עט
השדה
24
ביחד לחשוב, לראות, לחפש. אני מנהל איתם הרבה שיחות והם אומרים לי: “תשמע, לא
למדתי בחיים שלי, אז אני אשב עכשיו ואלמד והכול יסתדר. מה אתך?!”. הם אומרים לי
משהו, אבל לא ברור לי מה. מה אני צריך להשיב באותו רגע, זה הדבר שאני רוצה ללמוד פה.
איך משוחחים עמם (אמיר).
הם אומרים לנו שזו לא הדרך. הם ממשיכים לזלזל, לא ללמוד, לא להאמין, אז אולי משהו
אנחנו בכל זאת עושים לא נכון... (רינה).
האמת שאנחנו עברנו מקיצוניות אחת לקיצוניות שנייה, פעם לא דרשנו מהם דבר, עצמנו
עיניים, ועכשיו דורשים מהם יותר מדי [...] אנחנו הולכים בערפל ומתנסים בשיטות חדשות
כל הזמן בלי להבין מה התלמידים צריכים כדי להצליח!!! (לאה).
ניצלנו את ההזדמנות שנוצרה בשל הנכונות של הצוות להרהר בקול רם על דרכו החדשה,
אליהם:
ועלתה הצעהשנמשיך להעמיק בלימוד הצרכיםשל התלמידים כי רק כך נדע את דרכנו
אני שומעתמדברייך, לאה, כי לא די להחליףשיטה פדגוגית אחת בשיטה אחרת, כדי להצליח
עםהתלמידים. אני רוצהלהציעלכםלקחתפסקזמן מהדיון, ולעסוקבהיכרותעםהתלמידים.
כך נשוב לדיון שהתחלנו, כשברשותנו יותר נתונים. נעבוד בזוגות, כל זוג ישתף אותנו בכל
העולה בדעתו סביב מה שמאפיין את תלמידיו. אארגן את המחשבותשלכם בתבניתשיכולה
לעזור להמחיש את תמונת המצב של התלמידים ושל המתרחש בינם לביניכם.
התוצר שהתקבל על מאפייני התלמידים הבליט עד כמה רבים החסכים של תלמידיהם בכל
תחום חיים שהוא. רובם סובלים לא רק מחסכים לימודיים אלא גם מחסכים אישיים-רגשיים, בין-
אישיים, חברתיים, משפחתיים וסביבתיים. התמונה שהתקבלה לאחר שנרשמו מחשבות חברי
הצוות על גבי בריסטול עוררה עניין רב, והעלתה על סדר היום את נושא הפער הקיים בין הצרכים
הרבים של התלמידים לבין שיטת העבודה הנהוגה בבית הספר.
חברי הצוות נשאלו בנוגע לפער הקיים בין המענה הדל של בית הספר לבין הצרכים הרבים
שאינם נענים של התלמידים, ומה בתכנית החדשה שגיבשו עונה על הצרכים האמיתיים של
תלמידיהם. הדיון היה סוער למדי, מורים שנחשבו למנהיגי היוזמה הבית-ספרית חשו כי דרכם
לא הביאה בחשבון את מורכבות הסיפור וביקשו לערוך שינויים; אחרים הביעו התנגדות סמויה
או גלויה להתמודד עם ריבוי הצרכים של תלמידיהם, בטענה שאין זה מתפקידם לטפל בהיבטים
שאינם לימודיים. הדיאלוג שהחל להתנהל הצביע על הבשלה של כמה מחברי הצוות החינוכי
לקראת מעבר לשלב חדש בחייהם המקצועיים – להרחיב את תחום עיסוקם מתחום עיסוק
חינוכי טהור לתחום עיסוק חינוכי-פסיכו-סוציאלי:
כאשר רואים את הסיפור של התלמידים, ברור כי דרכנו איננה נכונה. הבעיה שלהם היא
לא רק לימודית. מאחורי הכישלון בבית הספר עומדים כל כך הרבה דברים שמפריעים
להם להצליח. אנחנו יודעים זאת, רק שאף פעם לא שאלנו את עצמנו – מה הדבר אומר על
העבודה החינוכית שלנו? מוכרחים לחשוב על זה! (מרים).