

מכל האמור לעיל ברור כי ללא התערבות והכנה נכונה, חרדים רבים לא יצלחו בצורה נאותה את המעבר
מהקהילה לעולם העבודה הרב־תרבותי. כמו כן, ככל שהחברה החרדית תראה גברים חרדים שמשתלבים
בהשכלה גבוהה ובעולם העבודה בצורה הולמת ובה בעת מצליחים לשמר את עולם הערכים הפנימי
שלהם, כך יהיה קל יותר לאנשים אחרים לצעוד בעקבותיהם ולהשתלב בתעסוקה.
קורס “זהות חרדית בעולם תעסוקתי רב־תרבותי” נועד לתת מענה לבעיות אלה. זהו קורס אקדמי
ראשון מסוגו, שנולד בעקבות פנייה של המנהל האקדמי של הקמפוס החרדי בקריה האקדמית אונו, ד”ר
הקורס נועד לסטודנטים וסטודנטיות חרדים במהלך
2
חיים זיכרמן, ופותח בשיתוף פעולה עם המכללה.
לימודיהם באקדמיה. תוכני הקורס נוגעים בחסמים העיקריים המשפיעים על השתלבות החרדים בעולם
התעסוקה, חסמים הנובעים מפערים תרבותיים וחברתיים. הוא נועד לסייע בהתמודדות עם חסמי "זהות"
¯
הנוגעים למפגש עם תרבות אחרת ולמעבר בין העולם המוכר אל עולם חדש שבו סולם הערכים שונה
לסייע לסטודנטים להבין מה הם בוחרים לאמץ מן העולם שאליו הם מעוניינים להשתייך, ומה הם נדרשים
לשנות או להתאים כדי להתערות בשוק העבודה. מטרת הקורס היא להעניק לסטודנטים כוח להתמודד
עם הדילמות הנובעות מזהותם ומהרצון לשמור עליה בסביבה שונה.
מי שמשתלב באקדמיה כבר נמצא למעשה במהלכה של התמודדות עם שינוי הזהות, והלימודים הם מעין
קו תפר בין הקהילה (סביבה נפרדת ומוכרת יחסית) לבין “העולם שבחוץ” (לימודים בסגנון שאינו מוכר,
המשלבים תרבות שאינה מוכרת ומכינים לעבודה בחברה שאינה מוכרת). לכן הבחירה לקיים את הקורס
היא נובעת מן התפיסה כי זוהי פלטפורמה מתאימה לפיתוח
¯
כחלק מהמסגרת האקדמית אינה אקראית
שיח ערכי לצד רכישת כלים ומיומנויות תעסוקה, וכי זהו הזמן והמקום לעסוק בהתמודדות שרק תמשיך
ותעמיק עם ההשתלבות בשוק העבודה.
הקורס מועבר כחלק מההכשרה המקצועית, אף שאינו עוסק בתוכן מקצועי אלא בעולמו הערכי של
הלומד. בכך מונכחת תפיסת עבודה שלפיה העיסוק האישי של הלומד מחזק גם את זהותו המקצועית ויש
בו כדי להכין את הלומד למפגש עם העולם העבודה. הקורס נבנה בשלושה שלבים:
כמרחב המאפשר להשמיע את קולו האותנטי של כל פרט;
•
יצירת קבוצה
¯
שלב ראשון
הכרת מושג הזהות; זיהוי ערכים
•
הצפת קונפליקטים פרטיים וכלליים בחייו של חרדי עובד;
¯
שלב שני
לשינוי או לשימור;
עוגנים וכלים להתמודדות.
•
¯
שלב שלישי
התקיימו שלושה קורסים (שניים לגברים
2016
מפגשים; במהלך שנת
10 ¯
משך הקורס הוא סמסטר אחד
סטודנטים.
150־
ואחד לנשים) והשתתפו בהם בסך הכול כ
הנחיית הקורס בפעם הראשונה הייתה עבורנו אתגר מקצועי ואישי שלווה בתחושת שליחות וראשוניות.
סטודנטים חרדים בשנה הרביעית ללימודיהם, רובם עובדים, ממגוון קבוצות
50־
בקורס השתתפו כ
באוכלוסייה החרדית. למושג “חרדי” היה בקבוצה זו מגוון רחב של הגדרות, ופיתוח דיון בשאלה “מהי
זהות חרדית” היה אתגר של ממש שדרש רגישות רבה. גם אופי הקורס העמיד אתגר בפני הקבוצה, שכן לא
מדובר בחוויה אקדמית רגילה (הרצאות, חומר קריאה ומבחן) אלא בישיבה במעגל, השתתפות בתרגילים
במערך החשיבה על קורס זהות שותפים גורמים רבים מתחום תכנית תעסוקה לחברה החרדית בתבת: חביבה אייזלר, מנהלת
2
לשעבר מנהל תכנית אקדמיה; כולם יחד
¯
לשעבר מנהלת ההדרכה של התחום; ישראל אוזן
¯
תכניות חרדים; שרה הלר
וכל אחד לחוד מסיקים מסקנות מחוויות אישיות, מהעבודה בשטח ומכל מפגש בקורס בפני עצמו, ובחשיבה משותפת נבנה
הקורס צעד אחר צעד.
38
9 '
גיליון מס
|
אדם ועבודה