כ
ל מי שמכיר את סיפור קוריטיבה, בירת מדינת
פרנה שבברזיל, יודע מהו סיפור סינדרלה האמי
ה
ה בפורטוגזית) היא
ּ
ָ
יצ'יב
ִ
תי. קוריטיבה (או קּור
אחת הערים האפורות והפחות מיוחדות שיש בעולם. אין
לה ערכי טבע מיוחדים, לא הר ולא ים, והיא מאכלסת
כמעט שני מיליון נפש בסביבות צפופות ובנייה גבוהה
ואפורה. העיר נוסדה בסוף המאה ה-71, והפכה לבירה
הרשמית רק ב-2481.
קוריטיבה נחשבת למופת בינלאומי בכל הקשור לת
ה
כנון אורבני, וכל זאת הודות לראש העירייה שלה, האדרי
ה
כל ומתכנן הערים חיימה לרנר, שהוביל את עירו להיות
אחד המודלים הנחשקים והנערצים בעולם לעיר "ירוקה"
וחדשנית, בזכות חזון נדיר, כישרון גדול ואומץ לב. לרנר
הקים מערכת תחבורה יעילה, מסממני הייחוד של העיר,
שכוללת בין השאר הקצאת מסלולי אוטובוסים מיוחדים
במרכזם של רחובות מרכזיים. בעיר נמצאים האוטובוסים
הארוכים ביותר בעולם; הם מחולקים לשלושה חלקים (שני
"אקורדיאונים"), תחנותיהם מוגבהות, בצורת מנהרה ובהן
גישה לנכים. במערכת האוטובוסים המשוכללת נוסעים
58% מתושבי העיר, כ-4.1 מיליון איש ביום, 000,02 איש
בשעה (תפוקה של רכבת תחתית). מערכת זו היוותה הש
ה
ראה למערכות תחבורה בערים רבות בעולם, ואפילו, במי
ה
דה מסוימת, למטרונית של חיפה, שבמרוצת השנים הת
ה
רחקה למרבה הצער מרחק רב מהמודל המוצלח הזה.
סממן ייחודי אחר הוא שימור וטיפוח האזורים הירו
ה
קים והגנים הציבוריים בעיר. לאחר שלרנר קיבל לידיו
עיר עם חצי מ"ר שטח ירוק לנפש, כיום על כל תושב
בעיר יש 45 מ"ר של גנים ואזורים ירוקים. הוסיפו לכך
את העובדה שבשנות ה-06 היו כ-000,034 תושבים בעיר
והיום כמעט שני מיליון, וחשבו את היקף השטחים הירו
ה
קים והפארקים שהוקמו ונשתלו שם בארבעים השנים
האחרונות. אפשר להוריק מקנאה.
גישתו של לרנר הציעה הקפדה על התפשטותה
האורבנית של העיר, שכללה צמצום ניכר בתחבורה פר
ה
טית באזורי מרכז העיר, שימור האזור ההיסטורי ופיתוחה
של מערכת תחבורה נוחה וזולה. תכנית זו ידועה בשם
. היא אומצה בשנת 8691
התכנית הכוללת של קוריטיבה
וכללה סגירת רחובות להולכי רגל ויצירת מדרחובים מר
ה
שימים. קוריטיבה נחשבת כיום אחת הדוגמאות הטובות
ביותר לפיתוח אורבני בעולם כולו. ביוני 6991, בישיבה
של הוועידה להתיישבות אנושית של האומות המאוחדות
שנערכה באיסטנבול, העניק יושב ראש הוועידה לקורי
ה
טיבה את התואר "העיר החדשנית ביותר בעולם".
במסגרת תהליך ההתחדשות של קוריטיבה גובשו
גם מספר פרויקטים חברתיים ברחבי העיר והשכונות.
בני נוער נרתמו לשתילת צמחים ופרחים באותם אלפי
מטרים רבועים של פארקים וגנים ציבוריים, האוכלוסיות
העניות החלו לעבוד עבור העירייה תמורת שכר צנוע
בגינון שכונתי ובניקיון, מתוך רצון לייצר תחושת זהות
ושייכות למקום. מיזמים קהילתיים עם בני נוער מנעו
את נפילתם לסמים, בעיה קשה מאוד בערי ברזיל. קו
ה
יצירתיות, יוזמה וחידושים. לחיפה יש מרכז עירוני גדול
ממדים ונדיר ביופיו, שחלקו נטוש וחלקו האחר עני ומו
ה
זנח. הטופוגרפיה של חיפה היא לא מכשול ביצירת מרכז
עירוני; להפך. זו אחת מהתכונות הנפלאות של העיר
שעלינו לנצל. לחיפה אין מרכז עירוני שנים רבות, ולכן
רת גורל אבל אין זה
ֵ
ַ
חיפאים רבים מקבלים מצב זה כגז
הכרח המציאות!
