Table of Contents Table of Contents
Next Page  72 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 72 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

72

המשיך הרעיון של אסטרטגיה עסקית

30

ה בדוגמאות טריות מתעשיית ייצור המכוניות,

ֶ

מגובּ

הכוללת גם רכיבים תחרותיים וגם רכיבים שיתופיים, להתפתח ולצבור תאוצה. כבר בתחילת

, כי העולם העסקי מייצר ומטפח

Novell

קבע ריימונד נורדא, מנכ”ל חברת

90-

שנות ה

(תחרותיאום).

coopetition

דינמיקה של תחרות מזן חדש. לדינמיקה זו הוא קרא

(תחרותיאום)

Coopetition

יש הגדרות רבות לתופעת התחרותיאום, בעיקר בעולם העסקי. ברובן המוחלט מדובר

במערכת יחסים המתקיימת בין שני גופים או יותר, המשלבת בין ההיגיון של שיתופי הפעולה

להיגיון של התחרות. בעיני רבים, זהו מקום מיוחד שבו המתחרים נפגשים כדי לחולל שיתוף

.)

Brandenburger & Nalebuff, 1997

פעולה פורץ דרך למשך פרק זמן מוגבל מאוד

תחרותיאום שואפת למצות את היתרונות היחסיים העשויים לנבוע ממהלך שיתופי (חילופי

ידע מקצועי, למידה משותפת ואיגום כוחות ומשאבים) ולהכפילם בתמורות חיוביות נלוות

תות תחרות (חשיבה מחוץ לקופסה, יצירתיות, מקצועיות ותחושת דחיפות

ִ

שנוצרות בע

לפיתוח ולהתחדשות). על פי סוקיאד ודה-יודה, אסטרטגיה עסקית זו מתאימה במיוחד

לארגונים הפועלים במציאות משתנה תדיר ולכאלה המתאפיינים בהטרוגניות של המשאבים

.)

Soekijad & De Joode, 2011

והידע העומדים לרשותם (

בעולם המקדש קישוריות ויחסי גומלין, ושבו מפולת הבורסה במזרח אסיה עלולה להמיט

אסון כלכלי על מדינה דרום-אמריקנית המרוחקת ממנה אלפי קילומטרים, שיתוף פעולה בין

מתחרים הוא כורח המציאות. הדוגמאות לתחרותיאום רבות ומגוונות; הבולטות והמוכרות לנו

ביותר שייכות בדרך כלל לעולם העסקי או המדיני (קואליציות משונות ומפתיעות בין ארגונים

מתחרים או בין מפלגות מתחרות). לצורך כתיבת מאמר זה בחרתי להתייחס לשתי דוגמאות

שלדעתי מיטיבות להמחיש את אופייה של תחרותיאום ומסבירות כיצד היא נרקמת.

11 .

, נהגו במשך שנים רבות

יקרוסופט

ַ

ל ומ

ֶ

פּ

ַ

ענקיות שוק המחשבים והמרחב המקוון, א

להתנהל בנוסחה התחרותית הקלאסית ולפתח מוצרים שהתחרו זה בזה בשווקים

לדורותיה, ומן העבר השני

windows

הגלובליים. מיקרוסופט יצרה ושיווקה את תוכנת

פיתחה אפל והפיצה תוכנת הפעלה משלה. המציאות שנוצרה בעקבות כך שיקפה את

ההיגיון של משחק סכום אפס: מי שבחר במיקרוסופט לא היה יכול לבחור גם באפל.

בשנים האחרונות, וכחלק ממהלך יזום ומתואם, שתי היריבות הוותיקות מצליחות

לשתף פעולה ולאפשר לצרכניהן גישה למוצרים של החברה המתחרה. כך למשל,

של אפל, ומהצד

I-tunes

בגרסתה האחרונה מסונכרנת עם מערכת

windows

תוכנת

microsoft

שהשני, המחשבים של אפל מאפשרים למשתמש להתקין את חבילת

. מבחינת השתיים מדובר בתקדים היסטורי שהיה קשה לדמיין אותו בעבר.

office

מה שמהפכני במערכת היחסים החדשה היא העובדה שאין מדובר רק במוצר חדש

שהושק בשיתוף פעולה בין שני תאגידי הענק, אלא במצב חדש המכתיב כללי משחק

Dagnino, G. B. & Rocco, E.

לפרטים נוספים על תחרותיאום בכלל ולדוגמאות מתעשיות שונות ראו:

30

.

(2009). Coopetition Strategy: Theory, Experiments and Cases. London: Routledge