לנחות
על התקרה
מובנים רבים, העטלפים הם "כלי
טיס" מתוחכם הרבה יותר מכל מטוס
ומסוק. הם יכולים לדאות, לעוף מהר מאוד
או לאט מאוד ולנווט בשדות, ביערות ובשטח
בנוי בווירטואוזיות מרשימה. וכאילו לא די
בכך, הם מסוגלים גם לנחות על התקרה.
יכולותיהם של העטלפים מבוססות על
שלד מיוחד, רצועות, אלסטיּות של העור,
תמיכה מבנית של השרירים ותנועת כנף
שאין דומה לה. למעשה, הם מכונות
מעופפות, שיכולותיהם עשויות לשמש
בפיתוחם של כלי טיס בלתי מאוישים.
בשנים האחרונות נחקרת כנף העטלף
במטרה לפתח כנף רובוטית משוכללת.
סודות הטיסה של העטלפים נחשפו
בהרצאה מרתקת מפיו של אחד החוקרים
המובילים בעולם בחקר התעופה, פרופסור
קנט ברויר מאוניברסיטת בראון, בכנס
הישראלי השנתי ה-35 למדעי התעופה
והחלל - הכינוס המקצועי החשוב ביותר
המתקיים בארץ, בהובלת הפקולטה
להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון.
ההיי-טק האמיתי
"הכנס השנתי הוא הבמה שבאמצעותה
נחשפת קהילת האווירונוטיקה והחלל של
ישראל לחזית הידע", אמר דיקן הפקולטה
פרופסור יעקב אושמן, "זהו ההיי-טק
האמיתי. העובדה שהכנס מתקיים מזה 35
שנים מעידה על מסורת ומוניטין. בארה"ב
-
Ivy League
מקובל להשתמש במונח
ליגת הקיסוס, על שם השרך המכסה את
המבנים העתיקים של שמונה המוסדות
המובילים. אנו רוחשים כבוד רב כלפיהם,
אולם בתחומים רבים אנו טובים יותר."
שר המדע לשעבר פרופסור דניאל
הרשקוביץ נכח בארוע זמן קצר לפני
תום כהונתו. "בתפקידי יש חובות רבים,
אבל חובה שאהבתי במיוחד היא האחריות
על סוכנות החלל הישראלית. אמנם
כמתמטיקאי עיוני בטכניון עבדתי על
מתמטיקת ניווט של טילים ולויינים, אותה
ביצעתי עם פרופ' בר-יצחק המנוח, אבל
בתפקידי הנוכחי אני עוסק רבות בתחום
החלל. לשמחתי, ישראל היא אחת משבע
המדינות המקיימות פעילות בחלל."
ד"ר מיכה בועזון מרפאל שימש יו"ר הוועדה
המארגנת של הכנס. פרופסור פיני גורפיל,
יו"ר ועדת המערכת, סיפר כי אחת המגמות
הבולטות בתחום החלל היא מיזעור מערכות
תעופתיות ויצירת כלי טיס יעילים, קטנים
ובטוחים יותר מבעבר. "אנחנו לא מפסיקים
לפתח מערכות חכמות הלומדות מהטבע,
וגם בתעשייה מורגש מאמץ להנגשת
המרחב האווירי לכלל האנושות בצורה יותר
נקייה וידידותית לסביבה".
אברהם ארדמן, בוגר הפקולטה להנדסת
מכונות בטכניון, המשמש כיום מהנדס
Bombardier
המערכות הראשי של
- יצרנית המטוסים השלישית
Aerospace
-
Airbus
ו-
Boeing
בגודלה בעולם, אחרי
דיבר על המטוס החשמלי. "כשאנו חוסכים
בצריכת דלק אנו מפחיתים עלויות, מקטינים
את הזיהום ושומרים על הסביבה. מערכות
חשמליות כדוגמת בלמי הגלגלים ומפשירי
הקרח בכנפיים איפשרו לנו להקטין השנה
ב-%2 את פליטת הפחמן הדו-חמצני.
אנשי השיווק שלנו יודעים שלקוחות רבים
לא יקנו מטוס אם לא יידעו שניתן למחזר
%08 מרכיביו." לדבריו, החברות המפתחות
מתמקדות בשתי מטרות: הנוחות לנוסע
והדאגה לסביבה.
מה נוכל ללמוד מהעטלפים
על עתיד התעופה?
תשובות לשאלה זו
ולשאלות אחרות הסתתרו
בין 09 ההרצאות של
הכנס הישראלי ה-35
למדעי התעופה והחלל
וחלל
אווירונוטיקה
21
מאת אבי שמול
ב
48...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...1