בשעת שיעור, באמצע יום
לימודים, החצר שמאחורי
בית הספר "נעמי שמר"
בפתח תקוה שוקקת חיים:
התלמידים עובדים בפרדס. הם עודרים, משקים,
מודדים ואולי גם שותים מיץ תפוזים סחוט, היישר
מהעץ. הפרדס שניטע בחצר בית הספר הוא אמנם
צעיר, בן שבע שנים בסך הכל, ורק לא מזמן החל
לתת פרי - אבל הוא לב בית הספר, ואין לדעת
אם נעמי שמר הוא בית ספר עם פרדס או פרדס
עם בית ספר.
בית הספר הוקם לפני 11 שנה בשכונת אם
המושבות, ובשנים הראשונות התנהלו הלימודים
בו בקרוואנים. כיום אין להכירו: המבנה הגדול
של בית הספר מאכלס מספר שיא של 048 ילדים
בכיתות א' ועד ו', ארבע כיתות בשכבה. זהו בית
ספר קהילתי שמתהדר בשילוב של ילדים עם
צרכים מיוחדים וגם בפרויקט תקשוב. אך למרות
קידום הטכנולוגיה, הפרדס הוא ללא ספק הייחוד
של בית הספר.
לפרדס ניתן שם יומרני, "האקדמיה לחקר
הסביבה", אבל המטרה בנטיעתו היתה פשוטה
– "לשלב את הצומח בבית הספר", כדברי
אורית בצלאל, אחת המורות בצוות המדעי
של בית הספר, שמובילה את הלמידה בפרדס
ופרויקטים שונים תחת הכותרת קיימות. "הפכנו
את הפרדס לסביבה של מחקר, בין השאר כדי
לבסס את ערך הקיימות", היא מספרת. הפעילות
בפרדס מתקיימת הן במסגרת שיעורי המדעים
עם כיתה מלאה בשכבות א'-ג', אך גם בקבוצות
קטנות ופרטניות של תלמידים (באותן שכבות).
בקבוצות אלה נוסף הממד הטיפולי, שכן חלק
גדול מהילדים המשתתפים בהן הם בעלי בעיות
רגשיות וחברתיות.
לתלמידי בית הספר אין צורך לצאת לטבע:
הפרדס מספק טבע - בבית. "המקום נותן מרחב
ומענה לכל התלמידים, על שונותם", אומרת
בצלאל. "כשעובדים בקבוצות של חמישה ילדים
בפרדס, סביבת הלימוד של התלמידים משתנה
וזה משפיע עליהם. עבור כלל הילדים, אנחנו
משנים את דפוס החשיבה כלפי הסביבה", היא
ממשיכה. כך למשל, את העצים משקים בעזרת מי
גשמים. בבית הספר רכשו ארבעה מיכלים ענקיים
האוגרים מי גשמים והילדים ממלאים בהם מזלפים
ומשקים את העצים. הפעולה הזו מלמדת את
הילדים על חיסכון במים. הילדים מטפלים בעצים,
מדשנים, גוזמים, עורכים תצפיות שבהן עוקבים
אחרי הצמיחה, קוטפים את הפירות ומכינים מיץ
וריבה. הם גם לוקחים חלק מהפירות לביתם.
בצלאל מספרת כי העבודה בטיפול בפרדס
מלמדת את הילדים באופן בלתי אמצעי ערכים
שונים, כמו אכפתיות וגילוי אחריות לסביבה,
יצירת תרבות של שיח, הפעלת חשיבה ביקורתית
כלפי הלמידה ופיתוח אסתטיקה. בעבודה בשיתוף
פעולה, משפרים את היכולות החברתיות ומפתחים
סובלנות לשונה. "אנחנו מוצאים את הזמן גם
לשוחח על דברים שלא קשורים רק למערכת בית
הספר. דברים שמטרידים את הילדים ומעסיקים
אותם מבחינה חברתית. הפרדס הוא כלי להגיע
לילדים. אני מאמינה שאפשר להגיע ללב של
הילד דרך הצמחים", מסכמת בצלאל.
בשכבות א'-ג' מניחים את הבסיס לחקר.