המרכז העירוני-ההיסטורי של חיפה מורכב מיותר
מעשרה רבעים שונים ומיוחדים: העיר התחתית מזרח
ומערב, המושבה הגרמנית, ואדי סאליב, ואדי ניסנס, הדר
תחתון, הדר עליון, בת גלים, חיפה אל-עתיקה, קריית
אליעזר וקריית אליהו. כל מקום על צבעיו, ריחותיו
וקהילותיו, יהפוך ללב העיר המיוחדת ביותר בארץ.
איך נשקם את רובע לב העיר?
נהפוך את רובע לב העיר למרכז של מגורים עירוניים.
•
רובע לב העיר יהפוך לרובע מגורים בסגנון עירוני
ה
�
נשקם את הרבעים הנטושים והמוזנחים ונ
בר-קיימא
.
פוך אותם למרכזי מגורים חדשים, עדכניים, עכשוויים,
המעודדים אורח חיים סביבתי וקהילתי בר-קיימא. נוסיף
יחידות מגורים למבנים הישנים ונבנה מבנים חדשים
בתוך השכונות הוותיקות ברגישות רבה מתוך שאיפה
לחזק ולשמר את המרקמים הקיימים, לתמוך באוכלוסיות
המקומיות ולשפר את מצבן ומעמדן בשכונה.
•
ש
�
ונ
נקדם פרויקטים של דיור בר השגה לצעירים
,
מור שלפחות 02% מיחידות הדיור יהיו בהישג יד.
•
שגם יתמכו
נפתח מבני חינוך וקהילה איכותיים
באוכלוסיות המקומיות וגם ימשכו אוכלוסיות חדשות.
נעניק הנחות משמעותיות לשירותי החינוך של הגיל
על מנת לעזור לכל דיירי לב העיר בכלל ולמשפחות
הרך
בפרט.
•
נעודד עסקים, תרבות, אמנות, יצירה ויצירתיות.
•
נעודד הקמת חברות עסקיות, יוזמות כלכליות
ועסקים קטנים ובינוניים חדשים באזורים ייעודיים
י
�
נעניק תמיכה משפטית, כלכלית ולוג
בתוך הרובע.
סטית לכל דיירי הרובע שיפתחו שם את עסקיהם. נסיר
את החסמים הבירוקרטיים שמציבה עיריית חיפה. נדאג
לתשתיות מתאימות לעסקים בינוניים – שירותי שילוח,
תחבורה, מבנים ייעודיים בגדלים נוחים וכו'.
נוזיל את עלויות המחייה.
•
נדאג להוריד את תעריפי המיסוי העירוני (האר
־
נונה) בכל שטחי העיר המיועדים לשיקום, ובפרט בכל
יופחת המס למגורים והמס לעסקים
שכונות לב העיר.
גם לדיירים ותיקים וגם לחדשים. נתמרץ באופן מיוחד
תושבים שיבחרו לגור ברובע זה וגם לפתוח בו את עס
ה
קיהם, כדי לעודד את החיים על פי עקרונות סביבתיים-
קהילתיים.
נהפוך את רובע לב העיר למקום נגיש ונוח.
•
נקדם ברובע לב העיר
על מנת שכל זה יתממש,
מערכת תחבורה וחיבור יעיל של כל השכונות אליה
מ
�
נוסיף קווי תחבורה ממקומות רבים בעיר אל ה
וממנה
.
רכז העירוני.
•
נקדם פתרונות חניה עדכניים בתפזורת יעילה
, ונוודא שתושבי חיפה משלמים
במרחב של לב העיר
מחירים מוזלים.
•
הבעיה השנייה: חיפה היא עיר של שכו
–
נות. רבות מהן מוזנחות, ולא מספקות
לתושביהן את השירותים הבסיסיים
שכונות רבות בחיפה נמצאות במצב של הזנחה קשה. בחלק
גדול מהשכונות הבתים אינם ראויים למגורים ואינם
מספקים את הצרכים הבסיסיים של החיים המודרניים
ההכרחיים במדינת ישראל. למרבה הפלא, גם חלק גדול
מהשכונות החדשות ואפילו היוקרתיות לא מספקות את כל
השירותים הבסיסיים. השכונות החדשות והיוקרתיות שעל
הכרמל מחייבות אורח חיים תלותי בכלי רכב, משום שה
ה
תחבורה הציבורית לא נוחה, ורבות מהן נעדרות תשתיות
ציבוריות, מבני חינוך וכו'. כל השכונות בחיפה משוועות
לגני שעשועים, לפארקים ירוקים, לשבילי אופניים וכל
מה שדרוש לחיים בריאים ונוחים לכל האוכלוסיות בכל
הגילאים. השכונות של חיפה מתוכננות ובנויות בצורה
מיושנת. כולן, בלי יוצא מן הכלל, צריכות לעבור שדרוג
כדי להיכנס למאה ה-12.
