30
ב
ותעשייה
אקדמיה
מחקר יישומי
בשירות התעשייה
קיץ האחרון עלה מכון המתכות הטכניוני לכותרות בעקבות שני אירועים
משמעותיים: ביטול הכוונה להטיל אגרה מיוחדת על הסבת רכב להנעה בגז
(גפ"מ), וחקירת תאונת הדרכים הקטלנית שארעה בכניסה לטבריה בחודש מאי.
בתאונה, שנחקרה לעומק על ידי מומחי המעבדה להנדסת רכב ומכונות במכון המתכות,
נהרגו שמונה בני משפחה מהיישוב בר-יוחאי בגליל. בנובמבר, לאחר חקירה יסודית
וממושכת, הוגש הדו"ח הסופי למשרד התחבורה. במהלך החקירה בוצע שחזור נסיעה
במסלול התאונה, ברכב מהסוג שבו נסעה המשפחה (מיצובישי גרנדיס), שבו הותקן
מיכשור מתקדם למדידה ולתיעוד.
מאחר שהדו"ח חסוי לא ניתן לפרסם בשלב זה את הממצאים והמסקנות.
קשר הדוק
מגוון לקוחות המכון נרחב למדי וכולל את רכבת ישראל, התעשייה הבטחונית, משרד
התחבורה ותעשיית המיקרו-אלקטרוניקה. המכון פועל בשיתוף פעולה הדוק עם גופים אלו,
ונעזר לשם כך במשאבים טכניוניים כגון מיקרוסקופיית אלקטרונים מתקדמת (הפקולטה
(הפקולטה לפיסיקה) וכימיה של פני השטח (המכון
X
להנדסת חומרים), דיפרקציית קרני
למצב מוצק).
כמחצית מהכנסות המכון מקורן במחקרים, שאת רובם יוזם המכון עצמו. המממן הגדול
ביותר הוא המדען הראשי במשרד התמ"ת, שלרשותו עומד תקציב שנתי של כ-8.1
מיליארד שקלים. סגן ראש המכון, חיים רוזנזון, אומר כי "בשנים האחרונות חלה עליה
משמעותית בהכנסות המכון כתוצאה מהעליה הדרסטית (כ-%02 בשנה) במספר
הבדיקות שאנחנו מבצעים."
המעבדה המטלורגית: ניתוחי כשל
במעבדה המטלורגית, בראשות ד"ר אולגה בוטשטיין, נערכות בדיקות רבות, ביניהן
ניתוחי כשל. כשמונה ניתוחים כאלה מתקיימים מדי חודש. באחד המקרים בוצע ניתוח
של שבר במוט טיטניום בעובי 5.5 מ"מ, ששימש לתמיכה בעמוד שדרה בגופו של נער.
) שנערכה במעבדה נמצאה סיבת הכשל: מנגנון התעייפות
SEM
בבדיקה הפראקטוגרפית (
). מקור השבר היה מיקרו-סידוק שנגרם על ידי הסימון בלייזר.
fatigue
(
במקרה אחר נותחה במעבדה בעיה בקונקטורים (מחברי-חשמל). בחתכים מטלוגרפיים
שבוצעו במעבדה התברר כי ציפוי הזהב של הקונקטורים עבה פי 3 מהמותר - 3.0 מיקרון
במקום 1.0.
אנשי המעבדה גילו כי כאשר הקונקטורים מולחמים למקומם, נוכחותו הגבוהה של הזהב
יוצרת נקבוביות ואי-רציפות במשטח הביניים, והתוצאה היא פגיעה במוליכות החשמלית.
גשר לתעשייה
מכון המתכות נוסד בטכניון בשנת 4691 בחסות משרד המסחר והתעשייה, במטרה לגשר
בין מוסדות המחקר לבין מפעלי התעשייה, והוא פועל במסגרת מוסד הטכניון למו"פ.
"בניגוד ליחידות אקדמיות בטכניון," מסביר ראש המכון, ד"ר זמיר קורן, "אנחנו מתמקדים
במחקר יישומי בלבד, שייעודו מתן שירות ישיר לתעשייה. שירות זה ניתן באפיקים שונים,
ביניהם ניתוחי כשל, ייעוץ בבחירת חומרים ופיתוח ושיפור של תהליכים טכנולוגיים.
במכון פועלות ארבע מעבדות: המעבדה המטלורגית; המעבדה לקורוזיה, טיפולי שטח
וטכנולוגיות לייזר; המעבדה להנדסת רכב ומכונות; והמעבדה ליציקת מתכות.
מכון המתכות: ניתוחי כשל, פיתוח תהליכים
טכנולוגיים, בדיקות רכב וחקירת תאונות דרכים
שבר במוט אורטופדי (עמוד שדרה)
חתך מטלוגרפי - סדקים ראשוניים
מסימון לייזר
עובי ציפוי זהב מעבר למותר
נקבוביות והעדר רציפות בחיבור בעקבות
הלחמה. הפגם - תוצאה של ציפוי לא תקין