחסנים ניצבים מבני זכוכית
שדרך חלונות הראווה שלהם משתקפים חללי סטודיו,
חנויות מסקרנות ומשרדים מעוצבים. מרכז הרחבה הפך
שטח פתוח המשלב ריצוף וגינון, צמחייה ירוקה לצד מקו
כ
מות ישיבה ומשחקים לילדים, שבילי אופניים, מתקני
עור ירוק
או איך אפשר להפוך את חיפה
לעיר הירוקה הראשונה בארץ
ספורט לבני נוער ומקומות מנוחה למבוגרים.
האפור מתכסה בצבע
מישהו הבין סוף סוף שלא המכוניות הן תושבי העיר
כ
במרחב התת קרקעי החדש הוקצו חללים נ
האמיתיים
.
בדים לתפקודים עירוניים שלא היו קיימים בעבר: שטחי
חזור פסולת ומכלים שמאפשרים הפר
ִ
אחסון למתקני מ
כ
חזור של המים המשומשים
ִ
דה וטיפול במקור; מערכות מ
הנאספים מהמקלחות, הכיורים, מכונות הכביסה ומדיחי
הכלים, מחסנים ועוד.
השינוי המבני מביא עמו
שינוי יסודי באורחות החיים של
רבים מהתושבים. דיירי השכונה
פותחים בחללים החדשים חנויות
ספרים וביגוד, סדנאות לעבודות
יד. אליהם מצטרפים בעלי מקצו
כ
עות חופשיים (מעצבים, עורכי דין,
מנהלי חשבונות) שמצאו תנאים
נוחים להקמת משרדם מתחת לבית.
עבודה בסמוך לבית (אך לא מתוכו)
פתחה חלון הזדמנויות לתושבים,
והפכה את המרחבים שבין הבניינים
למרכזה של הקהילה ההולכת ומת
כ
גבשת במקום. המכולת, בית הדואר
והמאפייה שאותם מנהלים השכנים
יצרו מרכז שכונתי ומקום מפגש
לקהילה. ההיכרות האישית רק חיז
כ
קה את כוחה וחשיבותה של הכלכלה
המקומית.
בזכות השינוי הפכה השכונה
אטרקטיבית גם לתושבים הגרים
מחוץ לה, הרואים את פוטנציאל
החיים החדשים ואת יתרונותיהם.
גם חיי המשפחה הועצמו: ילדים
החוזרים מבתי הספר עושים להם
נוהג לאסוף את הוריהם להפסקת
צהריים משותפת בבית. משפחות
רבות מכרו את אחד מכלי הרכב
שהחזיקו, כי כבר לא היה בו צורך,
שהרי רוב תפקודי היומיום נמצאים
במרחק הליכה.
כיצד ייתכן שתוך זמן כה קצר
שונתה סביבת הבניינים לבלי הכר?
הסוד טמון בשיטה המציעה דרך לה
כ
פוך מבנים זוללי אנרגיה ומבוזבזים
למבנים בני קיימא, כלומר מבנים
החיים בשלום עם הסביבה: לא גוזלים ממנה אלא מכב
כ
דים אותה, יעילים בשימוש באנרגיית החשמל, חסכוניים
במים.
מערכת זו מייצרת לדירות שטחי חוץ, מאפשרת
לייצב את הבניין כנגד רעידות אדמה, ואף מרחיבה
מ
הצמחייה המכסה את ה
את שטחי הדירות לפי הצור.ך
.
שכונת יזרעאליה לפני
ואחרי
אורית פרץ ארי
ערכת החדשה מספקת שכבת בידוד משמעותית למבנה,
סופחת פחמן דו-חמצני ותורמת לשיפור איכות האוויר.
שטחי החקלאות האורבנית מהווים מקום נוח לגידול
מזון טרי בגינה הקהילתית ויכולים להגשים את חלום
התוספת
"הבית עם הגינה", בלי לגרום להרס הקרקע.
היא גמישה ופתוחה לשינויים ולהתאמות; אפשר להתקין
בתוכה מערכת טיפול במי נגר ובמים אפורים, מערכת
איסוף אנרגיה סולארית המומרת לחשמל לתועלת הבניין
ועוד. ביסודה עומד עיקרון הנדסי פשוט: קונסטרוקציה
חדשה שאינה נסמכת על הישן.
ד
) נעשה בשיתוף עם א
Eco
-
Skin
(
העור הירוק
פרויקט
ריכל ארי נשיב וזכה בפרס "מיוחד" בקטגוריית "שיקום
מרקמים קיימים והסביבה הבנויה", בתחרות בנייה ירוקה
7002 מטעם המשרד להגנת הסביבה ועמותת האדריכלים
.
בישראל
ל
פני שנים, מדי פורים, היו חוגגים בחיפה אירוע
שכל הארץ דיברה עליו: הארכיפרחיטורה. מפי
כ
קת האירוע והיוצרת שלו היתה הפקולטה לאר
כ
כיטקטורה של הטכניון, ובמהלך השנים הצטרפה אליה
המחלקה לעיצוב גרפי במרכז האקדמי ויצו. הארכיפרחי
כ
טורה היתה חגיגה שופעת יצירתיות וצבע, והיא העניקה
לסטודנטים לעיצוב במה לכישוריהם ולתושבי חיפה
שנהרו לחזות בה שמחה מקומית מקורית.
