תשרי תשע"ד
17
הבכורה במשפחתה. "לימודים והשכלה היו
אצלנו בראש סדר העדיפויות" היא מציינת,
"והוריי עודדו אותנו ללכת להוראה, גם אחותי
הפכה למורה".
כמדריכה בתנועת בני עקיבא, הדריכה יפה
במשך שלוש שנים את שי פירון, כיום שר
החינוך. עם אמו של שר החינוך, אסתר פירון,
סגנית ראש עירית בת ים ומחזיקת תיק החינוך
בעיר, היא מקיימת כיום קשר מקצועי.
עם סיום לימודי ההוראה בסמינר תלפיות
בירושלים, החלה הלוי ללמד בבית הספר
תחכמוני בבת ים שבו למדה. היא עבדה בבית
ספר זה 71 שנה ולימדה בכל הכיתות. במשך
השנים השלימה תואר ראשון בחינוך ובחינוך
בלתי פורמאלי ותואר שני בבר אילן במנהיגות
ומנהל מערכות חינוך. כאשר פתחו את חטיבת
הביניים בבית הספר זבולון המר לבנים, עברה
הלוי הכשרה במכון וייצמן, להיות מורה
בחטיבה עם התמחות במתמטיקה.
"אני מלמדת ממקום שהיה לי בו הרבה קושי",
היא מתוודה ומתבדחת, "אם המורה שלי
למתמטיקה הייתה יודעת שהפכתי להיות
מורה למתמטיקה, היא הייתה מתה פעם
נוספת. כיוון שאני יודעת מה עברתי, לפני
שאני מתחילה חומר חדש אני מרגיעה, אומרת
לתלמידים שלא ידאגו, אני שם בשבילם.
נותנת להם ביטחון, כי יש ילדים שיש להם
פחד ממתמטיקה".
ההתנסויות שלה כמורה בחטיבת הביניים
העצימו אותה. "העריכו את העבודה שלי
כמחנכת והטילו עליי תפקידים" היא אומרת
ומזכירה לטובה את המנהלת לשעבר, רבקה
ירבלום, שהכניסה אותה להוראת מתמטיקה.
"כמו ילד שאומר לעצמו 'וואלה אני יכול',
שיפרתי את עצמי בכל שנה ולמדתי עוד".
במשך שנתיים שימשה כמנהלת משמעת של
בית הספר. "זה אומר לטפל בבעיות משמעת
הקשות ביותר ממקום של דיאלוג והבנה ולא
עונשים, ממקום שקט ורגוע", היא מסבירה.
"אני חושבת שלא צריך בהכרח להעניש, צריך
לדבר, כשאתה מדבר ונותן לדבר אתה לומד
על הילד. בכל מקרה אני לא מענישה מייד,
כדי לא לפעול ממקום של כעס. צריך ללמד
את הילד לקחת אחריות, לדעת שיש תוצאות
למעשים שהוא עשה, אבל אם הוא לא מבין
מה הוא עשה ואני מענישה אותו, לא השגתי
כלום".
תחרות מרגשת
עם היוודע שמות הזוכים בתחרות "המורה של
המדינה" הפכה יפה הלוי לכוכבת תקשורת.
כתבות בעיתונות הכתובה, ראיונות בטלוויזיה
וברדיו. בכתבה בעיתון קהילת יהודי לוב,
עאדא, הפכה הלוי לגאוות הקהילה. היא
מצולמת שם לצד הוריה המאושרים, משה
ורחל נעים, שניהם יוצאי לוב שהגיעו לארץ
ב-8491.
שמחה גדולה במיוחד גרם לה המפגש
המחודש עם אנשים מהעבר. "זו חוויה
מדהימה", היא מספרת, "כל המפקחים
שעבדתי אתם ומנהלים קודמים שאמרו לי
'תמיד ידענו שמגיע לך', הורים של תלמידים,
טלפונים ללא הפסקה, חבר'ה שלמדו בבית
הספר ומפרגנים, והכי חשוב תלמידים שלי
לשעבר. כמעט כל יום יש טלפון כזה מתלמיד
שרק שמע על זכייתי. גם לילדים שלי זה עשה
טוב, גאוות יחידה".
הזכייה החמיאה לה וריגשה אותה, אבל היא
שבה ומדגישה כי מה שחשוב לה הוא שהיא
עושה את מה שהיא אוהבת. עם זאת, היא
מבקשת להדגיש את המסר החינוכי החשוב
שנושא בחובו התואר. "מגיע כל הכבוד
ליוזמים של הפרויקט (ידיעות אחרונות,
הסתדרות המורים ומפעל הפיס) כי הוא מביא
את הילדים לממש את הערך של הכרת הטוב.
זה יפה שתלמידים יודעים להגיד תודה, זה
משהו שאנחנו מחנכים אליו, וסוף סוף הוא גם
מיושם".
ששת המורים הזוכים אמורים לצאת לשליחות
בארצות הברית מטעם הסוכנות היהודית
ולהיפגש שם עם אנשי חינוך, כל אחד אמור
להציג את רעיונותיו החינוכיים. האם כבר
חשבה על מה תדבר?
"אני מביאה את עצמי, לא הולכת לספר
סיפורים", היא משיבה בישירות אופיינית,
"אסור לוותר על אף ילד, להאמין
בהם, להקשיב להם, לפתח תקשורת
והבנה עם מי שנמצא מולך, הוא
אומר לך משהו".
ליפה ולשלמה לוי, העוסק בשיווק
חפצי נוי, חמישה ילדים, ארבעה
בנים ובת, ושבעה נכדים. בתה למדה
משפטים אך עברה ללמוד חינוך,
"היא חושבת שחינוך יותר מעניין",
אומרת הלוי בחיוך, "היא שואפת
קדימה". יש לה בן שהוא מורה ללשון ותנ"ך
בחטיבה ברמלה, בן נוסף לומד משפטים, בן
סטודנט להנדסת בניין ובן שסיים כיתה י"ב
ומתעתד ללכת לישיבת הסדר בשדרות. "כולם
מדריכים בבני עקיבא, בוגרי יחידות קרביות
בצבא", היא אומרת בגאווה, "גם בתי הייתה
בשירות לאומי, בבית הילד בגילה".
עם ניסיון של 23 שנות הוראה, היא מוכנה
לומר מה צריך לדעתה לשפר, אם כי חוששת
להישמע ביקורתית מדיי. "אני חושבת
שהתלמידים לא מגיעים מספיק מוכנים
לחטיבה מבית הספר היסודי, דרושה יותר
מקצועיות, במיוחד במתמטיקה. המערכת
צריכה לחתור לכך שייכנסו יותר מורים
מקצועיים. כמו כן חשוב שמורים יעשו
יותר ביקורי בית וינסו להצמיח את הילדים,
להעצים אותם, להחדיר בהם שהם מסוגלים.
ילדים מגיעים לחטיבה כאשר הם לא
מאמינים בעצמם. תנאי חשוב הוא להקטין
את הכיתות, כי קשה לגלות ילדים בכיתות
של 04 ילד, אבל משם, מהיסודי, צומחים
■
התלמידים".
תעודת הזכייה והפסלון, פרס
המורה המצטיין לשנת 3102