אייר תשע"ד
53
עד אשר מרדו בו והוא נאלץ להתאבד) זמרי
הרי היה מהמלכים הכושלים, והאמירה הזאת
שיגעה את יהוא. זה לא כתוב במקרא, את זה
אני אומר. ואז, כך כתוב במקרא, יהוא אמר
'שמטוה', כלומר, הוא גזר את דינה למוות.
הפנייה של איזבל ליהוא היא לדעתי, הצורה
המכובדת ביותר מכל אופציה שהיא הייתה
יכולה לבחור בה".
מי יראה הרס כזה ולא יביט?
הפרשנות הייחודית של פרופ' מאק חלה גם
על אשת לוט, שלא נכללה בספר. "זו שאלה
מעניינת למה אשת לוט הסתכלה לאחור אל
סדום הנחרבת. הפכו זאת לבדיחה, כאילו היא
עשתה זאת מתוך סקרנות. אבל למי מזדמן
בחיים לראות הרס כזה ולא יביט? דיברו על
הגעגועים שלה לרכוש, לבית. אבל מי שקורא
היטב בפרטי הסיפור המקראי רואה שמאחור
נשארו שתי בנות שלה. אשת לוט ידעה שגם
בנותיה וגם נכדיה נמצאים שם בסדום. יש
להניח שהיא אכן הפכה לנציב מלח. אבל
זו אינה בדיחה ולא עונש, היא קפאה. אולי
קיבלה התקף לב, אולי אירוע מוחי".
פרופ' מאק אומר כי בספרו נתן ביטוי לסקרנות
שמתעוררת בו למקרא מגילת אסתר. מה
עשתה אסתר לאחר שתלו את המן והיהודים
ניצלו. הוא חושב שיש מקום להוסיף דברים,
חוויות, פתרונות. התיאורים שלו מאפשרים
לנו להחיות דמויות דרמטיות טעונות כמו בת
יפתח וסיפורה הטראגי, ומנגד את בעלת האוב
בעין דור. לאחר שהעלתה באוב את שמואל,
היא משרתת ומאכילה את המלך שאול בלילה
האחרון בחייו. פרופ' מאק: "היא נותנת לו
הכול מתוך אהדה ואנושיות".
התנ"ך לא ירד מסדר היום
ספרו של מאק רואה אור בתקופה עשירה
במיוחד בספרים על התנ"ך והוא אינו
מתפלא על כך: "אני שמח שיש מקום לכל
הספרים האלה על התנ"ך כי תנ"ך מעולם
לא ירד אף פעם מסדר היום. גם באגף
השמאלי של המפה. דוד בן גוריון דבק
בזמנו בתנ"ך וגם משה דיין, שני מנהיגים
שבוודאי לא היו חשודים כדתיים. נהגו לומר
בשעתו 'מהתנ"ך אל הפלמ"ח', כלומר אנחנו
מדלגים על אלפי שנות היסטוריה יהודית
ומתחברים לתנ"ך. לתנ"ך תמיד היה עוגן
בחברה הישראלית. הלשון העברית היא לשון
המקרא, גם אם היא עברה תהליך של השתנות.
ילד אינטליגנטי של היום יכול לקרוא בתנ"ך
ולהבין את הכתוב".
בקרב אנשי חינוך דתיים קיים ויכוח איך
צריך ללמד תנ"ך. יש הגורסים שיש להתייחס
לתנ"ך כאל טקסט מקודש ולהיעזר בפרשנים
המסורתיים כדי להבינו, ולעומתם אחרים
הגורסים שיש לקרב את הטקסט המקראי
למונחי ימינו ולקרוא בו "בגובה העיניים".
פרופ' מאק: "אני חושב שצריך לקרוא את
התנ"ך בגובה העיניים. להבין מה כתוב, ואז
לעבור לחכמים ולפרשנים ולגבש תובנות
נוספות. כך גם אני קורא את המקרא. אני לא
מתיימר להיות חכם או להיות דומה לחז"ל. יש
לי את מקומי וממנו אני מציע פרשנות משלי.
התנ"ך מדבר לכל אדם, הרמה הראשונית
קודמת. הילד קורא את הכתוב, ואחר כך
ילך לרמות נוספות. אני עצמי עוסק בתחום
המדרש, אז ודאי שאני מכבד את הפרשנות
המסורתית, אבל האופציה לקרוא בכתוב כפי
■
הבנתי קיימת אף היא".
"אני חושב שצריך
לקרוא את התנ"ך
בגובה העיניים. להבין
מה כתוב, ואז לעבור
לחכמים ולפרשנים
ולגבש תובנות נוספות.
כך גם אני קורא
את המקרא. אני לא
מתיימר להיות חכם או
להיות דומה לחז"ל. יש
לי את מקומי וממנו
אני מציע פרשנות
משלי. התנ"ך מדבר
לכל אדם. הילד קורא
את הכתוב, ואחר כך
ילך לרמות נוספות"
מספריו של פרופ’ חננאל מאק