Next Page  52 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 52 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

52

אילן לימד כעשרים שנה, פרש לגמלאות והוא

ממשיך עדיין ללמד בה.

השיפוט מושפע מההיבט

הלאומי

פרופ' מאק טוען כי קיימת אצלנו נטייה לבחון

את גיבורי המקרא מההיבט הלאומי. לכן

למשל אנו שופטים לגנאי את בגידת דלילה

בשמשון, אבל רואים בחיוב את מעשיה של

רחב. פרופ' מאק מציע ראייה אחרת שבה

רחב היא אישה שמנסה להציל את עצמה

ואת בני ביתה מאסון: "בני ישראל צרו על

יריחו ותושבי העיר עמדו בפני אסון. רחב

הייתה אזרחית יריחו ומתבקש שהיא תסגיר

את המרגלים, אבל היא בחרה להצילם. היא

הטעתה את שליחי המלך ויעצה למרגלים איך

להיחלץ מהעיר. תמורת מעשיה היא ביקשה

כי בבוא העת ישיבו לה טובה, ואז קשרה

את חוט השני כסימן בחלון ביתה. ואכן, בני

ישראל השמידו את כל תושבי יריחו, פרט

לרחב ומשפחתה. היא פגעה בביטחון עירה

ומולדתה, תוך שהיא עצמה ומשפחתה עלו

על רכבת ההצלה".

לגבי דלילה הנתפשת כאישה בוגדנית, מציע

מאק נקודת מבט רומנטית: "לא נאמר במקרא

אם דלילה אהבה את שמשון. האם היא לכדה

אותו והסגירה אותו מתוך בצע כסף או נאמנות

לעמה? היא בוודאי פחדה מפני שולחיה, סרני

פלשתים, אבל לא נאמר מה היו מניעיה. בשיר

תיארתי את געגועיה לשמשון. הסיפור שלה

לא היה סיפור של כסף. היא הייתה במצוקה

ופחדה שיהרגו אותה. וכששמשון איננו, היא

מתגעגעת אליו. היא מתייסרת".

עוד דמות שפרופ' מאק מציע לראותה באופן

שונה מהמקובל היא איזבל, גיבורה מקראית

שכולנו אוהבים לשנוא. "אחאב מת בקרב.

שנה, ואז פרץ המרד של

12

יורם בנו מלך

יהוא, אדם בעל יצר רצחני שהורג ושופך דם.

שיכור מדם. יהוא הרג את יורם והגיע לעיר

יזרעאל, בה מצא את איזבל בארמונו של

המלך אחאב המת. ברור לה שקיצה קרוב.

מה תעשה? תברח? תתחבא. תבוא מולו

עם נשק? לא. היא עמדה בחלון, התקשטה,

התאפרה, חיכתה לו בהופעה מלכותית, והיא

כבר אישה לא צעירה.

וכשיהוא הגיע, היא קיבלה אותו באמירה

המבזה 'השלום זמרי הרג אדניו'. (כידוע,

זמרי הפך לשם נרדף לבוגד. הוא הרג את

המלך והצליח להיות מלך למשך שבעה ימים

"זו שאלה מעניינת למה

אשת לוט הסתכלה

לאחור אל סדום

הנחרבת. דיברו על

הסקרנות שלה, דיברו

על הגעגועים שלה

לרכוש, לבית. אבל מי

שקורא היטב בפרטי

הסיפור המקראי רואה

שנשארו שם מאחור

בסדום שתי בנותיה וגם

נכדיה"

"נהגו לומר בשעתו

'מהתנ"ך אל הפלמ"ח',

כלומר אנחנו מדלגים

על אלפי שנות

היסטוריה יהודית

ומתחברים לתנ"ך.

לתנ"ך תמיד היה עוגן

בחברה הישראלית.

הלשון העברית היא

לשון המקרא, גם אם

היא עברה תהליך

של השתנות. ילד

אינטליגנטי של היום

יכול לקרוא בתנ"ך

ולהבין את הכתוב"

רחב

י

ִ

מ

ֹ

לו

ֲ

ח

ַּ

ב

י

ּ

מ

ֻּ

ת לת

ֶ

ר

ֶ

ש

ֹ

י קו

ִ

נ

ֲ

א

י

ִ

נ

ָ

ש

ֹ ַ

ט ה

ּ

ת חו

ַ

ו

ְ

ק

ִּ

ת ת

ֶ

א

ב.

ָ

ח

ָ

ר

ָ

י ה

ִ

נ

ֹ

לו

ַ

ח

ְּ

ש ב

ֶ

מ

ֶ

ש

ֹ ,

ב

ָ

ה

ָ

ז

ְּ

ב

בת יפתח

ד

ָ

ע

ְ

ל

ִּ

י ג

ֵ

נ

ְ

ק

ִ

ם ז

ֶ

כ

ְ

ת

ֶ

י א

ּ

ת

ְ

ע

ַּ

ב

ְ

ש

ִ

ה

ת,

ַ

ח

ַּ

כ

ְ

ש

ִ

ה נ

ָ

נ

ֹ

י, זו

ִ

ת

ָ

ב

ָ

את ס

ּ

או

ְ

צ

ְ

מ

ִּ

ם ת

ִ

א

ּ

ה

ָ

נ

ְּ

ל ב

ַ

ע

ּ

לה

ּ

ידו

ִּ

ג

ַּ

ה ת

ָ

מ

ת

ַ

ח

ַּ

ד

ִ

נ

ַ

ץ ה

ֶ

ר

ָ

א

ָ

ש ל

ָ

ר

ֹ

ג

ְ

מ

ַ

ה

רו

ְ

ב

ִ

ל ק

ַ

ע

ְ

ו

ֹ

רו

ְ

ד

ִ

ל נ

ַ

ע

ְ

ו

ֹ

יתו

ֵּ

ל ב

ַ

ע

ְ

ו

ּ

ו

ּ

ת

ִּ

ל ב

ַ

ע

ְ

ו

ה -

ָ

ימ

ִ

מ

ָ

ים י

ִ

מ

ָּ

י

ִ

מ

ה

ָּ

נ

ַ

ת

ְ

י מ

ִ

נ

ֲ

י א

ִ

ת

ָ

ב

ָ

ר ס

ֶ

ב

ֶ

ל ק

ַ

ע

ה.

ָ

נ

ָ

ש

ְּ

ים ב

ִ

מ

ָ

ת י

ַ

ע

ַּ

רב

ַ

א