בביזיון
בינלאומי על
ידי הוצאת מכרז למפעי
י
לים זרים, כאשר אין בידה יכולת
להבטיח את קיומו של עורף נמל תפעולי
קרבן נוסף הוא קריית חיים, אשר ראש העיר
אמין.
יהב מקריב אותה ל'מולך הנמל', כדי לענות על הצורך
הנואש של אחסנת מכולות על חוף הים. במקום לדאוג
לאיכות חייהם של התושבים, ראש העירייה יהב דואג
למכולות ולאזורי תפעול. אם יש לקריית חיים נכס
אחד חשוב, זה הים. על פי התכנית הנוכחית, היא
עומדת לאבד חלק חיוני מנכס זה שבו ניתן לבנות
ש
לאורך חזית הים רובע מגורים, שיכיל 000,03 תו
בים במיקום הטוב ביותר בקריות.
התכנית המוצעת כוללת מיקום עקרוני של
ג.
נמל צבאי גדול המחליף את בסיס חיפה הקיים כולל
ה"פולינום", שני מרכיבים שלהם השלכות מכריעות על
הבטיחות בסביבה עקב טווחי ביטחון מכלי שיט חמושים.
לא נעשתה שום בחינה של השלכה זו, המחויבת על פי
חוק, על תושבי קרית חיים.
תכנית נמל המפרץ, שעל פי הוראותיה מאפשרת
ד.
בניית מבנים ימיים בפועל, אינה כוללת כל פתרון להשל
י
כות פינוי הנמל הישן המערבי לטובת תכנית פתיחת חזית
העיר לים. למשל: אין פתרון לממגורת דגון – ממגורות
גרעינים נפיצות, ואין אח ורע למיקום ממגורה במרכז בי
י
לוי – ולמטרד הסביבתי שהיא מהווה בשל אבק התבואה
ועשרות אלפי היונים הניזונות ממנה.
סוגיות חמורות לא פחות: בלהיטותה לפגוע
ה.
בפועלי הנמלים, יורה הממשלה לעצמה ברגל ומותי
י
רה ללא פתרון שורה של שימושי נמל חיוניים: ייצוא
מוצרים חקלאיים שרוב תוצרתם מועמס בחיפה, צובר
יבש המוטען במערב הנמל ועוד. אפליית פועלי הנמל
והכוונה הברורה להביאם לכניעה יוצרות מצב שבו אין
תכנון להשלמת נמל הכרמל, ופועלי הנמל ימצאו עצמם
בנחיתות מוחלטת מול הנמל הפרטי, כאשר אין פתרון
בעניין התעסוקה הפליג אף ראש העיר יונה
יהב לטענה בדבר יצירת תעסוקה ל-000,01
עובדים עקב הקמת נמל המפרץ העתידי עצמו,
הכרזה פופוליסטית ומופרכת בעליל, משום
שבנמל הפרטי יהיה צורך במעט מאוד עובדים,
מאות ספורות, וסביר שחלקם יהיו פועלים זרים.
למעלה: הנוף מקרית
חיים כיום. למטה:
הדמיה של השינוי
שהולך לעבור על
מפרץ חיפה
באורך 5.1 ק"מ לתוך מרכז המפרץ, ושלב המשך של עוד
כ-2.1 ק"מ על פי תכנית האב של חברת נמלי ישראל.
סך הכול מדובר בשלושה ק"מ של מתקן נמלי שחדירתו
למרכז המפרץ תשבש כאמור באופן בלתי הפיך את נוף
המרחב כולו. ואולם בחינה מדוקדקת של תכנית זו, שזו
י
כה לגיבוי גורף של העירייה, ואשר עומדת לפני אישור
הממשלה, מעלה עוד מספר בעיות חמורות מאוד שניתן
להגדירן כמצעד איוולת ברמה העירונית והארצית כאחת:
י
חברת נמלי ישראל השקיעה לדבריה 05 (!) מ
ליון ש"ח בתסקיר השפעה על הסביבה, אולם בפרק ב'
של התסקיר, המהווה את ליבתו, נושא חלופות המאקרו
(חלופות תכנון עקרוניות שונות), ניצלה החברה את מע
י
מדה המונופוליסטי ואת חוסר האכפתיות של הרגולטו
י
רים ועיריית חיפה, והציגה "כאילו" שש חלופות, שהן
בפועל חלופה אחת בלבד, והתחמקה מהצגת חלופות
שנמסרו לה במועד, לפני למעלה מחמש שנים. פירושו
של דבר, שהבסיס התכנוני רעוע לחלוטין ואיתו הבסיס
הטכנולוגי להקמת הנמל.
נמל המפרץ חסום מהחוף על ידי שדה התעופה
ב.
ת
חיפה הכלול בתכנית המתאר הארצית 51. בגלל שדה ה
עופה אין לנמל חיבור קביל אל היבשה ואל עורף הנמל.
למצב בלתי סביר זה זה שתי השלכות: לנמל המפרץ אין
תוחלת, אם לא יבוטל, ובהקדם, שדה התעופה חיפה. יש
לכך השלכות פוליטיות אזוריות (מציאת שדה צפוני חלו
י
פי). לא מובן כיצד ממשלת ישראל, בלהיטותה
לפגוע בפועלי הנמלים,
מ ס ת כ נ ת
ב' של נמל המפרץ לעומק 02-91 מטר, שמשמעותם
הפרשי עלות בשיעור מאות מיליוני דולרים.
2 2 .
תכנית הנמל כוללת שובר גלים משני כדיפון למי
י
לוי הרציפים באורך 009,1 מטר בעומק ממוצע של 31
מטר בשלב א' ועוד 0021 מטר בעומק ממוצע של 51
מטר בשלב ב'. עלותם תהיה אדירה, והיא נובעת מת
י
צורה מוטעית.
