Next Page  49 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 64 Previous Page
Page Background

מגזין המים הישראלי

הנדסת מים

49

תוכנה לבחירת גודל ומיקום שסתומי אוויר בקווי הולכה

BERMAD-AIR

:1

גרף

מידול פתרונות הלם

פתרון משולב של מקדם הלם בתחנת השאיבה ושסתומי אוויר לאורך הקו

הינו אחד הפתרונות הנפוצים בישראל ובעולם ונחשב כבחירה המובילה

.2 '

ומס

1 '

בהיבט טכנו-כלכלי. ראה תמונה מס

מקדם ההלם משחרר אנרגיה עודפת מהמערכת ובכך מקטין/מנטרל את

עליית הלחץ ואילו שסתומי האוויר נפתחים מיידית בירידת לחץ למניעת

וואקום בצינור. ביצוע אנליזת ההלם בתוכנת הלמים מאפשר להפיק תוצאות

מדויקות על תהליך נטרול ההלם ותמיכה בבחירת אביזרים ובכך מספק

מידע תכנוני ותפעולי חיוני.

מיקום, גודל וסוג מקדם ההלם הינם פרמטרים מרכזיים בקביעת פתרון

מתאים. התוכנה מאפשרת לבצע אופטימיזציה ע"י בדיקת פרמטרים כגון

ספיקת הפריקה ומהירות התגובה הנדרשת.

לדוגמא, מחד נדרשת פתיחה מהירה של המגוף לפני הגעת הגל החוזר

לתחנת השאיבה ומנגד נדרשת סגירה מבוקרת ואיטית של המגוף בכדי

לא ליצור הלם נוסף במהלך הסגירה.

)

PN40

( 12" - 835

יח' מקדם הלם מדגם

3 )

(סין

Yuxi

: פרויקט

2

תמונה

לאורך הקו

6" -

C70

-

SP

בתחנת השאיבה ושסתומי אוויר מדגם

בשסתומי אוויר קינטיים או משולבים עלולה להתרחש תופעה של טריקת

המצוף בזמן מילוי קו או בזרימות מעבר. כאשר שסתום אוויר מוציא אוויר

בספיקה/מהירות גבוהה והמים פוגשים את המצוף הוא נטרק וסוגר את

הנחיר הקינטי, כתוצאה מכך נגרם שינוי קיצוני במהירות הזרימה ועלול

להיווצר הלם.

הפתרון הוא להוסיף מנגנון

בכדי שהאוויר יצא

SP/AS

באופן מבוקר ומתון וימנע

את טריקת המצוף. התוכנה

מאפשרת למשתמש לבחון

עבור כל שסתום אוויר לאורך

הקו את ספיקת ההכנסה

והוצאת האוויר.

בכך המתכנן יכול לקבל

החלטה הנדסית מושכלת

(מונע טריקה). יתרה

SP/AS

האם נדרש בשסתום אוויר מנגנון הגנה מהלם

מכך, על מנת להשיג פתרון מיטבי ניתן בתוכנה לקבוע את “נקודת הקפיצה"

(לחץ המעבר) וגודל נחיר ההוצאה של דיסקית ההלם.

יח' שסתומי אוויר

3

ניתן לראות לחץ וספיקות אוויר דרך

2 '

בגרף מס

.

SP

" כנגד זמן, עם וללא מנגנון

6

משולבים בקוטר

כיבוי משאבה, הלחץ צונח ללחץ אטמוספרי

t

=2

מצב וואקום שסתומי האוויר מכניסים אוויר לקו ומונעים לחץ שלילי

t

=2-26

הלחץ הופך לחיובי

t

=26

(ירוק)

SP

גרף ללא מנגנון

הוצאת אוויר בספיקה גבוהה ולא מבוקרת

t

=26-30

הגעת המים וטריקת המצוף הקינטי והתוצאה הלם

t

=30

(שחור)

SP

גרף עם מנגנון

הוצאת אוויר בספיקה גבוהה

t

=26-27

)

SP

קפיצת דסקת הלם (

t

=27

הוצאת אוויר מבוקרת דרך נחיר מוקטן ובכך נמנע ההלם

t

=27-70

)

KYPipe

ספיקת אוויר ולחץ בנקודה (

6" -

C70

יח'

3 :2

גרף

לסיכום נתונים קריטיים בביצוע אנליזה

– על מנת לקבל תוצאות שמדמות את המציאות באופן מקצועי

פרופיל הקו

הכרחי לבצע את המידול על בסיס פרופיל קו מדויק שכולל את כל שינויי

השיפוע לאורך הקו. אנליזות על בסיס רום נקודת התחלה ונקודת הסוף

בלבד עלולות להוביל לסטייה משמעותית מהתוצאות בפועל.

– לאל חוזר יש משמעות רבה על תוצאות האנליזה. ככל

סוג האל חוזר

שהאל חוזר נסגר מהר יותר כך קטן ההלם. זאת מכיוון שמתאפשרת פחות

זרימה הפוכה של הגל החוזר ולכן סגירתו קוטעת את עמוד המים שעדיין

לא הספיק להאיץ חזרה לכיוון תחנת השאיבה. לדוגמא אל חוזר קלאפה

ולכן נסגר לאט יותר בהשוואה לאל חוזר טעון

90°

מצריך מהלך סגירה של

) בעל מהלך סגירה קצר.

Nozzle

קפיץ (

– כיבוי משאבה עם אינרציה גדולה יותר מביא לדעיכה איטית

אינרציה

יותר של עומד המים. לכן ככל שהאינרציה של המשאבה גבוהה יותר כך

צפוי הלם נמוך יותר.

מהנדסי ברמד צברו ברבות השנים ניסיון רב בביצוע אנליזות הלם בקווי

הולכת מים, גם היום ברמד מבצעת את השירות הנ"ל עבור

משרדי תכנון ומהנדסי מים.

למידע נוסף ניתן לפנות לברמד דרך

www.bermad.com את

ר האינטרנט:

בשסתום אוויר מדגם

AS

: מנגנון

3

תמונה