היא שהמורה יתפתח, ואני נותנת לו את המרחב
לעשות זאת ומעודדת יזמות", מסכמת צדוק.
המורים יוזמים ויוצרים
גם חאתם אבו קווידר, מנהל בית הספר הניסויי
"נווה מדבר", רואה בשותפות את אחד הבסיסים
החשובים לניהול, שמוביל להישגים. בית הספר,
שזכה בפרס החינוך בשנה שעברה, משרת את
הפזורה הבדואית, והמורים בו הם בדואים, ערבים
ויהודים. "שילוב המורים הוא פורה ומעניין.
המורות היהודיות מלמדות מקצועות שקשה
למצוא מורים עבורם במגזר שלנו, כמו עברית,
חינוך גופני ומחול מודרני", אומר אבו קווידר,
ומתגאה כי "זה בית הספר הבדואי הראשון שנבנה
בו סטודיו מיוחד למחול".
פרס החינוך הארצי ניתן לבית הספר על
תרומה ייחודית לחינוך, הצטיינות בפעילות
ליישום הלמידה המשמעותית, למידה בדרך
חקר ולמידה שיתופית, קידום תוכניות לימודים
בסביבת למידה מגוונת, פעילות למניעת נשירה
ומתן מענה לצרכים השונים של התלמידים,
הצטיינות בהטמעת הלמידה המשמעותית באופן
יצירתי ומגוון, הובלת תוכניות בית־ספריות
המותאמות לצורכי התלמידים והקהילה וקידום
תוכניות לימודים בסביבת למידה חוץ־כיתתית
עשירה ומגוונת.
האוכלוסייה שמגיעה לבית הספר אינה
עתירת משאבים. עם זאת, רבים מההורים
רואים בבית הספר את העתיד והתקווה, לילדים
וליישוב כולו - ותורמים, משקיעים ועוזרים
, יש
2000
לפתח אותו. בבית הספר, שהוקם בשנת
מרכזי למידה מגוונים כמו חממה מדעית, תחנה
מטאורולוגית ממוחשבת שמחוברת לשירות
המטאורולוגי בבית דגן ובריכה אקולוגית. כמו
כן, נבנה בו "האוהל הבדואי", שמשמש מקום
ליישוב סכסוכים באמצעות המשפט הבדואי
ובהלימה למשפט הישראלי המודרני; והתלמידים
משתתפים בפרויקט ארכאולוגי, יחד עם רשות
העתיקות. "כשנכנסים לבית הספר ורואים את
הצמחייה הירוקה, שעון השמש, תחנת הרוח
ומזרקות המים, מיד מרגישים רוגע", אומר אבו
קווידר.
אבו קווידר התחיל לנהל את בית הספר
, אחרי לימודי תואר שני.
25
, כשהיה בן
2002־
ב
תלמידים ועובדים בו
1,000־
כיום לומדים בו כ
אנשי צוות. "מנהיגות מתחילה במנהל", הוא
67
אומר. "אני חושב שהמנהיגות שלי מתבססת על
היכולת להאמין באנשי הצוות, להניח להם לפתח
יוזמות ולתמוך בהם. אני מכבד את המורים,
משתף את ההורים, ומכוון את כולם לאותה
מטרה – לקדם את התלמידים ולהפוך את בית
הספר למקום חשוב ומרכזי בחיי התלמיד". בית
הספר זכה בפרס "קליטה מיטבית", על קליטה
מיטבית של מורים חדשים, הכלתם, טיפוחם,
פיתוחם והעצמתם.
אנשי צוות קיבלו אחריות לתחומים שונים,
כמו למשל צוות מדעים, צוות שפות, צוות חינוך
חברתי ומועצת תלמידים. בנוסף, יש צוות מוביל
וצוות ניהול, שמורכב מראשי הצוותים. "רוב
המורים יוזמים ויוצרים. כמנהל אני משתדל
להעניק להם את המרחב הרצוי על מנת ליצור
ולחדש", מסביר אבו קווידר.
פרויקט הארכאולוגיה בבית הספר, למשל,
הוא יוזמה של המורה למדעים. היוזמה הובילה
להשתתפות בתחרות בתחום בשנה שעברה,
ובית הספר זכה וייצג את מחוז ירושלים. מורה
למתמטיקה יזם לימודי שחמט, ומורים נוספים
יזמו פרויקט של ציון יום האם בכל שנה, בסדרת
הרצאות בנושאים כמו תזונה ובטיחות. בית הספר
השתתף גם בתוכנית "יוצרים שינוי", מטעם
עמותת "רוח טובה", שבמסגרתו זכה במקום
הראשון על תוכנית להגברת המודעות לתזונה
נכונה, ותלמידים מבית הספר טסו לסין כדי
לייצג את ישראל בכנס בינלאומי. המורה ברוריה
אדה קידמה למשל יוזמה של סריגה ואריגה
לילדות עם בעיות מוטוריות, שלמדו באמצעות
אחיזת המסרגה לאחוז בעיפרון
"המורים מפתחים יוזמות כיתתיות, בית־
ספריות ואף קהילתיות. הכל אפשרי, וכשאנחנו
רואים שמשהו עובד, ננסה לשכפל אותו ולהעצים
אותו", מוסיף אבו קווידר. "ברגע שיש לי אמון,
והמטרות ידועות מראש, כולם צועדים לאותו
כיוון. המטרה של כולנו היא לחנך את הילדים
ולהפוך אותם לאנשים בעלי אחריות שיצליחו
בחיים, ושיתרמו לעצמם - ולחברה".
"אני חושב שהמנהיגות שלי מתבססת
חאתם אבו קווידר, מנהל "נווה מדבר":
על היכולת להאמין באנשי הצוות, להניח להם לפתח יוזמות ולתמוך בהם. אני
מכבד את המורים, משתף את ההורים, ומכוון את כולם לאותה מטרה – לקדם
את התלמידים ולהפוך את בית הספר למקום חשוב ומרכזי בחיי התלמיד"
בשורה העליונה, מימין ובמרכז:
תלמידי "נווה מדבר" בביקור
בסין ובפעילות לימודית;
משמאל - המורה מיכל שני אורן
מ"מורשת נריה", זוכה בפרס
המורה של המדינה, בטקס
(במרכז בתמונה)
2016־
ב
בשורה התחתונה: מימין: חאתם
אבו קווידר, מנהל "נווה מדבר",
עם שר החינוך נפתלי בנט בטקס
הענקת פרס החינוך; במרכז
ומשמאל - תלמידי "מורשת
נריה" בפעילויות לימודיות
צילומים ״נווה מדבר״: חאזם זידאן
צילום פרס המורה של המדינה:
י-ה צילומי בוטיק אודליה ארביב
23
שיעור חופשי
>
2017
מאי