אייר תשע"ד
55
של מדינת ישראל, חיו ברחבי העולם הערבי
יהודים. כיום, יותר מחצי
900,000-
והמוסלמי כ
יהודים בלבד.
4,500-
מאה אחר כך, חיים בו כ
הספר של נתן ויינשטוק, משפטן והיסטוריון
יהודי בלגי, מתאר את רגעי הסיום - עזיבתם
של היהודים את ארצות ערב בשני העשורים
שלאחר הקמת מדינת ישראל - כאירוע בעל
השפעות גדולות ומהפכניות. העולם הערבי
איבד את יהודיו, שחיו בקרבו במשך מאות
שנים, ובמקרים רבים, כמו בעיראק, בתימן,
במצרים, במרוקו או בפלסטין, היו חלק ממנו
הרבה קודם להופעת האסלאם.
ויינשטוק סוקר את תולדותיהן של הקהילות
היהודיות הללו. הוא סבור כי המשותף להן
הוא היותן נתונות למשטר הד’ימיות, שנוסח
, ולפיו
7-
לראשונה בידי הח’ליף עומר במאה ה
היהודים ובני דתות אחרות בארצות האסלאם
הם בני חסות, בעלי מעמד נחות למוסלמים,
נתונים להתעללויות, עלבונות והשפלות לא
יתוארו, שאפשרו להם קיום-לא קיום.
קשה שלא לבחון את הספר לנוכח הספרות
הרבה המציגה את סיום הנוכחות היהודית
באירופה שלאחר השואה. ספרו של ויינשטוק
מציג נרטיב מזרחי טעון, כאוב ומושתק, והוא
מבקש לעשות עמו צדק ולהביא להכרה גם
באסונם של היהודים בארצות ערב.
וקולן יישמע
יהודיות נאורות בברלין, מאת נטלי ניימרק-
368 ,
גולדברג, מרכז זלמן שז"ר ומכון ליאו בק
עמ'
הספר דן בקבוצה של נשים יהודיות שחיו
בברלין והיו בין הנשים הראשונות בחברה
היהודית האשכנזית שהשתלבו בתהליכי המו
י
דרניזציה ובתרבות האירופית. הן אף היו בע
י
לות השקפה פמיניסטית ביחס למקומן הראוי
של הנשים בתרבות ובחברה. הספר מציג את
פעילותן הרבגונית בזירה הציבורית ודן בדרכי
מחשבתן ובקשריהן עם הנאורות, תוך ערעור
על תיוגן כ"נשות סלונים" או שיוכן לרומנטי
י
קה הגרמנית.
הספר מבקש לתרום למגמה הקוראת לב
י
חון את העבר, ובכלל זה את חוויותיהם של
היהודים בעידן המודרני, תוך העמדת הנשים
דמת הבמה והשמעת קולן שלהן. כך נחש
ִ
בק
י
פים הקוראים לסיפור המתוקן המציג את הש
י
תתפותן הנרחבת של הנשים היהודיות בשיח
האינטלקטואלי ובעולם התרבותי והחברתי
.19-
ובראשית המאה ה
18-
בשלהי המאה ה
הצלחתם של מספרי
הסיפורים
איך מצמיחה תרבות היהודים אנשים יוצאי
דופן, מאת מרדכי (מקס) שטנר, ידיעות ספרים,
עמ'
383
אחוזים מזוכי פרס נובל בפיזיקה וברפואה
30
אחוזים מבמאי הקולנוע זוכי
40 .
הם יהודים
ו
�
אחוזים מהפילנתרופים המ
40
האוסקר ו
-
בילים – יהודים אף הם. נתונים אלה בולטים
במיוחד על רקע חלקם הזעיר של היהודים
באוכלוסיית העולם, העומד כיום על פחות
מרבע אחוז.
איך קרה שיהודים הגיעו להצלחות יוצאות
דופן כאלה בתחומי המדע, הכספים והיצי
י
רה? האם יש כאן סוד תרבותי או מטען גנטי?
האם המסורת היהודית הייחודית משחקת כאן
תפקיד? הספר שלפנינו טוען כי היהודים הם
בראש ובראשונה “מספרי סיפורים”, ובכך
טמון סוד הצלחתם. המחבר, יליד ירושלים,
בעצמו סטרט-אפיסט ומומחה לבניית מודלים
מתמטיים וסטטיסטיים בתחום הבינה המלא
י
כותית, עושה זאת בדרך של מסע אל ההיס
י
טוריה והתרבות היהודית וחשיפת מיומנויות
ו”כלי מחשבה” שהובילו להצלחותיהם של
היהודים.
חפץ תחת השמים
תכלית החיים והדרך אל האושר על פי ספר
198 ,
קהלת, מאת יורם קירש, ידיעות ספרים
עמ'
ספר קהלת, מספרי החוכמה של התנ"ך, הוא
יחיד ומיוחד בסגנונו ובדעות המובעות בו.
רעיונותיו הנועזים בענייני אמונה ותכלית
החיים לא תמיד שיקפו את הזרם המרכזי במ
י
סורת היהודית, עד כי היו מחכמי ישראל שבי
י
קשו שלא לכלול אותו בתנ”ך. מקוריותו ושא
י
לותיו הקיומיות משמשות השראה עד ימינו.
ספרו של פרופ’ יורם קירש, פיסיקאי בעיסוקיו
המדעיים, הוא פרי עיון מעשי ופילוסופי בר
י
עיונותיו של קהלת. חלקו הראשון עוקב אחר
ניסיונותיו של קהלת למצוא דרך חיים שתנחיל
לו אושר ותכלית. האם אושר כזה הוא אפשרי
בעיני קהלת הפסימי? בין דפי הספר מסתתרת
תשובה חיובית ככלות הכול, ובצדה ה”מרשם
לחיים מאושרים” בעיני קהלת. חלקו השני של
הספר חורג מגבולות התנ”ך אל עולם הרוח
הכללי, ומשווה בין קהלת לבין הוגים אחרים
שהתחבטו בשאלת האושר. הספר מיועד לקו
י
ראים ששאלת האושר ותכלית החיים מעסיקה
אותם, כמו גם לחובבי תנ”ך.
בקצרה
מרקוס זילבר, לאומיות שונה אזרחות
שווה!
המאמץ להשגת אוטונומיה ליהודי
פולין במלחמת העולם הראשונה,
מרכז זלמן שזר ואוניברסיטת תל-
עמ'
425 ,
אביב
דוד אלנסון ודניאל גורדס, ברית אמונים
גיור הלכה ומדיניות קהילתית בספ
י
,20-
ובמאה ה
19-
רות השו"ת במאה ה
עמ'
194 ,
הוצאת שלם
שלמה אהרונסון, נשק גרעיני במזרח
2013-1948
התיכון
נפתולי האופציה הגרעינית של יש
י
ראל באזור ובפוליטיקה הישראלית,
עמ'
563 ,
אקדמון
בועז פוג'רו, הרשעת חפים מפשע בי
־
שראל ובעולם
עמ'
299 ,
גורמים ופתרונות, רסלינג
נעה-רחל בן-דוד, להרות כוחות –
ללדת חיים
הכנה יהודית ללידה, ידיעות ספרים,
עמ'
313
יצחק נתנאל גת, המכשף היהודי
אבּך
ָ
משו
משפטו של רב מדינת ברנדנבורג-
אסנבך צבי-הירש פרנקל, הקיבוץ
עמ'
211 ,
המאוחד
סטיבן גימבל, המדע היהודי של איינ
־
שטיין
פיזיקה בצומת הפוליטיקה והמדע,
עמ'
253 ,
כתר