Background Image
Next Page  7 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 40 Previous Page
Page Background

נתניה

שישי חופשי

ימי שישי וראשון בבית הספר ביאליק בנתניה

הם ימים שהילדים מחכים להם במיוחד. בימי

שישי, תלמידי בית הספר משתתפים בלמידה

חוץ-כיתתית שמכונה "שישי משמעותי", ובימי

ראשון, תלמידי כיתות ד'-ה'-ו' יוצאים לחוף

הסמוך לבית הספר, להשתתף בפרויקט "האדם

והים" - למידה חוץ-כיתתית ושיעורי גלישה.

הייחודיות של בית הספר, שהחלה לפעול

בפיילוטים בשנה שעברה, היא למידה חוץ-

כיתתית. "בית הספר שלנו גדול", אומרת

המנהלת, עדי בירן פגץ. "חיפשנו הזדמנויות

לנצל את המשאב הזה ללמידה מאתגרת מחוץ

לכותלי הכיתה". הרעיון בימי ראשון הוא לנצל

את משאב הטבע הסמוך לבית הספר, הים, ואילו

בימי שישי הכוונה היא לנצל את החצרות וסביבת

בית הספר ללימוד תחומי דעת שונים בדרכים

מגוונות. בתחום המדעים, למשל, לאחר הטמעת

החומר בכיתה, התלמידים יצאו למרחב לחקור

תופעות מדעיות במקום התרחשותן. 

מדי יום שישי מתמקד הצוות בתחום דעת

אחר, וצוות המורים שמלמד את התחום מכין את

הפעילויות לכל בית הספר, בהתאם לרמות הגיל

השונות. בשבוע של התמקדות באנגלית, למשל,

הילדים התבקשו לשייך בלונים שעליהם נרשמו

מלים באנגלית לקבוצות, למשל צבעים, בעלי

חיים וריהוט; שרו שירים באנגלית; והשתתפו

בהפסקה פעילה שהעבירו הילדים הבוגרים

באנגלית. "השיטה הזאת מטפחת אקלים מיטבי

בבית הספר", אומרת בירן. "הילדים לומדים

ונהנים והלמידה נעשית משמעותית עבורם".

השלב הבא בתוכנית יהיה ליצור חיבורים

בין מקצועות הלימוד השונים, ולבנות ימי שישי

בינתחומיים. "המורים נרתמו לרעיון", אומרת

בירן. "הצוות הצעיר סחף אחריו את הוותיקים,

וכולם נרתמו. התגובות מהתלמידים וההורים

נלהבות ונתנו זריקת מרץ להמשך העשייה

החינוכית".

בן שמן

קרנבל של זכויות

כדי לציין את יום זכויות הילד הבינלאומי, שחל

ב-02 בנובמבר, התקיים בבית הספר בן שמן

הייד פארק של זכויות. לאחר שלמדו בכיתות על

זכויות הילד, כל כיתה בחרה זכות מתוך רשימת

הזכויות, והחליטה איך לייצג את הזכות הזאת

באופן מיוחד, בעזרת ההורים. ההייד פארק בבית

הספר התנהל באופן חופשי. התחנות הופעלו בסבב

על ידי ילדים מהכיתה, ושאר הילדים הסתובבו

בתחנות שהפעילו כיתות אחרות.

באחת התחנות, למשל, ניסו הילדים להמחיש

את נושא ניצול הילדים. הילדים הכינו לוח עם

נתונים ודוגמאות מהעולם, והמבקרים התבקשו

למיין בזמן קצוב עשרות בקבוקים בצבעים שונים

שהובאו לחדר. המפעילים עמדו עם סטופרים

והאיצו במשתתפים להזדרז, וכך הדגימו את הזכות

להגנה מפני ניצול. בתחנה אחרת, המשתתפים

התבקשו לחבוט בשקי אגרוף, כדי להדגים את

הזכות להגנה מפני פגיעה. בתחנות נוספות

ילדים המחישו, למשל, את הזכות לקבל טיפול

רפואי (שיירה של ילדים מחופשים לרופאים), את

הזכות לטיפול בבעלי מוגבלויות (מסלול מכשולים

שמדגים קשיים של ילדים בעלי מוגבלויות), את

הזכות לשמור על תרבותם (חלוקת מאכלים של

עדות שונות), את הזכות להביע דעה (נאומים בעד

ונגד תלבושת אחידה) ואת הזכות לנוע (פעילות

של ריקוד).

"חשוב לנו לחשוף את הילדים לזכויות שלהם,

מאחר שכדי להפוך אותם לאזרחים איכפתיים

ומודעים, כדאי ללמד אותם מגיל צעיר על

הזכויות והחובות שלהם. ילדים מרגישים פעמים

רבות שכופים עליהם דברים, וחשוב שיידעו שלצד

החובות יש גם זכויות", אומרת שירלי עופר מויאל,

מנהלת בית הספר.

