39
˯ÂÙÒ
8.3 ק“מ שחייה, 081 ק“מ רכיבת אופניים, 24 ק“מ ריצה - והכל ברצף אחד. זה היה התפריט של משתתפי
תחרות ”איש הברזל“ הבינלאומית שנערכה בגרמניה בקיץ האחרון. גלעד רותם, סטודנט בפקולטה
לרפואה ע“ש רפפורט, סיים את שלושת החלקים בזמן כולל של 8 שעות ו-02 דקות. תוצאה זו, המהווה
שיא ישראלי, זיכתה אותו במקום השביעי - מתוך אלפי משתתפים - בתחרות. זהו ההישג המשמעותי
ביותר לרותם, שכבר זכה במקום השני בקבוצת הגיל שלו באליפות העולם בהוואי )9991(, ובמקום
הראשון בקבוצת הגיל שלו באליפות אירופה )0102(.
רותם החל לשחות בגיל שמונה, אבל במרוצת השנים התחבר לעולם הטריאתלון. בעקבות השגיו הוצע
לו מעמד של ”ספורטאי מצטיין“ בצבא, אבל הוא העדיף להיות חייל קרבי. אחרי לימודי הנדסת תעשייה
וניהול וביולוגיה הוא פנה לתחום הרפואה מתוך החלטה ברורה להיות רופא. באוקטובר הוא נכנס לשנת
הלימודים הרביעית.
בחודש יולי חזר גיל מנור מאליפות
אירופה בשיט, שנערכה בהולנד. הוא עצמו
כבר לא מתחרה, אבל שניים מתלמידיו
רשמו הישגים מרשימים בתחרות - מקום
01 ומקום 52 מתוך 082.
מנור, שנולד ב-3891 בלוס אנג‘לס,
הצטרף למועדון השיט חיפה באימון
הראשון שקיים המועדון. התאריך היה 32
באוקטובר 3991, וגיל היה תלמיד כיתה ג‘.
”אבא שלי היה שייט, וזה משהו שבהחלט
נדבק אלי,“ הוא אומר. במהלך השנים הוא
התקדם בדגמי הסירות, מ‘אופטימיסט‘
ל‘024‘ ול‘לייזר רדיאל‘, ואחרי כיתה י“ב -
ללייזר סטנדרט, שהוא כבר תקן אולימפי,
עם מפרש של 7 מ“ר.
מנור התקבל לנבחרת ישראל בשיט
כשהיה בכיתה י‘, ובכיתה י“ב זכה במקום
הראשון באליפות ישראל - הישג שהקנה
לו תואר ”ספורטאי מצטיין“ בצבא. לקראת
סוף השירות הצבאי החל מנור לעבוד
כמאמן במועדון, ושנה אחרי השחרור
הפסיק להתחרות, ומאז הוא מקדיש את
זמנו להדרכה וללימודים בטכניון. עם סיום
התואר הראשון )בהצטיינות(, ב-9002, הוא
החל ללמוד לתואר שני, ותוך זמן קצר
עבר למסלול ישיר לדוקטורט, בהנחיית
פרופסור אילון רימון.
בפקולטה להנדסת מכונות לומדים עוד
שלושה שייטים שהיו ספורטאים מצטיינים
בצבא: בן אשל, עופר כהן ואיליה שטיינמן
שגם הם גדלו במועדון השיט חיפה, וכולם
אף הדריכו או מדריכים בעמותה כיום.
øËÈÈ˘ ˙ÂÈ‰Ï ¨¯Ó‡ ‰Ê ‰Ó
בדגמי הלייזר זה אומר הרבה כוח פיזי,
לאורך זמן. באירופה זה אפילו יותר בולט,
כי הרוחות חזקות יותר. אבל חוץ מכוח
פיזי צריך קואורדינציה טובה, קריאה
משמעת ב ר ז ל
מאת רועי פרידמן
אני מכיר את גילי מנור כאבא לשייט לייזר,
המתאמן כבר יותר משנתיים תחת שרביטו. גילי
מהווה בעיני את התגלמות המילה ”מצוינ ת“:
כספורטאי )6 פעמים אלוף ישראל(, כסטודנט
מצטיין בטכניון, כמאמן )אחת מחניכותיו זכתה
באליפות העולם לקדטים ב-8002, וכמה חניכים
שלו כבר זכו באליפויות ישראל( וכדוקטורנט
במסלול ישיר בטכניון בהווה.
