אייר תשע"ד
38
מהי נגישות ומה זה אומר להיות חברה נגישה.
קבוצה אחרת הלכה להתנדב עם קשישים
בבית אבות. כל זאת מתוך מטרה שהילדים
יכירו אוכלוסיות שונות בחברה, יקחו אחריות
על סביבתם ויעזרו גם לאנשים בעלי מוגבלות
להיות חלק מהחברה.
שירה בן ישראל, מחנכת ה' בנים ורכזת שכבות
ה'-ו', שהגיעה השנה לבית הספר, מספרת על
התהליך שעברה: "כשראיתי את המדריכות
של 'מקום לכולם' נבהלתי בהתחלה. מהר
מאוד ראיתי שהילדים מקבלים את זה באופן
טבעי לחלוטין. זה הישג אדיר ונדיר כי בדרך
כלל כשילד פוגש מוגבלות הוא נבהל, ופה
אין רתיעה, הכול על השולחן". ועמר מוסיפה:
"ראינו שהמפגש האנושי עם המדריכות על
בסיס קבוע הופך את התלמידים שלנו להיות
רגישים יותר. אנו מאמינים שאחרי תהליך
למידה של מספר שנים, הילדים ייצאו עם חוסן
נפשי וגם חברתי, ואת זה הם יקרינו לסביבה,
לבית, לקהילה".
בן ישראל מספרת: "הילדים למדו מושגים כמו
נגישות, יחס לאחר, לתת מקום לאחר. במקביל
העברנו פעילויות על השונה בחברה יחד עם
פסיכולוגית. הם למדו להעניק מחמאות זה
לזה ולעצמם ולדעת שאם יש למישהו חיסרון
או קושי, יש לרוב משהו בתחום אחר שישלים
את החסר הזה. הילד לומד שאין דבר העומד
בפני הרצון. אם הוא מציב לעצמו יעד, גם אם
יש קשיים בדרך, הוא יוכל להגיע אליו אם
יחתור לכך".
בסיום הפרויקט מתקיים בבית ספר "יום שיא"
בנושא קבלת האחר, בנוכחות ההורים, שאותו
מכינים ילדי כיתות ד'-ה'. במסגרת יום השיא
מועברת להורים הרצאה בנושא, וכן מתקיימות
פעילויות שונות. ביום השיא בשנה שעברה
נחשפו הילדים לתו החברתי של "מעגלי צדק",
המעודד עסקים לשמור על זכויות עובדים ועל
נגישות לאנשים עם מוגבלות. ביום השיא
האחרון למדו התלמידים וההורים את השיר
"אני ואתה נשנה את העולם" בשפת הסימנים.
שילוב תלמידי החינוך
המיוחד
בבית הספר יש כיתה מקדמת אחת, רב גילית,
תלמידים עם מוגבלויות
15-
בה לומדים כ
שונות, לרוב לקויות למידה וקשיים בתחום
ההתנהגותי-רגשי. לדברי המנהלת סיגלית
עמר, "ההצלחה של בית הספר מתבטאת בכך
שכל שנה שלושה ילדים בממוצע מהכיתה
המקדמת עוברים לכיתה רגילה".
אורטל אבילחאק, מחנכת הכיתה המקדמת,
מספרת כי ילדי הכיתה לקחו חלק בכל
פעילויות הפרויקט. לפיכך מעבר לתרומה
החינוכית שקיבלו מהפרויקט, הושגה גם
מטרה נוספת המיוחדת להם, של שילוב
חברתי עם תלמידי הכיתות האחרות והרחבת
המעגל החברתי שלהם. "פתאום הילדים
האלה מובילים משהו בבית הספר", היא
מספרת, "הם הציגו בטקס ביום השיא, הפעילו
תחנות פעילות עם המדריכות. כשהם ראו
שיש אנשים מבוגרים ועצמאים שהגשימו
חלומות למרות המוגבלות שלהם, זה הראה
להם שהקושי שלהם לא צריך לעצור אותם".
לדברי רונית מרקוביץ, מומחית שילוב של
מתי"א (מרכז תמיכה יישובי אזורי), "בית
הספר עושה מאמצים גדולים בתחום של הכלת
השונה. העשייה הזו פותחת שיח ומאפשרת
גישה ושותפות אמיתית של התלמידים.
המפגש שלהם עם מדריכות בעלות לקויות
אורטל אבולחאק,
מחנכת הכיתה
המקדמת: "פתאום
הילדים
האלה מובילים משהו
בבית הספר, הם הציגו
בטקס ביום השיא,
הפעילו תחנות פעילות
עם המדריכות. כשהם
ראו שיש אנשים
מבוגרים ועצמאים
שהגשימו חלומות
למרות המוגבלות
שלהם, זה הראה להם
שהקושי שלהם לא
צריך לעצור אותם"
אורטל אבולחאק, מחנכת הכיתה המקדמת בשיעור פרטני