שהחיים בשכונות הוותיקות, כמו גם החדשות שנבנו בלי
תשתיות ציבוריות, יהיו נוחים ופשוטים, שכל השירותים
ההכרחיים הדרושים לכל תושב ותושבת בחיי היומיום
יהיו קרובים, נגישים וזמינים, ויאפשרו שימוש מידי ונוח
לכל האוכלוסיות בכל הגילאים – ילדים, נוער, צעירים,
זוגות, משפחות, גמלאים וקשישים. תכנית שיקום תגובש
לכל שכונה בנפרד, על פי צרכיה הייחודיים. פרויקט שי
ו
קום השכונות יציג חשיבה מערכתית רחבה. כל הנושאים
שלהלן יילקחו בחשבון כחלק מכל תכנית ותכנית:
איך נחדש ונשקם את השכונות?
נשקם את מבני המגורים על פי גישות יצירתיות ולא רק
באמצעות 'פינוי בינוי'.
•
ו
�
במקרים קיצ
נחדש ונשקם את מבני המגורים .
ליום ומונעת מאנשים להתנייד בחופשיות.
מה הפתרון?
נשקם את כל המערכות הציבוריות שצריכות לתת שי
ו
רות לכל תושבי העיר: חינוך, תחבורה ומיסוי עירוני.
כמו כן נפעל למען קידום מקומות עבודה איכותיים בעיר
בתנאים טובים. נחזק את מערכת החינוך הציבורית-
ממלכתית, נבנה מחדש את מערכת התחבורה הפרטית
והציבורית ונבחן את אופן השילוב של שתיהן. מלבד זאת
נבחן מחדש את גובה הארנונה, במיוחד באזורים מוזנחים
שחייבים שיקום, ואת שיעור הגבייה הנמוך שעומד היום
על פחות מ-%04.
איך נהפוך את חיפה לעיר פחות יקרה?
•
/
נשנה את מדיניות המיסוי העירוני (ארנו
נבחן מחדש את חלוקת אזורי הארנונה בעיר ואת
נה)
בעיית הגבייה הנמוכה של משלמי המיסים בחיפה.
אזורים המיועדים לשיקום והתחדשות יקבלו הפחתה
בשיעור המס. יינתנו הקלות לכל תושב שישקיע בנכ
ו
סיו הפרטיים או לכל תושב חדש שיעבור לגור ברבעים
המיועדים לשיקום או לכל תושב שי
ו
פתח עסק בשכונת מגוריו.
•
נחזק את מערכת החינוך
הציבורית ונהפוך אותה ללב חיי
על ידי מספר מיזמים: (1)
הקהילה
נחזק את ציבור המורים בעיר על
ידי פתיחת כל השירותים העירוניים
עבורם בתנאים טובים ומוזלים, מתוך
כוונה לגייס אנשים טובים ואיכותיים.
(2) נתמוך במוסדות המבקשים להציע
גישות פדגוגיות חדשות ושונות. (3)
נשנה את תפיסת המטרה של מערכת
החינוך ממערכת של הישגים למרחב
המעודד צמיחה אישית וייחודיות.
העירייה תתמוך בצורכי בתי הספר;
היא תשרת את מוסדות ואנשי החינוך
ולא ההפך. (4) מבני החינוך יהפכו
למרכזי קהילה ויקושרו אל המתרחש
בעיר על ידי חיבור תוכני הלימוד עם מוסדות ופעילויות
בעיר. (5) נשקם את תשתיות מבני החינוך המוזנחים זה
עשורים רבים בפרויקט שיקודם לאורך מספר שנים על
פי תכנית סדורה מראש.
נדאג למערכת תחבורה ציבורית איכותית ולנגישות
נוחה לכולם
•
תוקם תשתית מערכת תחבורה ציבורית על פי קרי
ו
.
One Last Mile
טריונים אירופיים ובהתאם לגישת ה-
נוסיף קווי תחבורה ממקומות רבים בעיר אל המרכז העי
ו
רוני, נקצר את הקווים הארוכים שאינם עומדים בלוחות
זמנים, נדאג לשמירה על דיוק בלוחות הזמנים, נגדיל
את תכיפות הנסיעות בין השכונות ובתוכן, נוסיף תח
ו
יינתנו הקלות
לכל תושב
שישקיע
בנכסיו
הפרטיים או
לכל תושב
חדש שיעבור
לגור ברבעים
המיועדים
לשיקום או
לכל תושב
שיפתח עסק
בשכונת
מגוריו
מימין: פארק
בקוריטיבה, אחד
מרבים משמאל:
מנהרת המתנה
לאוטובוס התחבורה
הציבורית בקוריטיבה
היא השראה למערכות
תחבורה ברחבי העולם
נות בשכונות שבהן מרחקי ההליכה אל התחנות גדולים,
נקים מערכת מידע ממוחשב המאפשר לכל נוסע לתכנן
את נסיעותיו בזמן אמת – כל זה על פי קריטריונים של
תחבורה ציבורית אירופית.
