אקטואליה
כפר סבא
מסע בעקבות הזיכרון
במארס יצאו תלמידי שכבת ט' מחטיבת
הביניים בר־לב בכפר סבא למסע הנצחה
לארבעת בוגרים של בית הספר, אביב איזק,
דויד סולומונוב, שמואל אייצ'ו ואיתן להבי,
כולם חללי צה"ל. ביום הראשון של המסע,
שנקרא "כולם בשביל אחד", ביקרו תלמידי
השכבה בבסיס גבעתי "משמר הנגב" במצודת
יואב, אנדרטה לזכר חללי גבעתי. בהמשך
המסע, שהתלמידים היו שותפים לארגונו,
הם עברו באנדרטת "החץ השחור", הצופה
אל רצועת עזה, וביקרו בחוות השקמים. היום
הראשון נחתם באירוח בקיבוץ דורות.
משפחתו של אביב איזק ליוותה את
המסע. "אביב, שאני הכרתי כתלמיד, נהרג
ברצועת עזה”, מספר אסף נפתלי, מנהל
חטיבת הביניים. “התלמידים צפו על המקום
שבו אירע המקרה, נפגשו עם אנשי חטיבת
גבעתי וקיבלו הסברים,
והכל בליווי המשפחה”.
בערב התקיימה שיחה
עם מפקדו של איזק,
שסיפר לתלמידים על
האירוע ממקור ראשון.
היום השני של המסע
היה יום בסימן תרומה
לקהילה. התלמידים
יצאו לקטיף ירקות שורש בקבוצת שילר
ברחובות, והתוצרת שנאספה נתרמה
למשפחות נזקקות. בהמשך יצאו התלמידים
לסיור רגלי מחורשת הצנחנים לחוף פלמחים
ואספו לכלוך בדרך, כחלק מיום ניקיון של
שבילי ישראל. בשעות אחר הצהריים חזרו
התלמידים לכפר סבא וצעדו ברחובה הראשי
של העיר עד לאנדרטת הזיכרון לנופלים.
בסיום הצעדה הגיעו התלמידים לבית
הקברות והניחו זרים על קברי החיילים.
המסע נחתם בטקס בשיתוף ההורים וראש
העיר, ובסיום הטקס הוסר הלוט מעמוד
הזיכרון והתלמידים נטעו עצים לזכר
הנופלים.
"כבר 81 שנים אנחנו מפעילים את
הפרויקט "סיפורו של חייל", שעוסק בהנצחת
חיילים תושבי העיר", מספר נפתלי. "השנה
החלטנו להתמקד בחיילים שלמדו בבית
הספר, כדי להוסיף נופך אישי לדברים.
ואכן, העובדה שהתלמידים מגיעים למקומות
שקשורים לחייל ומכירים את המשפחה
הופכת את המסע הזה למשמעותית במיוחד”.
רמת גן
עושים טוב כל השנה
במשך שלוש השנים האחרונות, החליטו
בבית הספר ויצמן ברמת גן להפוך את
יום המעשים הטובים לאירוע מתמשך.
בית הספר, שהייחודיות שלו היא "אמנות,
בריאות באחריות”, אירגן סביב היום עצמו
פעילויות שכבתיות במשך שבוע: שכבת
כיתות א' אספה משחקים ותרמה אותם
לקהילה האתיופית, שכבת כיתות ב' אספה
ספרים ותרמה ל"סיפור חוזר" (שירות מכירת
ספרים המופעל על ידי אנשים עם בעיות
תעסוקתיות), שכבת
כיתות ג' אספה בגדים
והעבירה אותם ל"ויצו",
שכבת כיתות ד' יצאה
לפעילות בנושא תרומה
לקהילה בכל הגנים
המזינים את בית הספר,
שכבת כיתות ה' יצאה
לחלק שקיות "שקקי"
לתושבי השכונה למען ניקיון השכונה,
שכבת כיתות ו' יצאה לבית הורים ברמת חן
והופיעה שם בשירה ונגינה, שכבת כיתות
ז' יצאה לפעילות לקראת פורים בהוסטל
"יעלים" לבעלי פיגור ושכבת כיתות ח'
יצאה לקראת פסח לארוז מצרכים לנזקקים.
בפורים נחלקה מועצת התלמידים
לשניים: חלק אחד יצא לבית החולים תל
השומר עם משלוחי מנות וברכות לשמח את
הילדים החולים ומשפחותיהם, והחלק השני
יצא עם מטעמים לחלק לנותני השירותים
בשכונה - בבנק, בדואר, בסופר, למנקי
הרחובות ועוד. בית הספר נרתם גם לגייס
כספים ל"עמותת חיים", שמסייעת לילדים
חולי סרטן. הורים ותלמידים הקימו דוכני
אוכל, דוכני משחק, דוכני מכירת פרחים
ועוד, והרווח מהמכירות הועבר לעמותה.
"השבוע הזה היה ממש חגיגה", מספרת
ורדית לובצקי, מנהלת בית הספר, "והרגשנו
שגם הילדים וגם הקהילה רוצים עוד.
התקשרו אלינו למשל מבית ההורים וביקשו
שנגיע שוב, עם אנשי ההוסטל כבר קבענו
פעילות נוספת, וילדי הגנים הוזמנו אלינו.
אנחנו רוצים המשכיות, משום שהתרומה
גדולה מאוד. הילדים נתנו, אבל חזרו עם
המון בלב”.