ובנוגע לשכונות החוף: חיפה היתה יכולה להיות
עיר ריביירה. יש מעט מאוד שכונות היושבות על חופי
הים התיכון במדינת ישראל. בחיפה, למרבה האירוניה,
השכונות שהיו אמורות להפוך אותה לריביירה מוזנחות
עד כאב. מדובר בשכונות הכי יפות והכי מבטיחות, שנמ
ה
צאות היום במצב הזנחה קשה, ועל כן תושביהן מבקשים
לברוח מהן.
מה הפתרון?
נשקם מהיסוד את השכונות הוותיקות של חיפה ונשדרג
את השכונות האמידות והחדשות שחסרות בהן תשתיות
ציבוריות. בכל השכונות ישולבו ערכי תכנון עכשוויים
על פי עקרונות סביבתיים-חברתיים-קהילתיים. נדאג
האם חיפה יכולה
להיות סיפור סינדרלה?
חיימה לרנר, ראש עיריית קוריטיבה, הפך את עירו שהיתה
אפורה ומוזנחת, לאחד המודלים הנערצים בעולם לעיר "ירוקה".
לחיפה תנאי פתיחה עשרות מונים טובים מאלה של קוריטיבה.
אז מה עושים איתם?
ריטיבה היא מודל חברתי לצמצום פערים, לשמירה על
סביבה נקייה, למיגור העוני ולאיכות חיים גבוהה. סיפור
סינדרלה אמיתי.
לרנר התראיין לא מזמן, ונשאל על הדרך שבה הוביל
את עירו והפך אותה למודל נערץ בעולם. הוא הסביר שזה
נובע מכמה עקרונות בסיסיים: לקדם תחבורה ציבורית
על פני תחבורה פרטית (ההפך מהגישה של עיריית
חיפה); לתמוך בצורכי התושבים ולא להיכנע לאינטרסים
של תאגידים ויזמים (ההפך מהגישה של עיריית חיפה);
לספק את תנאי העניים ולא לבזבז כספי ציבור שאינם
קיימים (ההפך מהגישה של עיריית חיפה).
ואיך קשורה קוריטיבה עם חיפה?
לחיפה תנאי פתיחה עשרות מונים טובים יותר מאלה
של קוריטיבה. לחיפה יש נכסים נפלאים – הר וים, נוף
ואוויר נעים – שאין היא משכילה לנצל, ואת חלקם היא
אף מאבדת לטובת תשתיות (למשל חסימת הים על ידי
חיפה צריכה להיות סינדרלה הבאה.
מסילות הרכבת).
חיפה יפה הרבה יותר מקוריטיבה. חיפה היא עיר תע
־
שייה שצריכה לשנות את סדרי העולם ולהציג מודל
חדש לעיר מתקדמת: העיר הפוסט-תעשייתית, עיר
ירוקה, הדוגלת בערכי סביבה וחברה, עיר עם תחבורה
יעילה, עיר שמשכילה לצמצם את הפערים החברתיים
בתוכה, עיר שרואה את בני ובנות האנוש לפני שהיא
רואה את הכסף.
תוכנית העבודה של
“חיים בחיפה”
לפני הכול, עלינו לשנות את דפוסי החשיבה המיושנים
הרווחים בקרב התושבים ופרנסי העיר.
הבעיה הראשונה: הדור הצעיר עוזב.
לחיפה כבר מזמן אין חיוניות וכוח של עיר: אין בה כלכלה
בריאה, אמירה תרבותית מעניינת או זהות עירונית ייחו
ה
דית. חיפה היא עיר בלי עיר: היא לא מספקת עולם של
אפשרויות, כפי שהיינו מצפים לקבל מעיר גדולה. מדוע
זה קורה? כי לחיפה אין מרכז עירוני, מרכז עסקים, לב
פועם. כמו בכל העולם, כלכלה עירונית חזקה מתפתחת
רק במרכז עירוני בריא ושוקק מבחינה עסקית ותרבותית.
הפרויקטים שאותם עיריית חיפה מקדמת בשנים האחרו
ה
נות בעיר התחתית (קמפוס הנמל ומתחם 12) הם לא יותר
מאשר מיזמי בילוי שאינם משכילים לשנות את ההוויה
העירונית הרחבה מעבר לשעות האירוע ואינם מצליחים
להביא לשינוי רחב היקף. במילים אחרות – בזבוז כסף.
מה הפתרון?
חלק חשוב מהפתרון לבעיה זו הוא שיקום המרכז העירוני-
עסקי-תרבותי של חיפה. צריך להחזיר אותה להיות עיר
אמיתית – שוקקת חיים, מלאה באפשרויות, מעודדת
השכונות
של חיפה
מתוכננות
ובנויות
בצורה
מיושנת. כולן,
בלי יוצא
מן הכלל,
צריכות
לעבור שדרוג
כדי להיכנס
למאה ה-12
עינת קליש רותם
4