•
יוקמו פרויקטים
נקל על מצוקות התחבורה פרטית
לפתרון בעיות החניה בעיר, ובעיקר במרכז העירוני שלה;
תינתן הנחה לתושבי העיר בחניה.
.
נקדם תעסוקה בתנאים הוגנים
•
נפעל למען העסקה ישירה, איכותית, ולמען מקומות
עבודה ראויים. נילחם בתופעת עובדי הקבלן, נפעל למען
אכיפה של חוקי התעסוקה בתחומי חיפה, ונדאג במיוחד
לעובדי המפעלים המסוכנים. עיריית חיפה בעצמה תהווה
דוגמה להעסקה ישירה, הוגנת ואמינה.
ניים של מבנים מסוכנים חידוש המרקם ייעשה על ידי
הריסה ובנייה מחדש. במקרים רגילים (מבני מגורים עמי
ו
דים מבחינה הנדסית) תוצע תכנית חיזוק והגדלת המב
ו
נים שלא רק על פי שיטת הפינוי בינוי של משרד הפנים,
שהיום אינו מצליח להתממש בחיפה. בשני המקרים תהיה
הקפדה על מרקם החיים העירוני הייחודי בשכונה, טיפוח
שטחי הציבור ושמירת אופייה הקהילתי של השכונה.
•
נשמור על אופי השכונה ועל המרקם האנושי
השכונה לא תהפוך לשכונת מגדלים
והחברתי שלו:
בהיקפי אוכלוסייה חריגים. התכנית תכיל תמהיל דירות,
הכולל דירות במחירים בהישג יד. השטחים הציבוריים
ישוקמו כחלק מתכנית חידוש השכונה – יוקמו אזורי
ישיבה ומנוחה (ספסלים, גינות ציבוריות) ותשתיות לפ
ו
עילויות חברתיות וקהילתיות לרווחת תושבי השכונה.
•
העירייה תישא באחריות על תכנון וניהול פרויקט
העירייה והתושבים יפקחו במשותף
החידוש והשיקום
ובשקיפות ציבורית על הגורמים הכלכליים המעורבים
בפרויקט, כדי להקפיד על התנהגות הוגנת מצדם.
נשקם אתמרחב השכונה לטובתהכלל, נקדםשכונות ירוקות
•
שמפחיתות את זיהום האוויר
נקדם שכונות ירוקות
מכלי רכב על ידי עידוד הולכי רגל ורוכבי אופניים. נו
ו
סיף שבילים ותשתיות להולכי רגל ורוכבי אופניים שיש
ו
רתו את כל אוכלוסיות השכונה, כולל ילדים, נוער, נשים,
מבוגרים וקשישים.
•
בין
נחבר את השכונות אל נכסי הטבע הקרובים להן,
אם אלה שכונות החוף שיחוברו אל הים, כפי ששכונות רי
ו
ביירה אמיתיות צריכות להיות, ובין אם שכונות ההר שיחו
ו
ברו אל הוואדיות ויטופחו כריאות ירוקות ושטחים ציבוריים
להנאת התושבים. שטחי הטבע הם הנכסים החשובים ביותר
של העיר, ועל כן שמירתם תהיה ערך עליון.
•
נציב את מוסדות החינוך במרכז חיי השכונה
נדאג להפוך אותם למרכז החיים השכונתיים ואת החינוך
לגורם מרכזי בבניית הקהילה.
•
שירותים מסחריים
נחזק את הכלכלה הקהילתית
בסיסיים יפוזרו במרחקי הליכה, יעודדו ויחזקו את קשרי
הכלכלה הקהילתית. נעודד יוזמות מקומיות וקהילתיות,
עסקים קטנים, לחיזוק הכלכלה הפנימית.
