עט
השדה
19
התהליכים המבטיח שתתקיים עשייה חינוכית ההולמת את צורכי האוכלוסייה המתחנכת,
מחייב להפוך את בית הספר עצמו לארגון לומד – מוסד שאיננו חדל ללמוד ולהתפתח, כך
שעשייתו החינוכית תהלום את הצרכים של כלל המתחנכים בו.
בשלב השלישי בית ספר נוקט עשייה חינוכית יעילה עם תלמידים בסיכון ופועל להבנות
ולשמר את הידע הנוצר בו ולהטמיעו בדרכים שונות.
למסד את הרחבת תפקידיהם של המורה, הצוות החינוכי ובית
פועל בית הספר
בשלב ג’
כדי שאפשר יהיה לעמוד במשימה המורכבת לגבור על מצבי הסיכון המונעים את
,
הספר
המימוש העצמי והחברתי של התלמידים. מטרה זו מושגת באמצעות הבניה של מסגרות
חינוכיות ותהליכי עבודה המבטיחים השקעת מאמץ מתמיד בחיפוש אחר אפיקי עשייה
חינוכיים שיגדילו את סיכויי ההצלחה, הן של המורים והן של התלמידים והוריהם.
ברוח הגדרתם של בות’ ואיינסקו, נביא את סיפור המקרה של תיכון שש-שנתי מקיף “תמר”,
שביקש להתמודד עם תלמידים בנשירה סמויה שחוו הדרה, ולדאוג להכלתם ולהבטיח יצירת
מוביליות אישית, לימודית וחברתית שלהם, בעזרת הבניית מענים מובחנים ומותאמים עבורם
(עבודת צוות היוצרת רשת מגדלת, תכנית פסיכו-פדגוגית פרטנית, קבוצתית וכיתתית,
הוראה פרטנית מותאמת והוראה בקבוצות קטנות, דיאלוג מגדל וכד’).
מקרה זה מדגים תהליך של שינוי טרנספורמטיבי מהמעלה השנייה במסוגלות הצוות החינוכי
לקדם את כלל תלמידי בית הספר. ההישגים הפורמליים והבלתי-פורמליים של התלמידים
1
מהווים עדות אמפירית לכך שמדובר בסיפור הצלחה בכל קנה מידה.
אפשר לראות בסיפור ההשתנות של בית הספר מקרה מייצג המדגים וממחיש כיצד “יעד
ההכלה” יכול להפוך לפלטפורמה לעשייה בית-ספרית אפקטיבית. מה שמעניין במקרה זה,
שהוא מתייחס לתהליכי ההתפתחות וההשתנות של חברי הצוות בבית ספר, תחת תהליכי
הדרכה סדורים, שהפכו אותו מבית ספר שהתקשה להכיל את המגוון הרחב של התלמידים
לבית ספר המקיים תהליכי התאמה מתמידים של מבנים ושל תכנים חדשים, הנמצאים
בשירות הכללת הפרופיל הייחודי של האוכלוסייה המתחנכת בו.
) יצירה מתמדת
1( :
תהליכי השינוי הובילו לעיסוק מתמיד בשלוש זירות הפרקטיקה הבאות
של מבנים ושל תכנים חדשים, הנמצאים בשירות הפרופיל הייחודי של האוכלוסייה
) יצירת שיטות ותכנים המזמנים עשייה בתחומי דעת מגוונים, באופן התואם
2( ;
המתחנכת בו
את עקרון האינטליגנציות המרובות, בעזרת צוותי עבודה קבועים, צוותים פדגוגיים וצוותי
אשכולות, המייצרים כל העת החזקה מלאה של העשייה הפדגוגית הגמישה ומעשירים את
התכנים הלימודיים, כך שתתאים למגוון הרחב של התלמידים ותשקף תחומי חוזק וכישורים
) פיתוח מתמיד של דרכי הערכה
3( ;
מגוונים ולא רק פיתוח של היכולת האקדמית העיונית
חלופיות, תוך מעקב צמוד אחר התפתחות התלמיד כפרט, ביחס לעצמו וביחס לקבוצת בני
Mor, F. (2
003). A
Study
לממצאי המחקר המלאים המעידים על התפתחות התלמידים וחברי הצוות ראו:
1
of Psycho-Educational Intervention for Effective Educational Work with Underachieving
.Youth At-Risk in the Education System. Doctorate Dissertation Sussex University