Background Image
Next Page  19 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 19 / 40 Previous Page
Page Background

רשת ערי חינוך

ארגון “ערי חינוך” הוא עסק חברתי במגזר הרביעי שמקדם את רעיון ערי חינוך בארץ

ובעולם. עיר חינוך רואה במערכת החינוך כלי מרכזי בפיתוח העיר, ובעיר כלי מרכזי

בפיתוח מערכת החינוך. הארגון נוסד ב־0102 על ידי יעקב הכט ורם שמואלי, במטרה

לקדם את הפצת רעיון ערי החינוך בארץ ובעולם.

הכט הוא ממייסדי זרם החינוך הדמוקרטי, שהקים בחדרה את בית הספר הדמוקרטי

הראשון בעיר ובהמשך את המכון לחינוך דמוקרטי. שמואלי הוא תא”ל במילואים ומראשי

חיל האוויר. הארגון עובד עם בתי ספר וגם עם הערים בת ים, חדרה, נצרת עילית,

נתניה, ירוחם וירושלים, והמועצות האזוריות גולן, גליל עליון, גליל תחתון, מנשה,

עמק המעיינות, ערבה תיכונה, שער הנגב ותמר. מעבר לים עובד הארגון בבולגריה,

ברצלונה ומקסיקו, ובשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי. הארגון מיישם תוכניות

חדשנות חינוכית בשיתוף גוגל, סמינר הקיבוצים ומשרד החינוך.

רשויות החברות בארגון יצרו את "רשת ערי חינוך", שמורכבת בעיקר ממנהלי

אגפי חינוך. החברים ברשת יצרו את ה"מטבחון", כעשרה אנשי חינוך מערים שונות

הנפגשים פעם בחודש־חודש וחצי, כדי לשתף ברעיונות וללבן קשיים, לתכנן מהלכים

משותפים, לעזור ולשתף בידע. "המטרה שלנו היא גם לשנות ביחד את העולם", אומר

אביב קינן, סמנכ"ל חינוך ורווחה בעיריית בת ים. "כתבנו יחד נייר עמדה לשר החינוך

בנושאים שנראים לנו חשובים, ונפגשנו איתו ועם גורמים נוספים במשרד, כדי להניע

תהליכים שונים". נייר העמדה עסק בשאלה איך משתיתים את המערכת על אמון בין

המורים לתלמידים ובין המורים למערכת החינוך, באוטונומיה, בדרך חלוקת השעות

ובחלוקת האחריות בין מטה משרד החינוך לשלטון המקומי.

מכיתות ז' עד כיתות י"א. במסגרת התוכנית,

כל כיתה נפגשת אחת לשבוע למעגל שיח שבו

עובדים על זיהוי חוזקות, הגדרת שאיפות, הצבת

מטרות ובניית תוכנית אישית להגשמתן. בזמן

המעגל הכיתה נחלקת לשניים. קבוצה אחת

מנחה המחנך וקבוצה שנייה מנחה היועצת או

דמות משמעותית אחרת, כמו מורה שמכירה

את הילדים או המנהלת.

מנחי המעגל עוברים השתלמות דרך התנסות

במעגלי שיח, ולמדו איך להשתמש בכלים

מגוונים ליצירת שיח משמעותי. במעגלים

יש חוקי התנהלות ושמירה על מרחב של

אביבית מיסטריאל,

מנהלת "יד מרדכי"

"לא צריך תקציב

בבת ים:

גדול, צריך בעיקר שינוי

פרדיגמה, ויש תוצאות.

המורות מתרעננות והילדים

נהנים להגיע לבית הספר.

ההישגים הלימודיים עולים:

בהישגי מיצ"ב האקלים

החיצוניים שנערכו בשנה

שעברה קיבלנו דירוג של

יותר מ־%59 בכל המדדים"

אביב קינן, סמנכ"ל חינוך

ורווחה בעיריית בת ים:

"מורה לא יכול לטפח את

החוזקות של הילד או להביא

אותו להישגים אם לילד

חסרים ספרים, משקפיים

או חוג בתחום שהוא מוכשר

בו. כדי לפתור בעיות כאלה,

עשרות פעמים בחודש

מורים מפעילים סל סיוע,

ומספקים לילדים צרכים

שונים באופן מיידי"

אמון. כל מה שקורה בקבוצה הוא דיסקרטי,

והמשתתפים עוברים תהליכים משמעותיים

שעוזרים להם לגבש תובנות. "תחושת השייכות

מתחזקת", מספרת כהן, "ואנחנו מגלים עד כמה

פתיחות, היכרות וביטוי עצמי תורמים לשיפור

האקלים החינוכי. התלמידים לומדים לתת מקום

לחלומות שלהם, לשוחח עליהם ועל פיהם להציב

לעצמם מטרות, גם ארוכות טווח וגם מיידיות,

ורואים תוצאות בהישגים לימודיים וחברתיים.

ככל שהתלמידים מרגישים בטוחים, נינוחים

ומגובים, הלמידה אפקטיבית יותר, ניכר צמצום

בבעיות התנהגות ותלמידים מעידים על תחושת

שייכות וביטחון ביניהם וגם בקשרים עם הצוות

החינוכי".

אנני מורציאנו ותלמידיה

בפעילות חוץ־כיתתית

צילום: מור ברנשטיין

19

שיעור חופשי

>

יוני 5102