ה
השקעה בחינוך בחיפה היא מהנמוכות בארץ, וזו
עובדה. נשאלת השאלה מה ניתן לעשות בנדון
מלבד להבטיח הבטחות שנגנזות יום אחרי הב
י
חיים בחיפה,
חירות או שאין כלל דרך לממשן. תנועת
בראשות ד"ר עינת קליש רותם, מציעה תכנית עבודה
מפורטת ואופרטיבית לחמש השנים הבאות. "לא מס
י
פיק להתבכיין ולהתלונן," אומרת קליש רותם נחרצות.
"צריך לעשות הכנות ולהעמיד תכנית סדורה שתעמיד
את החינוך בראש סדר העדיפויות של העירייה."
את בכלל אדריכלית. מה לך ולחי
־
נוך?
"קודם כול אני אמא, וילדי מת
י
חנכים פה. שנית אני מסתמכת על
אנשי מקצוע. קיבצנו את מיטב
המוחות מתחום החינוך שחיים
בעיר הזו. לצערי בגלל תקנות
מחמירות של משרד החינוך הם
לא יכולים להזדהות בשמם, אבל
הם ישבו חודשים רבים ובנו תכ
י
נית לשינוי יסודי במערכת החי
י
נוך".
עינת פורסת לפני את מצע החי
י
שהוא למעשה
חיים בחיפה,
נוך של
אותה תכנית פעולה הבנויה בשלבים ומפר
י
טת את החשיבויות של כל שלב. קיבצנו עבורכם
את הדברים העיקריים:
– תינתן התחייבות
חינוך בראש סדר העדיפויות
י
�
שלטונית שהעירייה תקצה סך של 002 מיליון ש"ח מתקצ
בה לתקופה של חמששנים לשיפוץ, שדרוג ופיתוח תשתיות
חינוך מודרניות ומאובזרות בכל מוסדות החינוך הציבוריים
בעיר (כיום מופנים למטרה זו כ-01 מיליון ש"ח בלבד).
– מהפך בתפיסת העולם הקיימת
משרתי ציבור
אל מול ציבור הילדים, ההורים והמורים: מערכת החי
י
נוך העירונית תפסיק להיות ריכוזית, מכתיבה ויודעת
מה טוב לכולם. צורכי האנשים בשטח הם אלה שיכתיבו
את פעולת העירייה. תפקידה של מערכת הפיקוח יהיה
לסייע למורים להם לעשות את עבודתם טוב יותר ולא
למדוד אותם ולנזוף בהם.
בוני
– לפני ציבור המורים, שהם
שטיח אדום
י
�
ייפתחו מגוון השירותים והאירועים שהעיר מצ
האומה,
עה, כדי להביע הערכה ולעודד כוחות חדשים להיכנס
ולהטביע את חותמם על ילדינו.
מ
�
– רבים מאמינים שכל ילד הוא טוב ב
מקום בעולם
שהו, אבל אנחנו נחושים לגלות את הייחוד של כל ילדה
וילד. מערכת החינוך הקיימת מטפחת קבוצה קטנה של
ילדים שמצטיינים במקצועות הסטנדרטיים, ובדרך מועכת
את ההערכה העצמית של רוב הילדים האחרים. הגיע הזמן
לרענן את הדרך שבה מגדלים ילדים בעיר שלנו עם תכנים
שמעצימים אותם ועם פעילויות שוברות שגרה וקשורות
לחיים שלהם. אנחנו נציע לצוות בית הספר מגוון רחב של
פעילויות חינוכיות שיתקיימו בין כתליו ויונחו בידי אנשי
הצוות, כשההקמה וההדרכה יהיו באחריותנו. התכנית
הזאת מסמנת לכול, שתפקיד מערכת החינוך העירונית
הוא לעזור לילדים לממש את עצמם.
ח
�
– העולם בחוץ מתקדם בקצב מס
יזמות חינוכי
ת
רר, ובועת המערכת החינוכית שוקטת על שמריה. הגיע
זכות הציבור לחינוך מצוין
שיעור ההשקעה של עיריית חיפה בחינוך הוא מהנמוכים בארץ. התוצאה: מסגרות
החינוך הציבורי נאבקות על עתידן, והורים שידם משגת שולחים את ילדיהם למ
–
סגרות החינוך הפרטי, לעיתים בלית ברירה. העירייה חייבת להחזיר את החינוך
הציבורי לימי הזוהר שלו
המקרה של עירוני ג'
עירוני ג' מקבץ לתוכו את כלל תלמידי נווה שאנן,
ומאז ומעולם היה בית הספר התיכון היחיד של השכונה
הגדולה. בית הספר הוותיק חגג לפני שנה יובל שנים,
ובין כתליו צמחו דמויות מובילות בתחום המדע וההייטק,
הכלכלה והעסקים, התקשורת, הצבא, האופנה והעיצוב
ועוד. נשיא אינטל ישראל, מולי אדן, נמנה עם בוגריו,
והחברה אימצה את בית הספר והיא משקיעה בו שעות
התנדבות של עובדיה ומטפחת את קידום התלמידים
שיהוו את הדור הבא של ההייטק וחזית החדשנות.
בביקורו של אובמה בישראל הוצג לפניו פרויקט
של ירין פרנקל, עומר זמיר ועומר שושן, תלמידי בית
הספר זוכי תחרות רובוטיקה בינלאומית שנערכה בקו
י
ה
�
נטיקט שבארצות הברית בשנת 2102. התלמידים, ב
נחיית פרופ' איגור ורנר והדוקטורנט שלו דן קופרמן,
מהמחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, זכו בזכות
פיתוח רובוט-מלצר שנועד להדגים רעיון של שירות
לבעלי מוגבלויות בביתם.
