06 מטר, יסביר המורה, נועדה לפתח מרכיב כושר, מרכיב
כושר מתפרץ. ריצת משוכות היא לשם פיתוח מהירות, כוח
מתפרץ, גמישות וקואורדינציה. גלגול קדימה כולל מרכיב
של גמישות, קואורדינציה והתמצאות במרחב".
בנוסף, יותר ויותר תוכניות ארציות של משרד החינוך
ורעיונות חינוכיים מוצאים ביטוי בשיעורי החינוך הגופני. כך
למשל, בשנה שעברה הוכרז בפיקוח של מחוז ירושלים ומנח"י
על שנת מנהיגות בחינוך הגופני, בהתאם לנושא השנתי של
שנת תשע"ג, "מנהיגותם של ראשי הממשלה לשעבר, דוד בן
גוריון ומנחם בגין". בעיקר בעניין בן גוריון לא היתה בעיה
לעשות את ההקשר, שכן ראש הממשלה הראשון של ישראל
ידוע בחשיבות שייחס לפעילות גופנית. הוא נהג לבצע צעדות,
לעשות התעמלות ואפילו יוגה, וכמובן לעמוד על הראש. את
כל הפרטים על פעילויותיו, הצעדות ועמידות הראש שלו,
למדו מורי החינוך הגופני בחוברת עזר למורה.
בחוברת הרחיבו הכותבים גם על מנהיגים אחרים בעולם
ומנהגי הכושר שלהם. פרק אחר בה מתמקד בטיפוח כישורי
מנהיגות בקרב תלמידים. "הדרך לפתח מנהיגות בקרב
תלמידים היא ללמד את הילד לקחת אחריות, למלא משימות,
ולהציע רעיונות ופתרונות לבעיות ודילמות", נכתב בחוברת
העזר. "ניתן ללמד אותו כיצד לשתף פעולה, לחלוק ולהקשיב
לאחרים. אמפתיה אפשר לטפח ולרכוש ולכן רצוי לעודד
חשיבה על האחר. כמו כן חשוב לאפשר לילדים להגות בעצמם
פתרונות למצבי קונפליקט שונים בין חברים".
בין הדוגמאות הניתנות ליישום בשיעור חינוך גופני:
בחירת תלמיד לביצוע שלב החימום בשיעור, תלמיד המשמש
שופט במשחק כיתתי במהלך השיעור, תלמיד אחר המחלק
את הכיתה לקבוצות תוך שהוא שומר על האיזון; תלמיד
המעורר מוטיבציה בקבוצתו במהלך משחק, גם בשעת הפסד;
תלמדי המפרגן לחבריו על ביצוע מוצלח של משימה שניתנה
בידי המורה.
למידה משמעותית גם בחינוך גופני
לא כל המורים ולא כל בתי הספר מתלהבים מהמהפך הזה.
כעת, בדומה למורים של שאר המקצועות, מוטל על מורי
החינוך הגופני לתכנן שיעור, להיחשף לתפישות החדשניות
ביותר ולמצוא חיבור בין החינוך הגופני ליתר הנושאים
שנמצאים על הפרק בחינוך. הפיקוח מנסה לשכנע אותם
להתחבר, תחת הכותרת העכשווית - שחביבה גם על שר
החינוך - למידה משמעותית. "נשאלת השאלה איפה אנחנו
המורים לחנ"ג נמצאים בסוגיה זו", נכתב בחוזר שחולק להורים
בשנת הלימודים האחרונה. "זה לא סוד שאנחנו לא מרוצים
מהמצב הקיים בנושא מערך השיעור. מהמורה לחינוך גופני
אנו מצפים ודורשים שיידע את מטרת השיעור, מדוע הוא
מלמד את מה שהוא מלמד. מדוע התרגיל והמשחק מבוצעים
במהלך השיעור. אנו בטוחים שמורים שעובדים על פי מערך
השיעור של המחוז עבודתם טובה יותר,
והתלמידים מבינים את מה שמתבקש מהם
בשיעורי החינוך הגופני".
"לוותיקים קשה", מודה אהרון, "אבל
לעומת זאת, יש יותר ויותר מנהלים שמבינים
הילה חלוואני, מורה לחינוך גופני: "כילדה, אין מצב שהייתי מגיעה
הביתה ויושבת. השכונה היתה המקום של הילדים. משחקי חברה
היו פופולריים: שבע אבנים, חיי שרה, ביצים על הקיר וטנגה. לא
היינו יושבים לרגע. אמא היתה קוראת לנו מהבית, שנעלה"
טורניר כדורגל
בבית הספר עופרים,
ירושלים
שיעור חופשי 11
> 2014
ספטמבר