•
נקים מקום מפגש שייתן מענה לצורכי התושבים
בכלל ולאוכלוסיות מיוחדות כגון בני הנוער והקשי
־
שאין להן היום מקום לשהייה ולחברותא, מקומות
שים
שישמרו על ביטחונם ויספקו להם את צרכיהם החבר
ו
תיים. במקרה של צעירים ונוער תידון בעיית השכרות
והאלכוהול אל מול העדר מרכזי הבילוי והחברה.
נהפוך כל שכונה למקום נגיש ונוח
•
נתכנן תחבורה ציבורית פנים שכונתית יעילה
נקים תשתיות של תחבורה ציבורית תדירה בתוך השכו
ו
נות לשם הפחתת התלות בכלי רכב פרטיים ולשם חיבור עם
המרכז העירוני שיעבור גם הוא חידוש ושיקום. נוסיף תחנות
אוטובוס על פי בדיקת הצרכים בכל שכונה ושכונה.
הבעיה הרביעית: חיפה מנוהלת בלי
שיתוף, בלי שקיפות, ובלי הבנת
צורכי התושבים
כל השכונות בעיר מעורבות היום במאבק כזה או אחר:
מאבק נגד מגדלים, נגד שכונות חדשות שהורסות את
הטבע ואת הוואדיות, נגד סגירת בתי ספר ציבוריים, נגד
כריתת עצים, נגד בנייה של מבנים שהורסים את מרקם
ואיכות השכונה, נגד מכירת נכסים ציבוריים לטובת יז
ו
מים פרטיים ועוד ועוד.
מה הפתרון?
נקים מנהלות שכונה דמוקרטיות ומגנוני שיתוף ציבור
יעילים. נדון יחד עם הציבור בתשריטים שונים של שי
ו
קום וחידוש שכונות, ננהל דו-שיח על האפשרויות של
פיתוח העיר בכלל והוספת מגורים בפרט. במקום לבזבז
זמן ואנרגיה עצומה על מאבקים נגד, נקים מנהלות שכו
ו
נתיות שיעזרו לקדם את חיפה ולקבוע את סדר היום של
השכונות השונות.
איך ננהל את העיר בשקיפות ושיתוף?
•
נקים בבחירה דמוקרטית מנה
־
שיקבעו את סדר
יות
א
לות שכונת
היום של כל שכונה ושכונה בעיר.
הן יהוו את הקשר הישיר בין הרשות
המקומית והשלטונית לבין התושבים
ויעודדו להיכנס למועצת העיר בצורה
דמוקרטית.
•
ו
�
איר
נקדם תהליך שיתוף ציבור
.
עי שיתוף ציבור ייערכו פעמיים
בשנה במרכזי החינוך והקהילה, ויציגו
שם את התקדמות הפרויקטים השונים
ברחבי העיר, הרלוונטיים לכל איזור
ואיזור. מטרת תהליכים אלה היא
למזער את הכעס והתסכול, לייתר
את המאבקים החברתיים המתנהלים
בחיפה ולרתום את התושבים לקחת
חלק בניהול סדר היום העירוני.
•
ישיבות מועצת העיר
נדאג לשקיפות ולניהול תקין
יתועדו וישודרו ברשתות בזמן אמת, על מנת שכל תוש
ו
בי העיר יוכלו לראות את התנהלות נבחרי הציבור. וע
ו
דות ציבוריות וגופים עירוניים יציגו את עבודתם בצורה
שקופה ומסודרת. כנ"ל בנוגע לתקציב העירייה.
י בתנועת "חיים בחיפה" ואני, את חיפה
ָ
נהפוך, חבר
.
לסינדרלה
•
נדאג לשירותי ציבור נגישים לכל האוכלוסיות
חיי היומיום בכל השכונות יהיו נוחים ונגישים לכל האוכ
ו
לוסיות בכל הגילאים, כולל אנשים עם מוגבלויות.
•
•
הבעיה השלישית: חיפה היא עיר
יקרה. יחסית לערים אחרות, משלמים
המון ומקבלים מעט
אנו החיפאים משלמים את הארנונה השנייה הכי גבוהה
בארץ. בתי הספר הטובים בעיר הם פרטיים ויקרים או,
במקרה הטוב, רחוקים ומצריכים שעות רבות של נסיעה
הלוך וחזור. התחבורה הציבורית קשה ולא יעילה, ולכן
רוב התושבים מחזיקים מספר כלי רכב ומוציאים הון על
תחזוקתם. אין בעיר פתרונות חניה, שהופכת יקרה מיום
5