אייר תשע"ד
51
הדמויות בספר: חוה, הגר, אשת פוטיפר, רחב,
בת יפתח, דלילה, בעלת האוב מעין דור, בת
שבע ואיזבל.
במבוא לספר הוא כותב כך: "הטענה הקיימת
כאילו תמיד מתפקדות הנשים בסיפורי
המקרא רק כדמויות משנה שנועדו להאיר את
פועלם של הגיבורים האמיתיים, לא רק שאין
בה ממש, אלא שבסיפורים שלפנינו ההפך
הוא הנכון: ברוב הסיפורים הללו משמשים
הגיבורים דמויות משנה בעוד הנשים תופסות
את מרכז הבמה. שלילת הטענה בדבר משניותן
של הנשים בסיפורי המקרא היא אחת המטרות
שלשמן נכתב ספר זה".
דוגמה לפירושים אפשריים למעשיה של
גיבורה מקראית מוצעים למשל בפרק על
בת שבע. מאק שואל האם בת שבע תכננה
הכול, את הרחצה והקשר עם המלך דוד
ולידת התינוק שיגדל להיות שלמה, מלך על
כל ישראל, או שהיא קורבן תמים, נסחפת עם
האירועים.
הוא מצטט: "ותשמע אשת אוריה כי מת אוריה
אישה ותספד את בעלה. ויעבר האבל וישלח
דוד ויאספה אל ביתו ותהי לו לאשה" (שמואל
ב יא, כו-כז), ואז מוסיף ושואל: האומנם בת
שבע התאבלה בכנות על בעלה המת, או
שההתנהגות הזאת היא חלק מתרמית גדולה,
וכן הלאה. המקרא לדבריו, אינו מספק לנו
תשובות, והוא מציב בפני הקורא בספר את כל
האופציות. את דעתו שלו, או לפחות רמז לכך,
הוא מצרף בספר בשיר, כאילו מפיה של בת
שבע, ובו היא מדברת על מזימה שהצליחה.
מורה בתיכונים וסמינרים
פרופ' חננאל מאק, חוקר ספרות חז"ל, בן
, נולד בירושלים להורים שעלו ארצה
72
מפולין בשנות העשרים והשלושים של המאה
הקודמת. מקור השם "מאק" שהוא שם נדיר
לא ברור. בכמה שפות אירופיות פירוש המילה
הוא "פרג", וייתכן כי הייתה גם עיירה בשם
זה. בנעוריו למד בבית הספר חורב ובבית ספר
שילה, ולימים נעשה מורה בבתי ספר תיכוניים
ובסמינרים.
את לימודיו האקדמאים עשה באוניברסיטה
העברית כשתחומי מחקרו העיקריים הם
המדרש והאגדה והזיקה שבין ספרות האגדה
של חז"ל לבין המקרא וספרות בית שני.
מחקרים נוספים שלו עוסקים בתפילות
ישראל, במקרא, בהיסטוריה ובספרות של
היהודים בימי הביניים וגם בעת החדשה. רבים
מהמחקרים פורסמו כספרים. בספרו "מסודו
של משה הדרשן", עסק בר' משה הדרשן,
, דמות שמוזכרת אצל רש"י
11-
שחי במאה ה
ומוכרת אפילו בסיפורת העולמית. הספר שיצא
זכה בפרס ביאליק לחכמת ישראל.
2012
בשנת
פרופ' מאק לימד באוניברסיטה העברית
ובאוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטת בר
"לא נאמר במקרא
אם דלילה אהבה את
שמשון. האם היא לכדה
אותו והסגירה אותו
מתוך בצע כסף או
מתוך נאמנות לעמה?
היא בוודאי פחדה מפני
שולחיה, סרני פלשתים,
אבל לא נאמר מה היו
מניעיה. בשיר תיארתי
את געגועיה לשמשון.
הסיפור שלה לא
היה סיפור של כסף.
היא הייתה במצוקה
ופחדה שיהרגו אותה.
וכששמשון איננו, היא
מתגעגעת אליו, היא
מתייסרת"
חוה
י-
ְּ
ל ב
ֹ
ש
ְ
מ
ִ
י י
ִ
מ
ּ
תי ו
ָ
ק
ּ
שו
ְּ
י ת
ִ
ל מ
ֶ
א
י
ִ
נ
ַ
א
ָֹ
ש
ֲ
ע
ֶ
ש
ֹ
ל
ֵ
א
ָ
ה
י,
ְ
נ
ַ
א
ָֹ
ש
ְּ
נ
ֶ
יש ש
ִ
א
ָ
ה
י?
ְ
נ
ַ
יא
ֹ ִ
יש
ִ
ש שה
ָ
ח
ָּ
נ
ַ
ה
ֹ
או
הגר
ת
ֶ
ב
ֶ
ש
ְ
ח
ֶ
א נ
ֹ
ל
ְ
ה ו
ָּ
נ
ַ
ט
ְ
ה ק
ָ
ח
ְ
פ
ִ
ר, ש
ָ
ג
ָ
י ה
ְ
נ
ֲ
א
ה
ָּ
נ
ֻ
ע
ְ
מ
ַ
י ה
ִ
נ
ֲ
ה, א
ָּ
נ
ַ
ט
ְ
ית ק
ִ
ר
ְ
צ
ִ
ה מ
ָ
ח
ְ
פ
ִ
י ש
ִ
נ
ֲ
א
ם
ָ
כ
ֶּ
ש
ַ
ל ה
ַ
ד ע
ֶ
ל
ֶ
ת עם י
ֶ
ש
ֶ
ר
ֹ
ג
ְ
מ
ַ
י ה
ִ
נ
ֲ
ת. א
ַ
ח
ַ
ור
ּ
ב
ַ
וה
ם.
ֶ
ח
ֶ
ר ל
ַּ
ים וכיכ
ַ
ת מ
ֶ
מ
ֵ
ח
ר
ּ
ך שו
ֶ
ר
ֶ
ד
ְּ
ים ב
ַּ
מ
ַ
ין ה
ֵ
ל ע
ַ
ת ע
ֶ
ב
ֶ
ש
ֹ
ני יו
ֲ
א
ב
ּ
שו
ָ
ם א
ִ
א
ְ
ך ו
ֵ
ל
ֵ
ה א
ָ
נ
ָ
א
ְ
י ו
ִ
את
ָּ
ה ב
ֶּ
ז
ִ
י מ
ֵ
ת א
ֶ
ב
ֶ
חוש
דור
ַּ
מו כ
ְּ
ת כ
ֶ
ט
ֶ
ע
ְ
ב
ִ
ה נ
ֶ
י
ְ
ה
ֶ
ב א
ּ
ושו
ה.
ָּ
ינ
ִ
פ
ַ
ל ה
ֶ
ט א
ּ
רטו
ַ
מ
ְ
ס
ֹ
מו
ְּ
ר, כ
ַ
ע
ַּ
ש
ַ
ל
ה:
ָ
נ
ּ
מו
ְּ
ת
ַ
ם את ה
ֶ
כ
ָ
ח ל
ַּ
שכ
ֶ
ם לא א
ָ
ל
ֹ
עו
ְ
ל
ים.
ִ
יח
ִּ
ש
ַ
ד ה
ַ
ח
ַ
ת א
ַ
ח
ַּ
ס ת
ֵ
ס
ֹ
גו
ַ
י ה
ִ
ד
ְ
ל
ַ
י