בתפקודו של גילי כמאמן בולטות מחויבותו
הטוטאלית לשייטים, יכולתו להחדיר מוטיבציה
ורצינות לשייטים הצעירים, והיותו דמות של
מחנך ומנהיג עם המון דוגמה אישית. גילי מעורב
לחלוטין בחייהם של חניכיו, בין אם זה במיילים
יומיומיים, שיחות טלפון ארוכות, פייסבוק,
פעילויות גיבוש שונות שהוא מארגן לקבוצה
מיוזמתו, נסיעות לתחרויות בחו“ל ועוד. למרות
ששיט הינו ספורט אינדיבידואלי, וכל שייט
מתחרה בשייטים אחרים )גם בחברי קבוצתו(,
האווירה בקבוצה של גילי חברית מאוד, עם הרבה
פרגון ועזרה הדדית, וזה לא במקרה.
מזווית אישית אני רואה כיצד הבן שלי, כיום בן
41, השתנה מאז שהחל להתאמן עם גילי לפני
כשנתיים. כיום הוא מתאמן 3 פעמים בשבוע. כל
אימון נמשך קרוב ל-5 שעות. בנוסף, 3 פעמים
בשבוע הוא הולך ברגל מיד אחרי בית הספר
לחדר הכושר. כששאלתי את הבן שלי אם זה
לא קשה לו, הוא ענה לי בשיא הרצינות: ”אבא,
כדי להגיע לאולימפיאדה בעוד 8 שנים אני צריך
לעבוד קשה ולהתאמץ.“ הגישה הזו משותפת
לכל השייטים של גילי - שכולם גם תלמידים
מצטיינים, ואני מאמין שאת חלקם הגדול נזכה
לראות כסטודנטים בטכניון בעוד כמה שנים.
פרופסור רועי פרידמן הוא חבר סגל בפקולטה
למדעי המחשב
ש י י ט ו מח נ ך
ש ו ח ה ב ח ו מ ר
ש י א י ש ר א ל י . ג ל ע ד ר ו ת ם
נכונה של מצב המים והרוח, והתמקדות במטרה לאורך זמן.
ø‰Èχ ÌÈÂÎ˙Ó Íȇ ¨ËÈ˘ ˙¯Á˙ ˙ȇ¯ Íȇ
התחרות האחרונה נמשכה כשבועיים, ובמהלכה נדרש כל
שייט להשלים 21 שיוטים, שכל אחד מהם אורך כשעה. איך
מתכוננים? המון אימונים. אצלנו במועדון מתאמנים שלוש
פעמים בשבוע, אימונים שאורכים שש שעות. זאת השקעה
עצומה.
øËÈ˘Ï Â‰˘Îȇ ¯Â˘˜ ÍÏ˘ ˯¢„‰ Ì‚
במידה מסוימת. אני עוסק בפיתוח אלגוריתמים לתנועה של
רכבים אוטונומיים, בין השאר סירות. תחבורה אוטונומית היא
נושא מאוד חם כיום, והרעיון הבסיסי הוא כלי רכב שיידעו
לנסוע לבד, לקבל החלטות לבד, ולתמרן בהתאם לתנועה על
הכביש )או בים, במקרה של כלי שיט(.
חשוב להבהיר שלא מדובר בכלי רכב על שלט, אלא על רובוטים
שמקבלים החלטות בעצמם, על סמך נתוני הסביבה. מניעת
התנגשויות היא כמובן מטרה מרכזית מאוד, אבל כאן אנחנו
מתייחסים גם להיבטים נוספים, כמו הגברת מהירות הנסיעה
תוך התחשבות באילוצים דינמיים מגוונים, מלבד אילוץ האי-
התנגשות. בתחום השיט יש ממדים נוספים בעלי משמעות -
אינרציה, רוח, זרמים ומשקל כלי השייט המשפיעים מאוד על
תנועת הכלי.
מ נ ו ר ב א ל י פ ו ת א י ר ו פ ה ב צ ר פ ת ) 9 9 9 1 (
48,40,41,42,43,44,45,46,47 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...1