ופיתוח
מחקר
10
כבקשתך
מסלול
"הלימודים
תקופה אידיאלית
לתגליות והמצאות"
א
יך להגיע ממקום למקום, באמצעות
תחבורה ציבורית, במסלול מהיר
וזול ככל האפשר? זו השאלה הבסיסית
שהובילה את ניב מוצ'ן ובן גלון, סטודנטים
במסלול למיפוי וגיאו-אינפורמציה בפקולטה
להנדסה אזרחית, בפרויקט שביצעו
בהנחייתו של ד"ר אלי ספרא.
"התייקרות מחירי הדלק, והתייעלותה
של התחבורה הציבורית, מעצימים את
יתרונותיהם של האוטובוס, הרכבת ומונית
השירות על פני הרכב הפרטי," אומר
ד"ר ספרא. "לכך יש להוסיף את הרכבת
הקלה בירושלים ואת הפרויקט התל-אביבי
'תל-אופן' (השכרת אופניים), שני מיזמים
שבוודאי יאומצו על ידי ערים אחרות. עם
זאת, השימוש בתחבורה ציבורית כרוך
ברמה גבוהה של אי ודאות."
מדוע?
במערכת התחבורה הציבורית פועלים 51
מפעילים שונים וכאלפיים קווים עירוניים
ובין-עירוניים. בנוסף, ישנם הרבה נתונים
דינמיים, כגון עומסי תנועה ואוטובוסים
מלאים שעוברים בתחנה בלי לעצור. אבל
האתגר העיקרי הוא השילוב האופטימלי
בין אמצעי תחבורה שונים - משהו ששום
מערכת קיימת אינה מספקת, לפחות לא
בישראל. הפרויקט של בן וניב נועד לתת
מענה לבעיות האלה, באמצעות מערכת
המתכננת מסלול אופטימלי עבור המשתמש
- מסלול המביא אותו במהירות מירבית
מנקודת המוצא ליעד, תוך שימוש בתחבורה
ציבורית לסוגיה כמו גם בהליכה רגלית.
מסלול אופטימלי מרח' הרב עוזיאל 1,
בית-וגן, ירושלים לרח' הרצל 1, בת-ים.
המסלול מורכב שלושה קטעי נסיעה
באוטובוס, שביניהם קטעי הליכה קצרים
הפרויקט של בן וניב הוא חלק מקורס
שייסד ד"ר ספרא. "מטרת הקורס
היא לעודד את הסטודנטים לחדשנות
ולהמצאה. כפי אפשר ללמוד מסיפור
הקמתן של גוגל ופייסבוק, שנות
הלימודים הן תקופה אידיאלית להגיית
רעיונות פורצי דרך. לאור זאת, הרעיון
היה להקים קורס שונה באופיו, שבו
במקום שהמרצה יכתיב את התוכן,
הסטודנטים הם שממציאים רעיון
ומנסים לממש אותו. במבחן התוצאה
ברור לי שגישה זאת מביאה להישגים
- הסטודנטים התעניינו ברעיונות של
עצמם יותר מכפי שהיו מתעניינים
ברעיונות שלי. הדרך לא היתה
פשוטה, כי חלק מהסטודנטים לא
הבינו במה מדובר - הרי בטכניון נהוג
לומר שקורס שלא פותרים בו לפחות
02 אינטגרלים ודיפרנציאלים אינו
קורס אמיתי."
ד"ר ספרא עצמו משלב בעבודתו
הוראה ומחקר באקדמיה עם עבודה
בתעשייה. לאחר שהשלים דוקטורט
בטכניון עבד במשך שנתיים וחצי
בקליפורניה, שם עסק
ESRI
בחברת
במחקר ובפיתוח של מערכות מידע
גיאוגרפיות. כיום, בנוסף להיותו מרצה
במסלול למיפוי וגיאו אינפורמציה
בפקולטה להנדסה אזרחית, הוא
עובד בחברת החשמל.
"במהלך התואר השלישי שמעתי
שהטכניון רושם פטנטים על
פרויקטים של סטודנטים, ומנסה
למסחר אותם. הבנתי שקישור
המחקר לצרכי השוק זהו כלי מצוין
שמקדם את הסטודנטים ואת הטכניון,
והתחלתי לחשוב מהפרספקטיבה
של יישום ומיסחור. ניגשתי לתחרות
, והגשתי באמצעות הטכניון
BizTEC
בקשה לארבעה פטנטים על פיתוחים
שלי. לצערי, החלום שלי לגייס
משקיעים ולהקים חברה שתיישם את
הפטנטים האלה לא התגשם, אבל
אני ממשיך לחלום."
איך זה קורה?
המערכת החדשה לא רק לוקחת בחשבון את כל
האלטרנטיבות הקיימות במסלול המבוקש, אלא
גם מציגה באופן ידידותי וברור את מיקומו של
המשתמש ואת מיקום היעד, מחשבת עבורו את
עלויות הנסיעה האופציונליות, וממליצה לו על
המסלול האופטימלי. המערכת, המבוססת על קוד
פתוח, מתעדכנת כל הזמן ולפיכך המידע שהיא
מספקת אמין ומעודכן.
איך אתם מסכמים את הפרויקט?
העובדה על הפרויקט היתה מרתקת. מעבר
להיבטים הטכניים המאתגרים, הפרויקט מדגים
מידע הקיים
ה
כיצד ניתן לשחרר חסמים בין
בארכיונים לבין הציבור הרחב וכך להפוך את
המידע לבעל ערך לציבור. בפרויקט הזה השתמשנו
Open Trip
במשאבים קיימים וזמינים - כלים כגון
- ותפרנו
Open Street Map
ומידע כגון
Planer
אותם כך שכל אדם יוכל להשתמש בהם. בסופו
של דבר, מערכת התחבורה הציבורית שייכת
לציבור, וכמוה כל המידע הנוגע הקשור אליה. אין
סיבה שהמידע הזה לא יהיה נגיש לציבור.
מה אפשר ללמוד מהתהליך?
זו דוגמה לפרויקט אקדמי המחובר לשטח, כלומר
לתעשייה ולמשתמשים. בנוסף, המערכת משתמשת
במערכות קיימות, כגון מערכות המידע של
חברות התחבורה ושל משרד התחבורה בשילוב
Location Based
עם טכנולוגיות חדשות כמו
וטלפונים חכמים. הפרויקט מבליט את
Services
חשיבות הקשר בין האקדמיה לשטח, קשר שמקדם
את המחקר ומעשיר אותו, ותוך כדי כך מכין את
הסטודנטים לעולם האמיתי.
48...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 2,3,4,5,6,7,8,9,1