ל
Markerweek
פני שבועות מספר הופיעה ב-
כתבה צובטת לב של אשר שכטר על דטרויט, עיר
בפשיטת רגל, שהיתה בעבר אחת הערים העשי
־
רות ביותר בארצות הברית. לכתבה מתראיין העיתונאי
מארק בינלי, יליד דטרויט, ומסביר שאין לו מושג מדוע
וכיצד הגיעה דטרויט למצבה הנוכחי. "זאת שאלת ה-81
מיליארד דולר," הוא אומר. "זה שילוב של כמה גורמים:
שחיתות מוניציפלית עמוקה ומושרשת לצד עסקים ותו
־
שבים שברחו מהעיר. אחריהם עזבו גם תושבי מעמד הבי
־
ניים, כי זאת עיר כושלת שאין בה בתי ספר טובים." מרכז
העיר כיום מוכה פשע ואלימות, בתי הפרברים שהוקמו
סביבה נטושים ומעוקלים ברובם, והאצטדיון המפורסם
עומד מבויש. אי
הפאלאס של אובורן הילס,
בשוליה,
אפשר שלא להיזכר בחיפה – לב עיר מרוקן ומוזנח, שכו
־
נות פרברים ואצטדיון עצום ומפואר.
וייאבק למענה ולמען הצפון בכלל.
על כן, נכון לעכשיו, תחת ניהול רופס ושגוי שאינו
מייצר בסיס כלכלי מגוון וכלכלה מקומית איתנה, תחת
ניהול שממשיך לבנות נדל"ן של פרברים, הנחטף בידי
משקיעים מחוץ לעיר, תחת ניהול הממשיך להתעלם מה
־
צורך לאכלס כ-000,31 יחידות נדל"ן ריקות בתוך העיר
ולשקם רבעים עניים, תחת ניהול שבונה עוד קניון ועוד
תחת ניהול שחתם על
קניון ומרוקן את העיר מעסקיה,
מסמכים המאשרים את הכפלת מסילות הרכבת וב
־
ניית מערכת חשמול לאורך המסילות שיעצימו את
הנתק בין העיר לים, נכון לעכשיו חיפה רק יכולה לח
־
לום להיות ברצלונה, כפי שמבטיח לנו ראש העירייה
.
השכם וערב. חיפה צועדת במרץ לכיוון דטרויט
שנים רבות היו הפוליטיקאים החיפאים מובילי
מדיניות בפוליטיקה הארצית, וחיפה היתה עיר חשובה
בהוויה הישראלית של אותן שנים. גל ההפרטה משנות
ה-09 ואילך שמט את הקרקע מתחת לעיר והאיץ את
ההגירה השלילית ממנה. העלייה ממדינות חבר העמים
באותן שנים חוללה אמנם התאוששות דמוגרפית, אבל
המצב לאחר גל העלייה אינו מבשר טובות. חיפה איב
־
דה ומאבדת את כוחה הכלכלי, ופרנסיה אינם מצליחים
לייצר חלופות, למרות אזור ההייטק הצמוד אליה, על
חברות ההייטק המפורסמות שבו.
לעומתה יקנעם, שעד לפני כ-21 שנה היתה עיירת
עולים ענייה ונידחת, משגשגת ופורחת ומושכת אליה
את הדור הצעיר מחיפה, כאשר אזור ההייטק שלידה מציע
פרנסה מצוינת, המתפתחת בצעדי ענק וכך גם כביש 6
הצמוד ליקנעם, אשר טרף את הקלפים וניתק את חיפה
מצפון מזרח הארץ.
מבני תעשייה נטושים
בחיפה (למעלה ולמטה
מימין) ובדטרויט.
עינת קליש רותם
לחלום על
ברצלונה
ולהגיע
לדטרויט
מתפכחים מהחלום
ופוגשים את המציאות
בחיפה, בעקבות תהליכי
ההפרטה וקידוש הקניונים.
התרוקן לב העיר מתוכן כלכלי,
והכול זורם לפאתי העיר
בחיפה, בעקבות תהליכי ההפרטה וקידוש הקניונים הת
־
רוקן לב העיר מתוכן כלכלי, והכול זורם לפאתיה. הרצון
לשדרוג עצמי לשכונות הכרמל ולמפלס גבוה הביא עמו
בנייה מואצת של בתים פסבדו-פרטיים בשכונות הנדמות
כיישובי פרברים בתוך העיר עצמה, שכונות שלא ניתן
להגיע מהן למרכז העיר ללא רכב פרטי. אותן שכונות
מנותקות לא רק מהעיר עצמה, אלא גם זו מזו, וכל אחת
מהן מהווה קהילה נפרדת. חיפה הולכת ונהיית מקבץ של
"יישובים פרבריים" תחת רשות עירונית, כשלב העיר
והעיר עצמה ננטשים ונזנחים, והרשות המקומית אינה
משקיעה בהתחדשות אמיתית שתאפשר את צמיחתה
של קהילה היוצרת חיים וכלכלה. המרץ מופנה לשולי
העיר, לבנייה חדשה של שכונות שינה המנותקות מהעיר
לכאורה חיפה היא עיר גדולה,
ומרוקנות אותה מתוכן.
ליתר דיוק העיר השלישית בגודלה בארץ, אבל רבים
מאפיוניה מציגים תמונה פריפריאלית המתחדדת עם
הזמן: עיר מזדקנת, שצעיריה עוזבים, מצב השכונות
הוותיקות בה רק הולך ומחמיר ותושביהן המבוססים
והמשכילים נוטשים אותן לטובת שכונות עמידות ומ
־
טופחות במקרה הטוב ואל מרכז הארץ במקרה הפחות
טוב.
בחיפה יש עשרות אלפי יחידות נדל"ן ריקות, נטו
־
שות, המלבות פשיעה ובעיות חברתיות-סביבתיות. זאת
בעוד הדיור הציבורי בעיר גווע ומשווע לתמיכה. יותר
מכול בולטת בעיית ההנהגה המקומית בזירה הארצית,
שם אין לה אף קול, אף סנגור שיילחם על קשיי העיר
24...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,1