לכאורה הכול טוב בבית הספר הגדול הזה, אבל
האם ביקרתם שם לאחרונה? מצבו הירוד של מבנה בית
הספר הביא את הורי התלמידים לפתוח בשביתה. הקי
י
רות המתפוררים, מצב האינסטלציה הרעוע, הכיתות
והשטחים הציבוריים המוזנחים. אחד ההורים אף פתח
הורים
עירוני ג' מתקן כליאה.
קבוצת פייסבוק בשם
ובוגרים יצאו להפגין, ולכולם ברור שזוהי רק דוגמה
ההורים דורשים
למצב החינוך הציבורי המתפורר בעיר.
שבעיר כמו חיפה, המתהדרת במיתוג החינוך ובכנס
חינוך שבו מושקעים מדי שנה מיליונים, תשקיע העי
־
רייה בשיפוץ המבנים (חיזוקם כדי שיעמדו ברעידת
אדמה), בטיפוחם ובהתאמתם לתקופתנו, ותהפוך
אותם למקומות המכבדים את ילדיהם, וגורמים להם
לאהוב לבוא אליו, כי נעים לשבת בכיתות וללמוד,
כי לא צריך להתאפק כל היום עד שהולכים הביתה,
כי כשיורדים להפסקה, אפשר לראות ירוק מסביב, כי
(גם בזכות המרחב הפיזי וגם
למורים כיף לבוא ללמד
כי מתגמלים אותם כראוי). ההורים מוקירים את ההנהלה
ואת המורים שמשקיעים מכל לבם בתלמידים, אבל גם
נציגים מצוות המורים ששוחחנו עמם הסכימו לחלוטין,
שמצבו הפיזי של בית הספר אינו ראוי ואף שערורייתי.
חלקם אמרו שסביבה לימודית כמו זו מעודדת אלימות
ומקרינה יחס מזלזל לתרבות, ואלה משפיעים על
ראיית העולם של התלמידים.
הזמן להכין ילדים לעתיד המחכה להם. תוקם חממה
לחדשנות חינוכית שתממן ותיישם בשטח יוזמות אשר
יזרימו חדשנות חינוכית למוסדות החינוך בעיר.
– כל בית ספר או גן
בית הספר כמרכז הקהילה
בעיר שוכן כמוסד המנותק מחיי העיר. אנחנו נהפוך את
בתי הספר לחלק ממרקם העיר. כל מפעל, חברת הייטק,
תיאטרון או קבוצת כדורגל, כל משאב בעיר יכולים
להוות כר נפלא ללמידה. נעודד חיבור של הילדים
לקהילה שלהם על ידי עשייה התנדבותית. בית הספר
צריך להיות אבן יסוד בבניית הקהילה. בית הספר נתרם
בידי העיר ומוסדותיה וגם תורם לקהילה.
מלבד העיקרים האלה, צוות המוחות החינוכי מעלה
גם תכנית לייחודיות חינוכית ברמת השכונות. הם
מציעים שכל שכונה תפתח תחום חינוכי ייחודי לה. כל
תלמיד חיפאי שירצה ללמוד דווקא בבית ספר המתמחה
בתחום מסוים יוכל לעשות זאת ללא קשר לאזור מגוריו.
לטענתם, שינוי כזה יעורר וימריץ את כל המערכת,
יפתח תחרותיות חינוכית בריאה ולמעשה ישבור את
הסטיגמות של שכונות נחשלות שלהן בתי ספר גרועים.
שתי דוגמאות טובות לכך בחיפה הן ההצלחה של בית
הספר עין הים המושך אליו גם ילדים מהכרמל ושל בית
הספר הפתוח בנווה שאנן.
עוד תחום פעילות, שאגף החינוך של העירייה
בראשות קליש רותם ייכנס אליו, כיוון שמשרד החינוך
כמעט לא נותן מענה בנושא זה, הוא הפעילות הבלתי
פורמלית: חוגים, תחביבים ותנועות נוער. הסדרה,
מיפוי וסבסוד התכנים והפעילויות הבלתי פורמליות
הקיימות בעיר יעודדו הרחבת אופקים ופיתוח תחביבים
ותרבות פנאי, יתרמו בכך לצמיחה של אנשים משכילים
ותרבותיים ויאפשרו לבני הנוער ולצעירים בעיר ליצור
זיקה לחיפה על בסיס עשייה חיובית. התכנית ממשיכה
ויורדת לפרטים של מספר התלמידים בכיתה, טיפול
באוכלוסיות מיוחדות, חינוך פלורליסטי ועוד.
"הרבה חושבים שמצב החינוך בחיפה לא רע,"
מסבירה קליש רותם, "אבל זה בגלל העוצמה של החי
־
נוך הפרטי ובזכות תקציב הדוברות ויחסי הציבור
הגבוה עשרות מונים מתקציב החינוך. אנחנו נחזיר
את הכבוד ואת הכלים למערכת הציבורית ונשווה
את התנאים של כל המתחנכים בעיר, בכל חלקיה של
.
העיר"
אורית פרץ ארי
“
נחזיר את הכבוד
ואת הכלים למערכת
הציבורית ונשווה את
התנאים של כל
המתחנכים בעיר, בכל
”
חלקיה של העיר.
16