Next Page  40 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 40 / 68 Previous Page
Page Background

ע

דן היא עיר נמל חשובה ומרכז סחר

בינלאומי בדרום תימן, לחופי הים

האדום. יש עדויות על קיום יהודי בעיר

כבר מהמאה השנייה והשלישית. במסמכי

גניזת קהיר נמצאו התכתבויות מהמאה

העשירית בין סוחרים יהודים מהעיר עדן

לעמיתיהם במצרים, וכמו כן היא מאוזכרת

עדן

13-

במכתבים של הרמב"ם. עד המאה ה

הפכה למרכז של החיים היהודיים בתימן.

מנהיגי הקהילה גרו בה וניהלו משם את

הקהילה היהודית במדינה. השפעת המנהיגים

מעדן פשטה לאורך חצי האי ערב והגיעה עד

פרס ובבל.

האיש שמאחורי המרכז

האיש שמאחורי המרכז והרוח החיה בפעולת

האיסוף והשימור, הוא דני גולדשמיד, אדריכל

והיסטוריון, נצר למשפחה מעדן. סבו וסבתו

הם משה ואסתר נתנאל, המוכרים לבני תל

אביב כמקימים והבעלים של קולנוע אסתר

(על שם הסבתא), שפעל במשך עשרות שנים

בכיכר דיזנגוף. אסתר נתנאל הייתה נכדתו של

יהודה מנחם משה, נשיא הקהילה ומהדמויות

הבולטות והמשפיעות בעדן, מי שרכש את

השטח והגה את רעיון בניית בית הכנסת

"קול יהודה" כמרכז ליהודי עדן שעתידים היו

לעלות לארץ ישראל.

עיון במסמכים ובארכיון המשפחתי שלו,

הראה לגולדשמיד כי בני משפחת מנחם משה

מעורבים כמעט בכל פן בחייה של יהדות עדן.

לפני כעשרים שנה החל לכתוב באוניברסיטת

תל אביב עבודת תזה שעסקה בסיפור

ההיסטורי של משפחתו ושל קהילת יהודי

עדן. מאוחר יותר החליט לעשות תערוכה,

יחד עם אוריאל מסה, בן דודו, צלם בעיסוקו,

שאביו היה ראש הקהילה. לצורך התערוכה

רוכזו חומרים, תמונות וחפצים, שהפכו מאז

לתערוכה של קבע בבית המורשת.

מטבע הדברים במרכז המורשת מדגישים את

תולדות הקהילה בעת החדשה, החל משנת

, השנה שבה כבשה בריטניה את נמל

1839

עדן ואת המחוזות הסמוכים אליו. מיקומו

של הנמל, לחופי האוקיינוס ההודי ובפתחו

של הים האדום, הפך אותו ליעד אסטרטגי

שחשיבותו עלתה כעבור שלושים שנה, עם

פתיחת תעלת סואץ.

המוצגים שבבית המורשת נאספו בדרכים

שונות. "מחפשים חומרים בעיקר בקהילה,

אנשים זוכרים ומספרים עדויות וכן מוסרים

מוצגים. אני גם קונה בשוקי עתיקות. באנגליה

יש יותר מודעות לשימור. עדן הרי הייתה חלק

מהאימפריה הבריטית. למשל, ראיתי שם

תחריט עם שם של אונייה - "עראבייה". קניתי

אותו. כעבור כמה חודשים ראיתי באינטרנט

שזהו שמה של אונייה שעברה בעדן בסוף

."19-

המאה ה

מצד אביו, גולדשמיד הוא נצר למשפחה

חרדית ממאה שערים שהגיעה לארץ ישראל

מרוסיה הלבנה. אביו, שהיה דתי

1860

בשנת

אך לא חרדי, הגיע לתל אביב אחרי מלחמת

העולם הראשונה, ואף היה אחראי על בניית

קומת הכניסה המשמשת

כמרכז מורשת של יהודי עדן

מורשת

יהודי עדן

בלב תל אביב

בית הכנסת "קול יהודה", מרכז עדת יהודי עדן בישראל, ניצב בתחילת רחוב

ליליינבלום בתל אביב. במהלך השבוע מתקיימות בו תפילות בנוסח ספרדי,

ובשבתות מתפללים בו בנוסח עדן. קומת הכניסה של הבניין משמשת כמרכז

מורשת יהודי עדן. החלל המרשים מאכלס אוסף של מוצגים ומסמכים מעברהּ

של קהילה יהודית מפוארת שכמעט אינה מוכרת בישראל

צילמה: אסנת קרסננסקי

§

כתב: דוד שליט

אייר תשע"ד

40