כך למשל, בכיתה ג', כשנלמד נושא הצומח,
הילדים יוצאים לפרדס ורוכשים את מיומנויות
החקר, כמו שאילת שאלות (למשל: מה מטרת
התצפית? מה אנחנו בודקים?) העלאת רעיונות
ולמידה של נושאים, כמו איך לזהות את הצמחים
בעזרת זכוכית מגדלת, וגם את האיברים השונים
של הצמח: שורש, גבעול וכדומה. הילדים מזהים
גם את התכונות של הצמחים והמרקם שלהם:
גודל, צבע, ריח וצורה. כמו כן, עורכים השוואה
בין סוגים שונים, לומדים על צמחים רעילים כמו
סרפד ובדרך מזכירים גם את הפטריות שאסור
לגעת בהן. אחר כך לומדים על חלקי הזרע,
כשהזרעים נלקחים מפירות שצומחים בפרדס.
בפרדס 52 עצים, ואתרוג ראשון צמח
באחרונה. יש גם אשכוליות, תפוזים, קלמנטינות
וקומקוואט. מכל העצים, עצי הלימונים מניבים
הכי הרבה פירות. את הפירות מקבלים הילדים
שעובדים בפרדס על פי השיפור וההתקדמות
שלהם בלימודים. בקרוב יחגגו כאן "יום כתום",
יום שלם שמוקדש לפרדס וכולל מאכלים כתומים
שהילדים מביאים, הכנת ריבות מהפירות וסחיטת
מיץ תפוזים. היום הכתום יתרחש כשהקומקוואט
ייעשה כתום. כרגע הוא ירקרק.
בצלאל מנחה את קבוצת המנהיגות הירוקה,
ששותפים בה ילדים משכבת ה'-ו' שנבחרו על
ידי המחנכות והמורות למדעים, על פי התנהגות
וגילוי אחריות ולא על פי הישגים לימודיים.
הילדים בקבוצה מובילים את פרויקט הקיימות
שהחל השנה בבית הספר וגם עובדים בפרדס.
שני הפרויקטים - העבודה בפרדס ועם קבוצת
המנהיגות - נעשים בשיתוף ובתמיכת מרכז
החינוך הסביבתי של פתח תקוה. מטרת פרויקט
הקיימות שהחל בראשית השנה היא להוביל
את החשיבה על הסביבה. זה כולל הסברה על
צמצום השימוש הבזבזני במשאבי טבע ועידוד
הילדים לתרום למען הסביבה. הילדים בקבוצה
נפגשים מדי שבוע עם מדריכה שמלמדת אותם
על פסולת ומיחזור.
כל אלה הם ניצנים שמטרתם להוביל את בית
הספר למהפכה בנושא הקיימות ולהפוך אותו
לירוק. כך למשל, השנה השתתפו ילדי בית הספר
בפרויקט שכותרתו "משקית לתיק", ובו נטלו
חלק בתי ספר בעיר. הילדים קיבלו הסברים על
משבר הפסולת, ומדוע צריך לצמצם את הפסולת
ובייחוד את השקיות. לאחר שלב הלמידה, הם
יצאו לפעילות. בכל שבוע, תלמידי כיתה אחרת
יצאו למסע הסברה עם ההורים ברשתות המזון
באזור המגורים, שמטרתו להמיר את השקית בתיק.
"עודדנו אותם לגשת למבוגרים, ולעודד אותם
לעבור משקית לתיק", אומרת בצלאל. "הילדים
היו שגרירים למען הסביבה. הם היו צריכים לתעד
את הפעולות הללו – בעזרת ההורים – והם שלחו
לנו תמונות וסרטונים. לימדנו את הילדים מדוע
חשוב לצמצם".
// טבע בחצר האחורית
חינוך אחר
בחצר האחורית של בית הספר "נעמי שמר"
בפתח תקוה ניטע פרדס, והתלמידים
עמלים על טיפוחו. הם מדשנים, עודרים,
משקים וקוטפים - ולומדים על איכות
הסביבה בדרך הכי טובה שאפשר
צילומים מור ברנשטיין
תמירה גלילי
מדעי
התפוזים
גם
התלמידים מחלקים לתושבי
השכונה תיקי בד במקום
שקיות ניילון
בתמונה העליונה: שיעור
קיימות בפרדס. למטה: שיעור
ליד מיכל המים שאוסף את מי
הגשמים מהמרזבים
21
שיעור חופשי
>
ינואר 5102