12
ע
ופיתוח
מחקר
אם מעשנים
לא נוהגים
ישון נרגילה לפני נהיגה מגביר בכ-%33 את הסבירות למעורבות בתאונת דרכים.
כך עולה ממחקר של ד"ר ופא אליאס ממרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים.
המחקר נערך בהמשך למחקרים קודמים, אשר העידו על הנזקים השונים שבעישון
נרגילה. "קיים מיתוס, לפיו מי הנרגילה מסנננים את העשן," אומרת ד"ר אליאס,
"ולכן מדובר בעישון שאינו מזיק. למעשה, ההיפך הוא הנכון: המים מצננים את העשן
ומאפשרים לו לחדור עמוק יותר לריאות. למעשה, שעה אחת של עישון נרגילה שקולה
לעישון של 001 עד 002 סיגריות רגילות."
עישון הנרגילה יוצר היפוקסיה - ירידה דרסטית בשיעור החמצן בדם
(פחמן חד חמצני).
CO
וקפיצה של מאות אחוזים ברמת ה-
כתוצאה מכך מואצת הלמות הלב מ-08 ל-59 פעימות בדקה.
ההיפוקסיה מלווה בשורה ארוכה של תסמינים, ביניהם
עירפול, איטיּות-תנועה, רעד, וירידה בחדות הראייה. מצב
זה עשוי להימשך שעות לאחר תום העישון, ולכן מסכן את
הנהג גם זמן רב אחרי שסיים לעשן.
במחקר החדש השתתפו 001 גברים ונשים בגילאי 81 עד
06, מתוכם 07 מעשני נרגילה ו-03 לא מעשנים (קבוצת
ביקורת). כל אחד מהמשתתפים "נסע" בסימולטור נהיגה,
שדימה נהיגה לאורך 01 קילומטרים, שבמהלכה חווה הנהג
עשרה אירועים שונים, כגון הולכי רגל החוצים את הכביש.
הניסוי בחן את תגובתם של המשתתפים לאירועים אלה.
קבוצת המעשנים - שעישנה נרגילה במחצית השעה שקדמה
לנהיגה - היתה מעורבת בהרבה יותר תאונות (%04 יותר
מקבוצת הביקורת). אפילו חצי שעה לאחר שסיימו לעשן נטו
נהגים אלה לחצות את קו האמצע בכביש בשיעור גבוה (%13 יותר
מקבוצת הביקורת).
אופניים: דרוש פתרון
"בשל תקנות סותרות אי אפשר לקבוע כיום אם אופניים הם רכב איטי, האמור
לנסוע בשולי הכביש, או רכב מהיר, שאסור לו לנסוע בשוליים," אמר בכנס פרופסור
שלום הקרט, ראש הוועדה לבדיקת בטיחות רוכבי אופניים בדרכים בין-עירוניות. "רוב
חברי הוועדה סבורים שכאשר יש שוליים, הרוכב צריך לרכוב עליהם, אבל אי הבהירות
הנוכחית גורמת מבוכה רבה למשטרה, ולכן היא אינה אוכפת את החוק."
לקראת בטיחות אקטיבית
"המגמה של בטיחות פסיבית בכלי רכב הגיעה למיצוי," אמרו מארגני הכנס, ראש המכון
לחקר התחבורה פרופסור שלמה בכור והמדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות
בדרכים, ד"ר שי סופר. "אפילו בכלי הרכב העממיים המגיעים לשוק כיום ישנן מערכות
 (בקרת
ESP
 (מערכת נגד נעילת גלגלים) ו-
ABS
פסיביות כגון כריות אוויר, כלוב הגנה,
יציבות אלקטרונית). לכן אנו נכנסים כעת לעידן של פיתוח מערכות אקטיביות,
המזהירות את הנהג מפני סטייה מנתיב, או מאי שמירת מרחק, ומטפלות בבקרת סחרור.
מסיבה זו, המחקרים המדעיים הם אי של מצוינות המסייע לנו להציל חיי אדם."
מאת אבי שמול
מחקר במכון לחקר התחבורה: עישון נרגילה מגדיל
ב-%33 את הסבירות למעורבות בתאונת דרכים
48...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...1