מי שרוצה להבין את
חנוך:
זה צריך לדמיין בקבוק קולה
שטס במהירות גבוהה פי כמה
ממהירות הקול, במסלול לא
חלק. ליירט אותו? זה נשמע
אתגר כמעט הזוי.
למדתי להתעלם
אמנון:
מהכתבות העוינות, אבל גם
מהאוהדות. אסור להסתנוור
- אנחנו יודעים שיהיו גם
כשלונות, וגם מהם נלמד.
הגעתי ליצרן של משגר
גיורא:
’פטריוט‘, אבל הוא רצה המון
כסף - עשרות אלפי יורו -
ולכן נאלצנו לפתח את זה
לבד. התוצאה: חיסכון עצום
בעלויות.
אילוצי זמן הביאו אותנו
חנה:
להמשך פיתוח תוך כדי
בדיקות. רמת הח מרה של
כל תקלה נשקלה בזהירות,
והחלטות על תיקונים התקבלו
בכל שעה ביממה.
בעצם היו מפקדי סוללות
דוד:
לפני שהיו סוללות. הצבא
היה מעורב בפרויקט מהרגע
הראשון, ולחיילים שמפעילים
את המערכת יש מספרי
טלפון שלנו.
Áˢ· Ìȯ‚·
36
”תקופת הפיתוח של ’כיפת ברזל‘ הכניסה אותנו לאורח
חיים של אנשי קבע ביחידות שדה - עבודה מטורפת
במהלך השבוע, ולפעמים גם ימי שישי ובמוצאי שבת. לא
היה ערב שהגעתי בו הביתה לפני 11 בלילה. שכחתי איך
המשפחה שלי נראית כשהיא ערה. וכמובן, לא לקחתי יום
אחד של חופש במשך שלוש שנים. אבל אני לא מצטער
על שום רגע.“
הדובר הוא חנוך, ראש פרויקט ”כיפת ברזל“, והראיון נערך
במשרדי הפרויקט במתקן של רפאל בצפון. משתתפים בו
עוד ארבעה אנשים: גיורא, דוד, אמנון וחנה. כולם בוגרי
הטכניון, וכולם יצוינו כאן בשמותיהם הפרטיים בלבד.
”לא התאמצנו לבחור כאן בוגרי טכניון בשביל הראיון,“
מבהיר חנוך, בוגר הפקולטה להנדסת מכונות )5791(. “זה
באמת הצוות המוביל של הפרויקט, וכולם בוגרי הטכניון.
הקרדיט על ההצלחה מתחלק כמובן בין מאות האנשים
שהיו שותפים בפרויקט - טכנאים, מהנדסים, אנשי מינהל
- אבל האנשים שיושבים כאן הם בהחלט חוד החנית.“
øÏÈÁ˙‰ ÏΉ Íȇ
בשנת 4002 יצא קול קורא לתעשיות למתן פתרון ליירוט
רקטות קצרות טווח. התקבלו 42 פתרונות מחברות שונות,
ביניהם לוחמת לייזר )מערכת ה“נאוטילוס“( וגירסה
משופרת של מערכת ירי ”וולקן“. הפתרונות היו מגוונים
מאוד, והתחרות הייתה קשה. ניגשנו למכרז עם הצעה
למערכת בשם ”כיפת ברזל“. במשך שנה נבחנו החלופות
השונות על ידי צוות מומחים של מפא“ת, ובסופו של
התהליך נבחן הפתרון של רפאל - מיירט הפועל בכל מזג
אוויר.
ø¯‚˙‡‰ ‰È‰ ‰Ó
לפתח מערכת שתאתר איומים אוויריים - בעיקר רקטות
- ותנטרל אותם באופן אוטונומי. במערכת שלנו יש חישן
ר א י ו ן ע ם ה צ ו ו ת ה מ ו ב י ל ש ל ” כ י פ ת ב ר ז ל “ ,
ש כ ל ח ב ר י ו ה ם ב ו ג ר י ה ט כ נ י ו ן
מס י ר ו ת , צ י ו נ ו ת
ו כמה חלק י ם מ “ ט ו י ז