Table of Contents Table of Contents
Next Page  25 / 168 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 25 / 168 Previous Page
Page Background

>>

25

תדריך הפעלה

|

קידום בתעסוקה

מודל הרחבה וצמצום בהתפתחות הקריירה

חוקרים ותיאורטיקנים שונים בתחום הקריירה והפסיכולוגיה התעסוקתית השתמשו ברעיון

ההרחבה והצמצום, כדי לבטא את מידת ההרחבה או הצמצום הנדרשים בשלבים שונים

טען כי קריירה היא

26

בהתפתחות הקריירה או בבחירה התעסוקתית של אדם. דונלד סופר

דינמית ומתפתחת לאורך החיים בכמה שלבים בעלי מטרות ספציפיות: גדילה, חקירה, ייסוד,

ביסוס ודעיכה. שלב החקירה ושלב הביסוס הם השלבים החשובים ביותר לבחירה המקצועית,

ובהם בוחן האדם את המקצועות המתאימים לו, מגבש העדפה תעסוקתית, מתייצב במקצוע

ומתקדם בו. לפי סופר, במהלך החיים עשויים השלבים השונים להופיע שנית. לדוגמה, אדם

בגיל פרישה (בשלב הדעיכה) עשוי לפתח תחומי עניין נוספים, לחקור אותם, לבססם וכולי.

המסייע

27

פרופסור איתמר גתי הציע את מודל הסחל”ב (סינון ראשוני, חקירה לעומק ובחירה)

בהחלטות קריירה. לפי מודל זה, החלטה לגבי מקצוע מתקבלת בשלושה שלבים: בשלב הראשון

מבצע הנועץ תהליך סינון ראשוני, שבו הוא מאתר מספר מצומצם של תחומי לימוד ומקצועות

“מבטיחים”, הראויים להמשך חקירה לעומק. שלב זה מתבצע באמצעות בחינת החלופות השונות

בהתאם לשיקולים המשמעותיים ביותר בעבור הנועץ, לדוגמה: נטיות מקצועיות, יכולות, סגנונות

עבודה, תנאי עבודה מועדפים, רמת ההכנסה, אפשרויות הקידום במקצוע ועוד (בתכנית קידום

של תבת נעשה שימוש בשיקולים אלה ככלי בתהליך הליווי של המשתתפים - ראו שאלון שיקולים

). בשלב השני מבצע הנועץ חקירה

110

בבחירת מקצוע במאגר הכלים התעסוקתיים, בעמוד

לעומק של החלופות שנבחרו תוך איסוף מידע על כל אחת מהחלופות, למשל: האם המקצוע

אכן מתאים להעדפותיו, האם הוא עומד בדרישות הקבלה להכשרה או ללימודים, האם כישוריו

מתאימים ועוד. בשלב השלישי והאחרון מתבצעת בחירת החלופה המתאימה ביותר באמצעות

השוואה בין החלופות ובחירת החלופה בעלת היתרונות הרבים ביותר.

מודל ההפעלה של תכנית קידום לעובדים בשכר נמוך

מודל ההפעלה של תכנית קידום בתבת מתבסס על מודלים קיימים בתחום התעסוקה, בהם

מודל האימון האישי, מודל פיתוח קריירה, ותפיסת הרחבה וצמצום לכדי בחירה תעסוקתית,

שנסקרו בפרק הקודם.

המודל כולל ארבעה שלבים עיקריים, כאשר משך התהליך המומלץ, מתחילתו ועד סופו, הוא

כשנה וחצי:

. איתור ומיון מועמדים מתאימים לתכנית

1

. מיפוי ואבחון אישי של המשתתף

2

. הגדרת יעדים אישיים לקידום ובניית תכנית עבודה

3

. יישום תכנית העבודה של המשתתף ומעקב אחריה.

4

.

Super (1990(

.26

.Gati & Asher (2001( .

27