Next Page  37 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 37 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

37

ספר חדש וכצוות מקצועי חדש נתקלנו

בכיתות בתופעות של חוסר רגישות לקבלת

השונה. ילדים התייחסו למגבלות של ילדים

אחרים בלעג. היה ילד מגמגם באחת הכיתות

שהילדים נהגו לחקות אותו, ילדה אחרת

שסבלה ממגבלה פיסית זכתה להתעלמות

מצד חברי הכיתה, ילדים כינו אחד את השני

בשמות גנאי כמו: מוגבל, מפגר, שמן. הבנו

שהערות מטיפות כמו 'תפסיק לחקות את

הילד', במקרה הטוב יגרמו לילד להפסיק

באותו רגע, אך לא יגרמו לו להפנים את הערך

שעומד מאחורי הדבר. בעקבות זאת החלטנו

שאנו רוצים להפגיש את הילדים עם שוֹנוּת.

בנינו תוכנית שמאחוריה הרצון שבית הספר

יהפוך למקום שיעצים את האישיות שלהם,

את החברה והסביבה שלהם".

לדברי קורן, "בגלל שלא הרגלנו ילדים מגיל

צעיר לראות שונות ואחרוּת, יצרנו התניה

חברתית של מרחק ובידול, ואלה דברים

שאנחנו רוצים להוקיע מגיל צעיר. כאשר

רים לנושא הם לומדים לקחת אחריות, וזה

ֵ

ע

כשלעצמו הופך אותם להיות יותר רגישים".

קורן משחזרת את הקשיים בתחילת הדרך.

"בפעם הראשונה שהגיעה לבית הספר

מדריכה בכיסא גלגלים, הייתה היסטריה והיינו

צריכים להרגיע את הילדים. היום מבחינתם

מראות כאלה הם חלק מהסביבה הטבעית של

בית הספר".

ושנה לאחר מכן

2009

בית הספר הוקם בשנת

הוכנס הפרויקט. מנהלת בית הספר, סיגלית

עמר, מספרת שבתחילה היו לה חששות:

"זה לא פרויקט שגרתי, במיוחד בבית ספר

הנמצא בתחילת דרכו, אבל הבנתי שיש

פה ערך חברתי חשוב מאוד. זה ערך עליון

להכיר את האחר, לקבל אותו ולהנגיש את

המוגבלות לילדים. מהר מאוד ראיתי שהילדים

משתוקקים למפגש עם המדריכות. זה הפך גם

להיות חלק מהשיח של ההורים ושל הקהילה.

בבית הספר הזה יש אווירה נוחה לקבלה

מכסימלית של האחר".

במהלך התוכנית נוסעים התלמידים למפעל

"אלווין", מפעל עבודה שיקומי המעסיק אנשים

עם התפתחות שכלית מאוחרת. במסגרת

הסיור במפעל נערך ביקור בגן החושים, שבו

לומדים על חמשת החושים ועל הדרך בה

מתמודד אדם שחסר את אחד החושים. "דרך

הסיור וההדרכה המשותפת מתקיים מפגש

בלתי אמצעי של העצמה הדדית שמאפשר

לתלמידים התבוננות בוגרת יותר ומעמיקה

על עצמם", מסבירה קורן.

התלמידים עורכים

סקרי נגישות

בכיתה ה' התוכנית מתמקדת בנושא "מקום

לכולם", שבו עיקר הפעילות עוסקת בתחום

הנגישות. בתחילת השנה חוזרים הילדים על

התכנים שלמדו בשנה שעברו, בהמשך עובר

המוקד לנגישות. הילדים יוצאים לרחוב

ועושים סקר נגישות שבו נשאלים תושבי העיר

שאלות שבוחנות את המודעות שלהם לנושא

הנגישות לבעלי מוגבלויות. בהמשך מחולקים

הילדים לקבוצות וכל קבוצה עורכת "מבצעי

נגישות" שונים.

אחת הקבוצות שלחה מכתב לראש העיר

וביקשה ממנו להנגיש אזורים שונים בעיר

לנכים. קבוצה אחרת הלכה לאחת המסעדות

בעיר והכינה עבורה תפריט בכתב ברייל.

קבוצה נוספת הלכה לקניון וחילקה לעוברים

ושבים פליירים שהכינו הילדים ובהם הסברים

פינת חי שנבנתה

בשיתוף עם ההורים

שביל גישה לנכים המוביל

לבית הספר