// אמנות
אתנחתא
כ
שמתקשרים למספר הטלפון של
“מרכז נא לגעת”, נשמע קול נעים
המוסר את ההודעה הבאה: “שלום
וברוכים הבאים, אין עוד מקום כזה
בעולם. תיאטרון, מסעדה ומרכז אירועים בנמל
יפו”. ובכן, לא הלכנו לבדוק מה קורה בעניין
הזה בעולם, אבל נסענו ליפו וראינו שיש שם
משהו שמבטיח וגם מקיים. מוסד שפועל בבית
אבן יפהפה ומכוון כולו לטובת בעלי צרכים
מיוחדים ובראשם כבדי ראייה ושמיעה, עיוורים
וחירשים שפשוט מבקשים לגעת, ליצור ולבלות
בדיוק כמונו.
על הרעיון והחזון של המקום הזה חתומה
הבמאית עדינה טל, מייסדת המרכז (שהוקם
ב־2002) וקבוצת התיאטרון היחידה בעולם
שכל שחקניה הם חירשים-עיוורים. טל פרשה
מניהול המרכז אך רוחה שורה על המקום שמכוון
לסובלנות, הבנה וקשב, שהולמים מאוד את
המסר המוכר כל כך, “האחר הוא אני”. כל
כך נחוץ וחשוב המסר הזה, אלא שהמבקשים
להטמיע וליישם אותו נתקלים לא פעם
בסטריאוטיפים, דעות קדומות ושאר קשיים,
כך שמתבקש לבחון מקרוב מקום שפועל ברוח
הזו כבר שנים ויש לו גם קבלות.
אמנם, ברוח הימים האלה התמיכות
מהממשלה קוצצו וגם התרומות והחסויות פחתו,
אבל הנאמנות לרעיון נשארה וכעת נדרשות
יצירתיות, יעילות ונחישות כדי להמשיך.
הפעילות במקום מתמקדת בשני תחומים: הצגות
וסדנאות המיועדות לילדים, בני נוער ומבוגרים
במטרה לתת במה לבעלי מוגבלויות, שמצליחים
באמצעות אמנותם לגעת בנו.
כך למשל, ההצגה “לא על הלחם לבדו” היא
הצגה ותיקה ומוצלחת מאוד שעוברת בימים
אלה תהליך של הידוק וליטוש על ידי הבמאי
דני ארליך. ההצגה מבוצעת על ידי אנסמבל
של 11 שחקנים חירשים ועיוורים שלוקחים את
הצופים למסע בעולמם. על רקע לישת הבצק
ואפיית הלחם, כשהניחוח המתפזר באולם, נוצר
קשר מיוחד בין השחקנים לקהל המדגיש את
הצורך של כולנו בקשר. ההצגה מועלית באופן
רצוף במרכז.
במקביל , מעלה התיאטרון את “נסיך
תרנגול”, הצגה מומלצת לילדים בכיתות א’-ד’
על פי סיפורו של רבי נחמן מברסלב, “מעשה
בהינדיק”. ומה מתרחש בה? המולה והתרגשות
גואות בממלכה רחוקה-רחוקה. הנסיך עומד
להתחתן, ההכנות בעיצומן וההזמנות לחתונה
כבר נשלחו, אלא שאז, למרבה ההפתעה, מתחיל
הנסיך להתנהג כמו… תרנגול. ויש כמובן הפי
אנד והכל בא על מקומו בשלום כשכולם
מבינים לבסוף שכל אחד מאתנו הוא לפעמים
גם קצת תרנגול.
ההצגה מבוצעת על ידי צוות המלצרים
במקום (שמפעיל מסעדת חושך יחידה במינה
ומתחם של בית קפה ואירועים שכל המלצרים
בהם כבדי ראייה ושמיעה, עיוורים וחירשים)
שעברו תהליך ארוך של חזרות, שבמהלכו נוצרה
שפת תיאטרון חדשה ומעוררת השראה. ההצגה
מועלית באולם הבית וניתן להזמינה לבתי
הספר. אחרי ההצגה נערך פאנל של שאלות
ותשובות בהשתתפות השחקנים.
בימים אלה מגיעות לשיאן החזרות להצגה
החדשה, “המפעל”, בבימויו של משה מלכה,
שבכורתה צפויה בראשית מאי. בהצגה ישתתפו
כמובן שחקנים חירשים ועיוורים, שיגוללו את
סיפורה של קבוצת בעלי מוגבלויות שפותחת
במרד נחרץ נגד מי שמנסה לתייג ולהפלות
אותה, עד לניצחון. התוכנית היא להציג את
“המפעל” במקביל ל”לא על הלחם לבדו”,
בפני תלמידי חטיבות הביניים והמבוגרים
באולם המרכזי.
בת שבע רבנסרי, השחקנית הבולטת בהפקת
“לא על הלחם לבדו”, עובדת עם מתורגמנית
על מופע יחיד משלה בבימויה של מיכל מירון.
מדובר על מופע בן כ־02 דקות שיועלה בפני
קבוצות קטנות - מורים, תלמידים ומנהלים -
בחדר הסדנאות של המרכז ויאפשר לצפות
מקרוב מאוד בניצחון רוח האדם ובאמנותה של
רבנסרי, השואפת לתקשורת, מנסה בעזרת הומור
נא לגעת -
ולהתקרב
במרכז נא לגעת מציעים לילדים ומבוגרים הצגות תיאטרון
וסדנאות הפותחות צוהר לאמנותם של כבדי שמיעה
וראייה, חירשים ועיוורים שלא עושים לעצמם הנחות
בימים אלה מגיעות לשיאן החזרות להצגה החדשה, ״המפעל“,
בבימויו של משה מלכה, שבכורתה צפויה בראשית מאי.
בהצגה ישתתפו כמובן שחקנים חירשים ועיוורים, שיגוללו
את סיפורה של קבוצת בעלי מוגבלויות שפותחת במרד
נחרץ נגד מי שמנסה לתייג ולהפלות אותה, עד לניצחון
ינואר 5102
<
שיעור חופשי
32