3 3 .
כמויות מילוי החול הנדרשות גדולות בגלל העומק.
בתנאי מפרץ חיפה, בנוסף לעלות הגדולה, אין עתודות
חול (בניגוד לאשדוד), והמשרד להגנת הסביבה נלחם
מסיבות נכונות במגמה זו.
תוצאת לוואי בלתי נמנעת להקמת נמל המפרץ
ז.
החודר לתוך עומק המפרץ היא ביטול המרינה היחידה
בחיפה, בשפך הקישון. אין תוחלת ליאכטות הנאלצות
לשוט לאורך יותר משלושה קילומטר בתוך נמל מטען
פעיל עם אניות ענק וגוררות המלוות אותן. גם המראה
של כניסת אניות נוסעים דרך נמל מטען כה ארוך מאוד
לא מלבב. התכנית חלופית אכן הציעה פתרון להפרדת
נמלי הנוסעים והמטען.
יש חלופות טובות
לכל הרשויות – מינהל התכנון במשרד הפנים, המועצה
הארצית לתכנון ובנייה וראש העירייה מר יהב עצמו –
הוצגו חלופות מפורטות לפיתוח הנמל בחיפה, המצמצ
י
מות באופן דרמטי את הפגיעה הנופית והאורבנית, תוך
איזון בין תפקידו הלאומי של הנמל לבין שמירה קפדנית
על האינטרסים החיוניים ביותר של העיר והמרחב, והוכח
טכנית וכלכלית שניתן ליישמן. אך המערכת החוקית
והתכנונית שבה כושלים כל הרגולטורים כאחד דורסת
באובססיה של ראש העיר ל"נמל-על"
כל ניסיון כזה.
בחיפה נזרקו לפח כל השיקולים החיוניים לעיר ולמ
ש
רחב, ובכך נשללה ההגנה על האינטרסים האמיתיים
של התושבים החיפאיים כולם ושל תושבי קריית חיים
בפרט, מצד הגורם הקובע ביותר, השלטון המקומי,
שבלעדי תמיכתו העיוורת בחברת נמלי ישראל הנזק
הוודאי לא היה מתאפשר.
יש לנמל חיפה תפקיד חיוני בתשתית
לסיכום:
הלאומית, ואין ספק שהוא דורש שדרוג לעבר המאה ה-12,
אולם בשקלול יתרונותיו וחסרונותיו בהיבט האזורי, בת
י
נאים המיוחדים לגיאוגרפיה של מרחב חיפה, נמצא שחס
י
רונותיו משמעותיים מאוד וסיכוניו עצומים. ניתן ואפשר
לאזן בין חסרונות אלה על ידי תכנון זהיר ונכון, אך תנאי
ראשון ליצירת מציאות חדשה כזו הוא שינוי מגמה מכ
י
ריע בתפיסת הצמרת העירונית את אחריותה למטרופו
י
.
לין הנושא את שמה ולשמירת נוף המפרץ
לפינוי פעילות הנמל הישן שהיה בידם, והם נותרים עם
נמל הכרמל הבלתי מושלם, שפירושו בריכה צרה רדודה
שאינה מתאימה לאניות העתיד וסובלת ממחדלי התכנון
המשביתים אותה עשרות ימים בשנה, ועם שטח תפעולי
למערומי מכולות שרוחבו הוא כמחצית מהמקובל לנמל
מכולות מודרני.
העלות הכלכלית של תכנית נמל המפרץ גבוהה
ו.
באופן חריג. הכניסה לעומק המפרץ, על העומקים הגדו
י
לים שלו, מובילה לעלויות עתק שיש להן תחליפים זולים
בהרבה בתכנון אחר. סעיפי עבודות ההקמה החורגים בע
י
לותם הם אלה:
1 1 .
שוברי הגלים הראשיים, שניתן היה להקימם בעומק
מים ממוצע של 21 מטר במקביל לחוף, מגיעים בשלב
_________
אדריכל ומתכנן ערים. ב-3791 יזם את
מיכאל רטנר,
פתיחת חזית העיר חיפה אל הים. ב-3891 החל לעסוק
ה
בשיקוע הרכבת. ב 4891 מונה בידי רשות הנמלים ל
-
כין את תכנית המתאר המקומית של נמל חיפה. ב-8891
מונה כמתכנן הפיזי של תכנית אב תיירות חיפה שהוגשה
ב-1991. התכנית כללה שלושה מתחמים, העיקרי שבהם
קשר את רכס הכרמל באזור המלונות, דרך גני הבהאים
וציר המושבה הגרמנית אל הנמל המערבי לשם יצירת
מרכז העיר מחדש בנמל המערבי. כבר אז הביאה התכנית
בחשבון את פינוי חיל הים. על סמך תכנית זו השתכנע
מנכ”ל רשות הנמלים, שורש לרר, להורות על הכנת תכ
י
נית אב חדשה לנמל חיפה אשר הכילה את הפיכת הנמל
המערבי למרכז עסקים ראשי ולנמל נוסעים. על סמך
תכנית אב זו הטילה עליו רשות הנמלים להכין תכנית
מפורטת לביצוע. הכין תכנית מפורטת למרינה בחיפה
עד לאישורה הסופי במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
לפני שנה וחצי סיים את תפקידו כיועץ לתכנית פיתוח
נ
חופי אנגולה 006,1 ק”מ אורך), הכוללת התייחסות ל
(
מלי הים שלה. השתתף בתכנון נמלים במקומות שונים
בעולם.
לפני
אחרי
7
24...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 2,3,4,5,6,1