באקה אל גרביה
תקשוב לדוגמה
מנהלים ומפקחים ממחוז חיפה ומחוזות
נוספים הגיעו ביוני אל בית הספר אלראזי
בבאקה אל גרביה, ליום הדגמה בלמידה
מתוקשבת. לפני ארבע שנים התחילו בבית
הספר לשלב טכנולוגיה ופדגוגיה. כיום, כל
הכיתות בבית הספר חכמות, וכיתות 'ה-ו'
לומדות בספרים דיגיטליים בעזרת מחשבים
ניידים. בית הספר חבר למט"ח ונהפך לבית
ספר מדגים. "אנחנו ממוקמים בשכונה קשה
בעיר", אומר מוניר ענאבוסי, מנהל בית
הספר, "ישמנו לפני שנתיים רכישת מחשבים
ניידים לשכבת כיתות ה', וחלק מהתלמידים
קיבלו סבסוד משמעותי לרכישת המחשב. כך
יצרנו לתלמידים מעטפת ממוחשבת כוללת
לאורך כל היום, והתלמידים יכלו להשתתף,
למשל, בשיעורים מקוונים שהעברנו במהלך
חופשות".
בית הספר הוא היחיד במגזר הערבי במחוז
חיפה שנבחר בפיילוט ספרים דיגיטליים
של משרד החינוך, וזכה לתקציב של 263
אלף שקל. “במגזר הערבי החשיפה למחשוב
נמוכה יחסית”, אומר ענאבוסי. "יש יותר
פחד מהטכנולוגיה והתנגדות של הורים.
המטרה שלי היא לקדם את התחום הזה, ולכן
עשינו בעבר גם סדנאות להורים ולימדנו
אותם את הבסיס, למשל, מה זה מייל”.
ביום ההדגמה הוצגו 02 שיעורים
מתוקשבים. “אני חושב שכולם נדהמו לראות
כמה הילדים שולטים בחומר, גם בטכנולוגיה
וגם בתכנים. אני מקווה שנהיה מודל לבתי
ספר אחרים במגזר הערבי, שישתמשו
בדוגמה ובידע שלנו, וימריאו משם עוד
יותר גבוה”. ענאבוסי עצמו מתכוון להמריא
גבוה יותר, ובשנה הבאה הוא מתכנן לרכוש
אייפדים ולאמץ גם שיטות הוראה בעזרת
אפליקציות ותוכנות נוספות. “כשהילדים
לומדים באופן מתוקשב, היחס שלהם אל
הלמידה אחר לגמרי", הוא אומר. “אני נכנס
לכיתה בשעה השביעית ולא רואה עייפות”.
רכסים וקרית טבעון
קשר שמעבר למלים
"הוקסמתי מהתבוננות באינטראקציות בין
השחקנים לשחקניות - הבעות פנים, חיוכים
קטנים וג'סטות שאינן כתובות במחזה, ודרכם
היה ניתן להתרשם מהקשר המיוחד שנוצר בין
השחקנים משני בתי הספר. הקשר הזה, שנצפה
בבירור מעבר למלים ולתנועות המבוימות,
הצליח לכבוש את לבי יותר מכל דבר אחר"
– כך כתבה אחת הצופות בהצגה "אני ואתה
נשנה את העמדה", מופע שהכינו תלמידים עם
מוגבלות שכלית-התפתחותית מבית הספר
לחינוך מיוחד נווה רם ברכסים, ותלמידי כפר
הנוער רמת הדסה בקרית טבעון.
הקשר בין שני בתי הספר נוצר לפני שבע
שנים, והשנה החליטו בבתי הספר להרחיב
אותו וליצור מופע משותף, במסגרת הנושא
השנתי "האחר הוא אני". במופע השתתפו
תלמידים משני בתי הספר, בקטעי דרמה,
ריקוד, שירה, קריינות, קליפים, מצגות וקטעי
וידאו. "על הבמה שולבו קטעי מחזה שבהם כל
אחד הביא את הייחוד שלו, וביחד הם עניינו,
הצחיקו וריגשו את הקהל”, מספרת אילנה
לוי, מנהלת בית הספר נווה רם. "לדוגמה,
כשתלמידה מנווה רם ותלמידה מרמת הדסה
הקריאו טקסט במשותף, האחת הקריאה מתוך
דף רגיל והשנייה הקריאה טקסט הכתוב
בסמלים. האחת הובילה והשנייה התאימה את
עצמה לקצב הנכון. כשקבוצת נערים ישבו
על הבמה וניהלו שיחת מתבגרים, כל אחד
מהם מצא את מקומו בשיחה למרות השונות
ביניהם. שני בתי הספר זכו להעביר מסר ערכי
שאפשר וטוב יותר ביחד, למרות, או אפילו
בזכות, השוני”.
"אנחנו כאנשי חינוך יכולים להוביל
ופשוט ליצור מרחבים של שיתוף”, אומרת
לוי. “המטרה שלי ושל חגית צ'חנובסקי,
מרכזת בפרויקט ברמת הדסה, היא ליצור
קירבה ולשנות עמדות בחברה כלפי אנשים
עם צרכים מיוחדים. ונראה לנו שהצלחנו
ליצור שיתוף יפה”. "לימדתם אותנו לחייך
גם כשקשה”, כתבה, בהקשר הזה, אחת
מתלמידות רמת הדסה לתלמידי נווה רם.
“נכנסתם לנו עמוק לתוך הלב”.
אשדוד
בין שואה לאקטואליה
במשך חמש שנים עוסקים בבית הספר מקיף
ז' באשדוד בנושא השואה, על פי תוכנית
לימודים שכתבו בבית הספר, וביוני זכו שם
בפרס מבית הספר המרכזי להוראת השואה
מקומי
שכבה ט' מחטיבת הביניים בר לב
בכפר סבא במסע הנצחה לזכר תלמידי
החטיבה שנפלו
ספטמבר 4102
<
8 שיעור חופשי