בקצרה

בתחילת השנה נחנכה בחצר בית הספר

דימונה

"יצחק שדה" בדימונה גינה קהילתית, בשיתוף

החברה להגנת הטבע, הג'וינט, קרן אספר וקק"ל

אנגליה. לצלילי מוסיקת רקע, הורים ותלמידים

ו

בנו ספירלות תבלינים, פינת תקשורת בצינ

רות, קשת כניסה, שביל אדניות, גינת פרפרים

ופרחי בר, פינות האכלה לציפורים ועוד. הגינה

הקהילתית תאפשר למידה חוץ-כיתתית, הפגשת

התלמידים וההורים בפעילויות מתמשכות ויצירת

סביבה מאתגרת ומעניינת ללמידה משמעותית.

"באמצעות הסביבה היפה והאפקטיבית הזאת,

הילדים ילמדו מקצועות שונים, ואני מאמינה

שהמקום יהפוך למקור השראה", אמרה מנהלת

בית הספר, מינה אשטמקר.

פרס הצטיינות ניתן באחרונה לבית

גן יבנה

הספר היסודי "אהוד מנור" בגן יבנה, על הפ

־

עלת תוכנית מפתח הל"ב של משרד החינוך.

התוכנית מתמקדת בטיפוח ערכים ומיומנויות

חברתיות בחיבור למעגלי הליבה. חלק מהתוכנית

כרוך בהפעלת "שגרירים" - תלמידי כיתות א'

ו

עד ו' שאמורים לעודד את יישו הערכים המ

ם

נחלים מדי חודש במסגרת התוכנית. פעילות

השגרירים מתועדת ונשלחת לשלב ארצי נושא

פרסים, ומודל התיעוד בבית הספר "אהוד מנור"

זיכה את את בית הספר בתואר ברמה הארצית

ובפרס של 005,4 שקל.

לדברי מנהלת בית הספר, איריס הראל

צוקרמן, הפרס ישמש למימון יוזמות חברתיות

ערכיות נוספות וגם הנהגת התלמידים הוזמנה

להגיש רעיונות מתאימים. "תוכנית מפתח הל"ב,

שמובילה אצלנו המורה אסתי אשל, היא בסיס

לאורח חיים בבית הספר", אמרה הראל צוקרמן.

"יש לה תפקיד חשוב בהבניית חברה ערכית,

שחבריה מעורבים, איכפתיים ותורמים".

ביום הסובלנות הבינלאומי אירחה

קרית ים

שכבת כיתות ו' בבית הספר "עלומים" בקרית

ים את כיתה ה' מבית הספר הדתי "בראשית"

בקריה, לפעילות ספורטיבית משותפת. הילדים

עברו בתחנות מאתגרות בנושא "האחר הוא אני".

בכל תחנה היה מכשול שהמחיש לילדים מגבלה

כלשהי, למשל כדרור וקליעה לסל כשהיד החזקה

קשורה לגוף, או זוגות של ילדים הקשורים במפרק

היד, שלאחד מהם נקשרה מטפחת על העיניים,

והשני מובילו במסלול מכשולים בעזרת דיבור

בלבד. בסיום הפעילות הקרינו המארחים סרטון

על חייו של אצן עיוור מלידה.

במסגרת ניסוי קהילתי

תל אביב, חדרה

של רשת עמל, שמונה בתי ספר יוצרים יחידות

הוראה שפיתחו. בסוף השנה שעברה, במפגש

מורים ומנהלים, הציגו, בין השאר, שתי מורות

לספרות יחידת לימוד שיצרו סביב שירו של ארז

ביטון, “שיר זוהרה אלפסיה”, על הזמרת הגדולה

ממרוקו שעלתה לישראל.

רינת לפיד מבית הספר הרב־תחומי לאומנויות

ומדעים בחדרה ביקשה מהתלמידים לבטא בדרך

אמנותית את תחושותיהם לגבי המהפך בחיי

הזמרת, והתוצר הסופי היה ערב אמנותי ברוח

המסורת המרוקאית שאליו הוזמנו ההורים. ענת

טפר מבית הספר הרב-תחומי שבח מופת בתל

אביב הציגה לתלמידיה, רבים מהם עולים, יצירות

נוספות שהמחישו את הדמיון בין הקשיים של

עליות שונות.

מימין: תלמיד גן בבאר שבע

המשתתף בתוכנית הנאומים.

משמאל: תלמידי ביה"ס בן שמן

ממחישים את זכויות הילד

7

שיעור חופשי

>

ינואר 5102