אייר תשע"ד
39
שונות, באופן מתמשך ולא חד פעמי, הופך את
קבלת האחר לדרך חיים ולא לסיסמאות".
ומה אומרים הילדים? דביר צור, תלמיד כיתה
ה': "התוכנית עזרה לכיתה להתחשב ולעזור
אחד לשני. למדנו להתחשב באנשים עם
מוגבלויות ולהבין שהם כמו כל אחד אחר פה".
נופר חתן, תלמידת כיתה ו': "התוכנית גרמה
לי להבין שגם אדם עם מוגבלות יכול להצליח,
כי לכולם יש מוגבלות, יש כאלה שהמוגבלות
שלהם נראית לעין ויש כאלה שלא. פשוט
צריך להתמודד ולא לוותר".
הודיה ראובן, תלמידת כיתה ו': "למדתי שלכל
אדם יש
מוגבלות משלו. לי יש סי.פי, והילדים
בכיתה למדו להכיר את זה ולהתייחס אליי כמו
לכל אחד אחר".
מרבים בעשיית חסד
מלבד הערך של קבלת האחר, חרט בית הספר
על דגלו גם את ערכי הציונות והמצוינות, והוא
פועל להטמעת ערכים אלה בקרב התלמידים.
"2000
בבית הספר מופעלת תוכנית "מצוינות
תלמידים מצטיינים
50
בה לומדים וחוקרים
משכבות ד' עד ו', המשתתפים בשיעורי
העשרה במקצועות המדעים והמתמטיקה.
"הלמידה דרך המחקר, הניסוי, המחשב,
והספרים, החשיפה המעמיקה לתחום
המדעים וההיכרות עם אנשי מדע, מובילה את
התלמידים לחוות הצלחות בתחום ולראות את
עצמם כמוכשרים להתפתח כמדענים לעתיד",
מסבירה עמר.
את נושא הציונות מובילים תלמידי שכבה ג',
הלומדים חינוך לאהבת הארץ דרך טיולים,
מפגש עם אנשי מפתח בחברה הישראלית,
חיבור לתרבות ולמידה על השורשים של
הציונות. בנוסף, מדי שבוע מתקיים בבית
הספר טקס הנפת הדגל לכלל התלמידים,
הכולל את שירת המנון המדינה והנפת הדגל.
"כל אלה יוצרים חיבור במגוון דרכים לעם
ישראל וארץ ישראל. אנו שואפים שאלו
יובילו את תלמידינו להיות בעתיד משפיעים
ומובילים בכל התחומים בחברה", מסביר
הרכז החברתי מתניה רייכמן.
השנה זכה בית הספר באות הצטיינות של
חסד וחמ"ד על עשיית חסד משמעותית לאורך
שנת הלימודים. לדברי רייכמן, בית הספר
קיים מבצעים רבים סביב נושא הנתינה, כמו
איסוף מוצרי מזון למשפחות נזקקות בשיתוף
עם הורי בית הספר או אירוח חיילים לפעילות
אריזת חבילות לחיילים, והוא מקיים שיתוף
פעולה הדוק עם מחלקת הרווחה בעיר.
בבית הספר מאמינים כי לסביבה בית ספרית
נעימה ויצירתית יש תפקיד חשוב בהתפתחות
התלמידים. לכן לדוגמה הוקמה בבית הספר,
ביוזמתו של סגן המנהל אבי אבנעים, פינת חי.
לדברי אבנעים, "פינת החי נבנתה בשותפות
עם ההורים. כל הורה תרם את חלקו וביחד
בנינו פינה חווייתית שנותנת עוד מימד ללמידה
ומאפשרת מקום של חוויה לתלמידים".
פינת מרגוע נוספת היא חדר החלומות. בחדר,
שנושאו הוא "חלומות נוף ילדות", יכולים
הילדים לצאת משגרת הלימודים ולהיכנס
לחדר עם קירות מצוירים בוורוד, שבו מוצעים
להם ספריה, מחשבים, בובות, משחקים ועוד.
"בית הספר נקרא בית חינוך, וכחלק מזה אנו
מספקים לילד סביבה ביתית ונעימה שתעצים
אותו ותביא אותו לא רק להישגים לימודיים
אלא תהפוך אותו לבוגר איכותי, ציוני, עם
השכלה ותחומי דעת נרחבים", מסבירה
■
המנהלת סיגלית עמר.
שירה בן ישראל,
מחנכת כיתה ה' ורכזת
ה'-ו': "הילדים למדו
מושגים כמו נגישות,
יחס לאחר, לתת
מקום לאחר. במקביל
העברנו פעילויות על
השונה בחברה יחד עם
פסיכולוגית. הם למדו
להעניק מחמאות זה לזה
ולעצמם, ולדעת שאם
יש לי חיסרון או קושי,
יהיה משהו בתחום אחר
שישלים את החסר הזה.
הילד לומד שאם הוא
מציב לעצמו יעד, גם
אם יש קשיים בדרך,
הוא יוכל להגיע אליו אם
יחתור לכך"
שירה בן ישראל, מחנכת כיתה ה’ ורכזת ה’-ו’ מתניה רייכמן, הרכז החברתי