Background Image
Next Page  23 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 40 Previous Page
Page Background

כ

יצד ניתן לייעל את הפעילות למען

זהירות בדרכים הנערכת בבתי

הספר? מחקר שערך פרופ' יזהר

אופלטקה מהחוג למינהל ומדיניות

בחינוך, בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל

אביב, בחן את הגורמים השונים המשפיעים על

מידת הצלחתו של החינוך לבטיחות בדרכים

במערכת החינוך. המחקר התבסס על ניתוח

עמדות והתנהגויות של מורים באמצעות המושג

"התנהגות אזרחית בארגון". מטרת המחקר,

שמומן על ידי קרן המחקרים בענייני ביטוח

ליד איגוד חברות הביטוח בישראל, היתה לבחון

את דפוסי ההתנהגות האזרחית בארגון של מורים

(קרי, השקעתם בעבודה מעבר לנדרש על פי

הגדרת התפקיד הרשמית שלהם) בחינוך היסודי

והעל־יסודי, ביחס לחינוכם והגברת מודעותם של

תלמידי בית הספר לנושאים של זהירות בדרכים.

המחקר מעלה כי בין הגורמים המשפיעים

על מידת הצלחתו של החינוך לבטיחות בדרכים

במערכת החינוך נמצאים הבסיס התיאורטי

והיישומי של תוכניות אלה, מידת הרצינות

שמשדר בית הספר בנוגע לשיעורי התעבורה

וסדירות השיעורים, ההכשרה שקיבלו המורים

בתחום זה ומידת ההקפדה של המורה על נוכחות

בשיעורים אלה. אופלטקה סבור כי בדומה

לתוכניות התערבות אחרות, מידת

ההצלחה של תוכניות זהירות בדרכים

בבתי הספר תלויה רבות בעמדות

המנהל והמורים כלפי התוכניות שהם

אמורים להעביר לתלמידיהם. זאת, בין השאר,

היות שבפועל המורים, ובעיקר המחנכים, הם

אלה שמפעילים את התוכניות בכיתות.

לפי ממצאי המחקר, למנהל בית הספר

השפעה מכרעת על מידת שילובו של החינוך

לזהירות בדרכים בבית ספרו ועל נטייתם של

המורים להשקיע בו. לפיכך, על רשויות החפצות

לקדם את נושא הזהירות בדרכים בבתי הספר

להתמקד, ראשית כל, באוכלוסיית המנהלים,

ולהציג בפניהם את התועלות הרבות

שיצמחו לתלמידי בית הספר מחיזוקו

של חינוך זה מעבר למינימום שדורש

משרד החינוך.

למנהל מומלץ לקבוע מדיניות בית־ספרית

ברורה יחד עם הנהלת בית הספר, רכז הזהירות

בדרכים והמורים המעוניינים לתרום לנושא זה,

מתוך אמונה בחשיבות הנושא לעתידו של הילד.

מדיניות זו צריכה לכלול חזון בית־ספרי המדגיש

את מקומה המרכזי של הזהירות בדרכים במערך

הנושאים שבהם עוסק בית הספר; אסטרטגיה

בית־ספרית להטמעת נושא זה; תוכנית פעולה

הכוללת פרויקטים, דרכי הוראה ותוכניות

לימודים; ודרכים להערכת ביצוע המדיניות

האמורה. עוד מציין אופלטקה כי "כדי לטייב את

הפעילות על המנהל לסייע למורים במשאבים,

בידע ובכל מה שיידרש על מנת שיצליחו לממש

את רעיונותיהם ולבצע בצורה אפקטיבית את

משימותיהם השונות. תמיכה זו צריכה אף לכלול

מתן גיבוי למורה המבטא 'ראש גדול' וליווי

מקצועי של עבודתו".

רווית שרף

ל

פני 51 שנה, באפריל 0002, חתמו

461 מדינות על התחייבות לקדם

שישה יעדים חינוכיים עד 5102.

בין השאר התחייבו מנהיגי העולם

אז, כי עד 5102 תהיה לכל ילד בעולם גישה

לחינוך יסודי. 5102 כבר כאן, אבל היעד הזה

עדיין רחוק מאוד מהשגה. לפי נתונים שפרסם

אונסק"ו בתחילת אפריל, 85 מיליון ילדים בעולם

אינם לומדים בבית ספר יסודי, ו־001 מיליון

ילדים אינם משלימים שש שנות לימוד.

ששת היעדים הם הרחבת החינוך בגיל הרך

(הושג ב־%74 מהמדינות), חינוך יסודי אוניברסלי

(%25 מהמדינות), גישה שווה לחינוך (ב־%64

מהמדינות נרשמים כל הילדים לחטיבת הביניים),

ירידה של %05 באנאלפביתיות של מבוגרים (רק

%52 מהמדינות השיגו יעד זה), שוויון מגדרי

(ב־%96 מהמדינות יש שוויון מגדרי בגישה לחינוך

יסודי), שיפור איכות החינוך (ביותר מ־%57

מהמדינות היתה ירידה במספר התלמידים למורה).

אף אחד מששת היעדים לא הושג במלואו,

אבל ראש אונסק"ו, אירינה בוקובה, אמרה עם

הצגת הנתונים כי "מספר הילדים שלומדים

כיום בבתי ספר גבוה יותר ממה שהיינו רואים

לו המגמות שאפיינו את שנות ה־09 היו נמשכות".

בריטניה היא המדינה הקרובה

ביותר להשגת כל ששת היעדים

שהוצבו ב־0002.

ב־0002 היו 402 מיליון ילדים

ובני נוער שלא למדו בבית ספר.

אחוז הילדים הרשומים במערכת החינוך עלה מאז

מ־%48 ל־%39 ומספר הילדים שאינם לומדים

ירד ל־121 מיליון.

לפי אונסק"ו, הסיבה העיקרית לקושי בהשגת

היעד של הענקת חינוך יסודי לכל ילדי העולם

היא תקציבית. 22 מיליארד דולר חסרים כדי

לאפשר לימודים עד כיתה ו' לכל ילד. חסמים

נוספים המקשים על מתן חינוך יסודי לכל ילד

הם סכסוכים מדיניים, עוני, אפליה, תפקוד לקוי

של הממשל ושחיתות.

ילדות ממשפחות עניות, בעיקר בצפון

אפריקה, הן קבוצת האוכלוסייה שנמצאת בסיכון

הגבוה ביותר להפסד לימודים בבית הספר היסודי.

אונסק"ו, שעוקב אחר תהליך

היישום של היעדים, קבע כי

למרות הכישלון בהשגתם היו

כמה נקודות שבהן חלה התקדמות

ממשית.

, בחודש הבא ייקבעו

BBC

לפי ידיעה באתר

יעדים חדשים, שהמדינות יידרשו להשיג עד

0302, בכינוס של הפורום העולמי לחינוך בדרום

קוריאה. היעדים החדשים ישימו דגש רב יותר על

שוויון בחינוך, במקום להתמקד במספר התלמידים

בבתי הספר.

רן שפירא

מחקר

חינוך עולמי

חשיבותם

של מנהלי

בתי הספר

בחינוך

לזהירות

בדרכים

מנהלים הנחושים ללמד

את התלמידים על זהירות

בדרכים הם גורם קריטי

להצלחת התוכניות בתחום

אונסק"ו:

העולם רחוק

מחינוך יסודי

לכל

איור: יעל אלברט

23

שיעור חופשי

>

יוני 5102