Background Image
Next Page  22 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 48 Previous Page
Page Background

מגזין המים הישראלי

הנדסת מים

22

נראה כי רשות המים אכן באה לקראת

תאגידי המים אשר צריכים לממן את

פעילותם ונדרשים לשדרג ולשפר את

תשתיות המים והביוב בעצמם. יחד עם

זאת, קיימת סוגיה מהותית בפרסום זה

תאגיד המים אינו מנהל ובידיו לא נמצאים

מכלול הנתונים הנדרשים לחישוב דמי

ההקמה

תאגידי המים בישראל הוקמו מכוח חוק,

על מנת להפריד בין הרשות המקומית

לבין הגוף האחראי על תשתיות המים

והביוב, מתוך מטרה לשפר את תחזוקת

תשתיות המים והביוב. תאגיד המים הינו

משק סגור אשר מקבל את רוב מימונו

מחשבונות המים המשולמים על ידי

התושבים. מקור הכנסה נוסף הוא גביית

ההיטלים הרלוונטיים.

רשות המים, המפקחת על תאגידי המים בישראל, פרסמה השנה, במסגרת

כללי תאגידי מים וביוב, עידכון חדש בדבר ”דמי הקמה”. מטרת ”דמי ההקמה”,

כפי שהוגדרו על ידי רשות המים, היא: ”ליצור לחברות, יחד עם כללי חישוב

עלות, מקורות מימון להקמה, פיתוח ושדרוג של מערכות מים ומערכות

ביוב”. התעריפים נועדו לשקף, עד כמה שניתן, את עלות הקמת התשתיות

החדשות לתאגידי המים, ובכך לממן את פעילותם.

שיטת חישוב דמי ההקמה מתבססת על מספר פרמטרים, ובהם שטח

וזכויות הבנייה. הרשות אף הגדירה תעריף בסיס של דמי הקמה לכל מ”ר

בכל תאגיד. על תעריף המינימום האמור, קובעת הרשות סעיפים נוספים

בהם יכול התאגיד להשתמש על מנת להעלות את גובה דמי ההקמה. בין

סעיפים אלה ניתן למנות, בין השאר, סעיפים בגין ”תאגיד הררי” - תאגיד

שבשטחו יש רשות מקומית אחת והפרשי הגובה בתחום התאגיד עולים על

001 מטרים, וכן בתאגיד שתחומו כולל יותר מרשות מקומית אחת והממוצע

המשוקלל של הפרשי הגובה בתחומיהן עולה על 001 מטרים. במקרה כזה,

קובעת הרשות, ייווספו לתעריף הבסיס 8.23 אחוזים. סעיפים דומים נוספים

מתייחסים לנכסים הבנויים בצפיפות נמוכה. התייחסות נוספת בפרסום נוגעת

לגופים עתירי שטח, או גופים עתירי שטח ותיקים, כהגדרת הרשות. הגדרות

אלה נוגעות לשטח המוחזק בידי בעל הנכס, ייעוד השטח ועוד.

על פניו, נראה כי רשות המים אכן באה לקראת תאגידי המים אשר צריכים

לממן אתפעילותם ונדרשים לשדרג ולשפר אתתשתיותהמים והביוב בעצמם.

יחד עם זאת, קיימת סוגיה מהותית בפרסום זה - תאגיד המים אינו מנהל

ובידיו לא נמצאים מכלול הנתונים הנדרשים לחישוב דמי ההקמה. אומנם

במסגרת התוספת הראשונה לכללים, פירטה רשות המים אלו תאגידים

מוגדרים כ-”תאגיד הררי”, בו יש הפרשי גובה מוצדקים, אך כאן מתחיל

ערפל מבחינת הנתונים.

כאשר מוגשת הבקשה לאישור התאגיד, אין בידיו את מלוא הפרטים ביחס

לצפיפות או ייעוד הקרקעות המבוקשות. ייתכן שהנכס לגביו ישנה בקשה,

נמצא באזור בעל צפיפות נמוכה. ייתכן ובעל השטח מוגדר כגוף עתיר שטח,

או עתיר שטח ותיק. התאגיד אינו מנהל ומעדכן במערכותיו את יעודי הקרקע

וזכויות הבניה הסטטוטוריות וללא קשר למקור המידע לא יוכל לגבות את

דמי ההקמה הנכונים.

מידע זה נמצא בידי הועדה לתכנון ובניה ברשות המקומית. כיום, כל רשות

מחזיקה ברשותה את תיקי הקרקעות של כל השטחים הנמצאים בתחומה.

תיקים אלה מספקים מענה להגדרות הרשות, האם השטח בו נמצא הנכס

אכן מוגדר כרווי או לא, וכן על שאלות נוספות הנדרשות מתוך הגדרת השטח.

הצורך להעביר לאישור ובקרת הרשות כל בקשה המגיעה לידי תאגיד המים

צפוי שייצור צוואר בקבוק אשר רק ילך ויתפח כאשר תיכנס לתוקפה הפעימה

השנייה ברפורמה החדשה, בחוק התכנון והבניה בינואר 6102.

, הפועלת מזה למעלה

אוטומציה החדשה

חברת קומפלוט, חברת בת של

, מחשוב

GIS

מ-03 שנה בתחום ומספקת פתרונות טכנולוגיים בתחומי ה-

תשתיות עירוניות וניהול ממוחשב וכולל של ועדות לתכנון ובניה )מעקב אחר

תוכניות בנין עיר, יעודי קרקע, תאום הנדסי, רישוי ופיקוח על הבניה, ניהול נכסי

מה לתאגיד מים

ולנכס עתיר שטח ו/או זכויות בניה?

מיכל ברק*

אוטומציה החדשה

* מיכל ברק היא מנכ”לית חברת קומפלוט, חברת בת של

כאשר מוגשת הבקשה לאישור התאגיד, אין בידיו

את מלוא הפרטים ביחס לצפיפות או ייעוד הקרקעות

המבוקשות. ייתכן שהנכס לגביו ישנה בקשה, נמצא

באזור בעל צפיפות נמוכה