בשנות ה-09, בעת שלטון מצנע, הופסק האירוע, ולא
חודש מעולם, למעט ניסיון חד פעמי של כמה סטודנטים
שהרימו בכוחות עצמם ארכיפרחיטורה נהדרת. עיריית
יהב זיהתה את המותג כמותג יחצני, אבל במקום להחזיר
עטרה ליושנה ולגייס את המוני הסטודנטים המוכשרים
בעיר ליצירה עצמית, החליטה לקרוא על שמו מסיבת
רחוב בעיר התחתית במתחם הקרוי השוק התורכי. לשם
כיסוי הוצגה במקום תערוכה סמלית, אבל סיבת ההגעה
של האנשים למקום היתה המסיבה על שלל מיצגיה.
בגדי המלך
החדשים
עיריית חיפה מספרת לכם שהעיר
התחתית קמה לתחייה. אבל במציאות
היא מבלה את רוב זמנה בשנת ישרים
ומתעוררת להפוגות קצרות - מסיבות
יקרות מטעם מחלקת יחסי הציבור
המשומנת של העירייה. ככה לא בונים עיר
בחמש השעות שבהן התקיימה הפרחיטורה מטעם
עיריית חיפה יכולתם לראות דמויות מחופשות, ילדים
מתבוססים בבועות סבון ומים, חול על הכביש של רחוב
נתנזון, מיצגים, תאורה ססגונית, שבילי דשא מלאכותי
שהובילו את המבקרים הלוך וחזור, חלקם עם תחושת
שיממון על פניהם, בעודם מהלכים בתוך אשליית "כך
מי שהרים את ראשו לרגע
יכולה להיות העיר התחתית".
מההמולה יכול היה לראות את הקומות החשוכות ואת
החלונות האפלים הנמצאים קומה אחת מעל הרחוב, את
המרפסות המתפוררות, את החזיתות המתקלפות.
פשי הזדמנויות נדל"ן (רבים מהם לא מחיפה), כדי לחכות לשעת כושר של מינוף כלכלי
או סיבוב נחמד של אקזיט. משקיעים אלה לא מתכוונים לטפל בבניינים עצמם, אלא
לקנות ולמכור. המחירים עולים בהתאם לביקוש, והעיר התחתית ותושבי חיפה לא נהנים
מכך כהוא זה.
את שלטי ההשכרה והמכירה של העסקים המיואשים לא ניתן להעלים, וגם לא את
התריסים המוגפים של העסקים שאינם עוד. שלטי האפוטרופוס הכללי המופקד על הנכ
כ
סים הסגורים נראו לעיניו של מי שהסתכל מעבר לעשן המלאכותי ולזרקורים שהנחו את
העוברים והשבים אל המופעים או לכמה חלונות הנמצאים במבנה שטופל ביד אוהבת בידי
בעליו מימים ימימה (דפוס ויינברג ברחוב משה אהרון).
בשני קצוות מתחם החגיגה ניצבו מחסום משטרה וניידת טיפול נמרץ. במציאות של
עיר שוקקת ותוססת, שסימטאות הרובע ההיסטורי שלה רוחשות חיים נורמטיביים, לא
מציבים ניידות משטרה וטיפול נמרץ, כי אלה החיים עצמם. עוד כמה שעות, כשתיאלם
תרועת הפסטיבל מטעם הממסד העירוני, תשוב העיר ותשקע בתרדמת.
אחיזת עיניים
מהנקודה שבה הוצב מחסום המשטרה הלכה ההמולה ופחתה. מעבר למחסום המשיכה העיר
התחתית לרבוץ במלוא גודלה ואפלוליותה ובעיקר בדידותה. למעלה משבע שנים אנו
מוצפים שלטים המסבירים לנו על קמפוס הנמל והעיר התחתית התוססת. ניסו להחיות
את המקום על ידי סטודנטים המתגוררים במעונות שהוקמו בבנייני המשרדים ששופצו.
אבל אוכלוסיות אלה הן חסרות אמצעים, טרודות בלימודים ובפרנסה, מתחלפות בתכי
כ
פות ואינן יוצרות המשכיות קהילתית, וממילא רבים מהסטודנטים עוזבים את העיר בתום
הלימודים. הסימטאות המשופצות מאכלסות אין ספור עסקים סגורים, הנואשים לאנשים
שישכרו או יקנו אותם. קלבת שבת ופתיחת מתחם 12 מייצרים מסיבות לרגע, שבסופן
העיר שבה וקורסת לתוך עצמה. למתחם 12 נכנסו בתנאי שכירות נוחים להפליא אנשי
עסקים ואמנים תל אביביים שתפסו את מקומם של החיפאיים. אבל כל זה אינו מחפה על
המציאות העגומה, ובאופן שבו הדברים מתנהלים כעת, נראה שבעתיד הקרוב לא יתעורר
לנו מחדש הרובע ההיסטורי ורב ההוד לחיים חדשים ונורמטיבים.
בעיר נורמלית העירייה לא הופכת להיות חברת הפקות, לא עסוקה בלבדר את תוש
כ
ביה באירועים שנקנים במיטב כספי המיסים הגבוהים שהם משלמים, אלא מעניקה להם
את היכולת לייצר את הוויית החיים שלהם בעצמם. הארכיפרחיטורה היתה יצירה חיפאית
מפוארת של צעירים מלאי חדוות עשייה שהעניקו לתושבי חיפה הנאה ושמחה אותנטיות.
המסיבות של העירייה כיום הן אחיזת עיניים רגעית. כל מה שנותר אחריהן זה המון לכ
כ
.
לוך ורובע עצוב שידע ימים יפים ומחכה למי שבאמת יידע להחזיר אותם
גילה זמיר
מגורים ליונים
בתים שלמים, שנבנו בידי אדריכלי מופת, עומדים ריקים,
ורק היונים מצאו בהם את מגוריהן. חלקם נרכשו בידי מח
כ
21
24,22,23 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...1